Anonym bruker Skrevet 18. november 2010 #1 Skrevet 18. november 2010 Det er jo kjempehyggelig at besteforeldre bidrar til materielle saker i forbindelse med barnebarna. Men har det nå blitt en "regel" eller en forventning at besteforeldrene skal kjøpe/spandere barnevogn (eller andre ting i samme prisklasse)? Jeg blir nesten litt skremt, iallefall forbauset - dette handler for meg forsåvidt ikke om penger, men om hvem som har omsorgen og skal forsørge, er det ikke litt rart å ta i mot en slik gave? Og mister gaven litt betydning når den blir rituell og forventet? IKKE en kritikk mot de som tar i mot/får gave, men en invitasjon til litt refleksjon over fenomenet...
Anonym bruker Skrevet 18. november 2010 #2 Skrevet 18. november 2010 Er man voksen nok til å sette barn til verden, er man voksen nok til å ta utgiftene også. Selvfølgelig stiller det seg annerledes hvis man får dette i gave, men å FORVENTE at besteforeldre tar regninga ...... ja, da burde man kanskje ikke hatt barn.
Anonym bruker Skrevet 18. november 2010 #3 Skrevet 18. november 2010 Litt enig med deg, 1544. De fleste er jo både voksne og ferdigutdannet når de får barn.
Anonym bruker Skrevet 18. november 2010 #4 Skrevet 18. november 2010 Er de nå egentlig det? Det er maaaange bortskjemte tenåringer ute og går på dette forumet også..
Anonym bruker Skrevet 18. november 2010 #5 Skrevet 18. november 2010 Utrolig teit argument 15:44. Å forvente å få denne type gaver har ikke noe å gjøre med om man bør ha barn eller ikke. Denne diskusjonen er forresten gammel.... Nei, forventet ingen ting, hadde ikke blitt noen krise overhodet om ikke vi hadde fått sponset vogn og vugge. Våre foreldre gav oss dette fordi de ønsket det, og gavene var vel såpass store fordi dette er deres første barnebarn. Regner ikke med vi får slike gaver om vi får nr 2. Vi hadde greid oss flott uten foreldres gaver, men dersom besteforelde er stinne i gryn så synes jeg ikke de skal stå å se på at barna og barnebarna sliter med å få endene til å møtes uten å bidra.
Lilleleen Skrevet 18. november 2010 #6 Skrevet 18. november 2010 Jeg tror ikke det forventes av noen, men det er ikke alltid bare bare å si nei til overivrige besteforeldre. Og det er jo koselig når de vil bidra og har mulighet til det ) Dessuten så er det ikke all graviditet som er planlagt og kanskje man selv ikke har så mye å rutte med. Da er det kjempefint å få hjelp. Når jeg en selv om mange, mange år blir bestemor, så håper jeg at jeg kan hjelpe til )
Anonym bruker Skrevet 18. november 2010 #7 Skrevet 18. november 2010 Synes også det virker som om veldig mange forventer å få både det ene og det andre sponsorert fra foreldrene sine. Vi hadde kjøpt inn alt av stort utstyr selv, lenge før noen spurte hva vi trengte eller ønsket oss. Mine foreldre har ikke fått bidra med noe, selv om de nå sier de gjerne kunne gjort det. De klager på at vi jo har kjøpt alt allerede, og ikke latt noe bli igjen til julegaver. Jeg trøster dem med at det nok blir mange jul og bursdagsgaver de kan kose seg me då kjøpe i fremtiden. Godt å vite at man har dem i bakhanda om det skulle bli krise, men vi har jo planlagt å få barn og hadde derfor spart opp til babytingene på forhand. Man planlegger jo økonomien sin etter disse tingene, og det kunne aldri fallt meg inn å be noen andre om å kjøpe noe for oss. Svigersene har tatt helt av uten å ha blitt spurt om det. Det har resultert i at vi nå har masse motetøy helt opp til str 80 eller noe. De har virkelig kjøpt mye tøy. Men det er jo bare hyggelig det da. Vi hadde ikke forventet det heller.
Anonym bruker Skrevet 18. november 2010 #8 Skrevet 18. november 2010 Forventer ingenting. Hos oss har det faktisk blitt et problem. Svigerforeldrene mine har god råd, og kjøper ting til oss, og svigermor strikker masse flotte ting! Dette gjør at min mor aldri føler at hun strekker til, ikke strikker hun og ikke har de spesielt god råd. Dessverre har hun ikke skjønt at vi ikke bryr oss om de materielle tingene (ennå vi har ønsket oss bisandsgaver til f.eks. leger uten grenser til jul i 5år)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå