aprilbaby_2011 Skrevet 18. november 2010 #1 Skrevet 18. november 2010 Jeg lagde flatbiff av svin til middag i stad. Jeg stekte de veeeldig lenge, vi snakker omtrent svidde skosåler her assa.. - for å være helt sikker på at det var gjennomstekt. Uansett hvor lenge jeg stekte flatbiffene, så hadde de et svakt rosaskjær i hele kjøttet. Jeg tenkte som så at de må jo være ferdige siden de var så flate og jeg hadde stekt de i over 20 min.. Derfor spiste jeg de. Nå derimot tviler jeg litt.. Er det mulig at svinekjøtt kan ha et svakt rosaskjær i kjøttet selv om det er gjennomstekt? Vet at jeg er hysterisk her altså! Takker for svar!
Babyønske �� Skrevet 18. november 2010 #2 Skrevet 18. november 2010 Når de stekte så lenge så kan du ta det helt med ro. De har jo alltid litt kjøttsaft i seg, så de ser gjerne litt rosa og ustekte ut i midten.
Gjest Mentha♥med kul på magen♥ Skrevet 18. november 2010 #3 Skrevet 18. november 2010 Du kjenner fort om kjøttet er gjennomvarmt når du spiser det. Kjøttsaft kan gjøre at kjøttet ser mindre stekt ut, men uansett om det har vært svakt rosa i midten så tviler jeg på at det er noen fare. Det er mye mindre sjanse for å finne bakterier inni et kjøttstykke enn utenpå, og det er derfor det også er mye mer fokus på gjennomsteking av bl.a kjøttdeig (fordi det er kvernet og ikke har noen "kjerne" lenger) enn hele biter (stek, biff, etc) ellers. Ikke bekymre deg du, det går nok helt fint!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå