Snupi27 Skrevet 18. november 2010 #1 Skrevet 18. november 2010 sønnen min på 5 mnd har kjempe tørr hud. den er så tørr at det har blitt tørre flekker (spesielt på overkropp og armer) på kroppen. nesten litt eksem aktig, men det er ikke rødt.. han er og helt nuppene og de blir innimellom røde.. vi går på babysvømming og når vi er ferdige er han enda verre enn vanlig men det bedrer seg til neste dag igjen.. vi har tenkt å kjøpe inn ulltøy med bomull på innsiden, for det virker som det blir litt verre med ulltøy rett på kroppen.. er det noe kremer eller noe man kan smøre på så han ikke er så tørr på kroppen sin?? kan jo ikke være noe godt
tante grusom master of law Skrevet 18. november 2010 #2 Skrevet 18. november 2010 Smør to ganger per dag med en rik parfymefri krem, og alltid etter kontakt med vann. Ull tørker ut huden enda mer og gjør eksemet/det tørre verre. Aderma exomega, Decubal, mini derm er gode kremer. Fås kjøpt på apotek.
Snupi27 Skrevet 18. november 2010 Forfatter #3 Skrevet 18. november 2010 jeg skriver opp de kremene og drar på apoteket i morgen! tusen takk =)
tante grusom master of law Skrevet 18. november 2010 #4 Skrevet 18. november 2010 Hvis han har veldig ru flekker kan dere kjøpe reseptfri hydrokortison slik at de forsvinner og så smøre to morgen og kveld med fuktighetskrem slik at det ikke oppstår nye flekker. Det er bra å ta dette i startfasen og begynne med fuktighet slik at han ikke blir verre. Lykke til:)
Pippilotta med 2 blå! Skrevet 18. november 2010 #5 Skrevet 18. november 2010 Ser du fikk anbefalt mange fine kremer over her, men vil bare si at det kan være ubehagelig for ham i klorvann. Jeg har hatt eksem selv og klarer nesten ikke å være i klor. Det klør og er ekkelt! Ellers er det lurt å unngå ull innerst ja, men du kan prøve de med bomull på innsiden.
Snupi27 Skrevet 18. november 2010 Forfatter #6 Skrevet 18. november 2010 oi, stakkars... jeg har aldri tenkt over at det kan være ubehagelig i klor! det burde jeg egentlig ha gjort da. men han smiler og er kjempe fornøyd i vannet når vi er der.. jeg skal gå til innkjøp av hydrokortison og i morgen! tusen takk =)
ventejenta Skrevet 18. november 2010 #7 Skrevet 18. november 2010 Du har fått gode råd over her! Har noen tilføyelser: - Hvis han bader i klorvann, sørg for å dusje ham veldig godt etterpå. - Bruk olje i badevannet. - Kortisonkremer bør kun brukes periodevis ved utbrudd, ikke en gang nå og da. Smør f.eks. i to uker med kortisonkrem, deretter kun fuktighetskrem en periode, så evt en ny runde med kortisonkrem ved behov. - Smør to ganger daglig med fuktighetskrem selv om han ikke har utbrudd, for å forebygge nye flekker. - Om det forverres vil jeg anbefale kontakt med lege, evt be om henvisning til hudlege. Da kan du få mer informasjon og et behandlingsopplegg.
~sjiraff~ Skrevet 18. november 2010 #8 Skrevet 18. november 2010 Iflg allergi/hudlegen som vi bruker til vår sønn med eksem så er det bedre med reseptbelagte kortisonkremer enn den hydrokortisonen man får reseptfritt på apotek. Hvis han har tørr hud og enkelte rødere flekker ville jeg tatt han til lege og sjekket ut om det er atopisk eksem. Mye av utslettet kan unngås ved f.eks å kutte enkelte matvarer (sitrus, tomat, egg osv). Jeg var ikke oppegående nok til å skjønne at min sønn hadde eksem før han var nærmere året og fikk et kjempe utbrudd med åpnesår og stafylikokker (
*søtesmå* Skrevet 18. november 2010 #9 Skrevet 18. november 2010 Kan anbefale a-derma som er til salgs på apoteket. Min lille gutt var også slik, men med smøring hver kveld i en uke gjorde susen:) Cubus har forresten godt ulltøy med bomull på innsiden!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå