Gå til innhold

Oppsigelse og sykmelding...++

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan man gå sykmeldt ut oppsigelsestiden?

Blitt slutt mellom meg og kjæresten,og vi bor på hans hjemplass maaaange mil ifra min. Eneste grunnen til at jeg bor her,er han. Nå er det altså slutt,og jeg vil bort her ifra så fort som mulig! Har 3mnd's oppsigelsestid på jobb. Kan jeg få sykmelding disse 3mnd? Har en snill fastlege,så tror det skal gå greit,men er det lov eller MÅ jeg jobbe disse mnd?

Og hvordan blir det når disse mnd har gått? Får jeg OS? Hva får jeg av støtte? Vi har en sønn på 1,5år sammen. Og jeg har jo da ingen jobb på mine foreldres hjemplass.

Off...åssen skal detta gå? :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, du kan ikke få sykemelding fordi du vil bort derfra.. Sykemelding får man kun ved egen sykdom.. Du må i utgangspunktet jobbe disse 3 mnd, men om du forklarer situasjonen til arbeidsgiver kan det jo være at de er forståelsesfulle og greie og lar deg gå tidligere..

Når du er alene kan du få mange stønader, sjekk aleneforeldre siden på ww.dib.no, evt les på www.nav.no ang overgangsstønad...

Skrevet

Du kan snakke med legen din og få sykemelding ja. Du trenger ikke jobbe i oppsigelsestiden.

Om du er sykemeldt inntil 3 mnd som er oppsigelsestid har du god tid til å komme deg hjem, snakke med NAV om OS, søke nye jobber etc..

Det kommer til å gå helt fint, selvom det virker helt kaotisk nå. Ta en dag av gangen, i morgen ringer du legen din og får time. Resten faller på plass etterhvert. Trøsteklem.

Skrevet

Det er ikke lov å få sykemelding hvis du ikke er syk.

Etter 8 uker vil det være et aktivitetskrav, og legen må sende inn en utvidet legeerklæring på hvorfor du ikke kan være noe i jobb.

Men om du er så syk at du ikke kan jobbe kan du være sykemeldt i oppsigelsestiden.

Skrevet

...det er lov å sykemelde seg ut oppsigelsestida. Det er ingen lov som sier du må JOBBE i den perioden. (jeg var sykemeldt i min oppsigelsestid,men det var pga trøblete svangerskap) Nå skal det sies at det er legen din som bestemmer om han/hun synes du har gjyldig nok grunn for sykemelding,dette er ikke noe du bare kan velge selv slik at det passer for deg..

Skrevet

Dette er jo en enorm psykisk påkjenning... Har angst/depresjon,så dette gjør jo ikke ting bedre. Får vel kanskje sykmelding på det grunnlaget da...

HI

Skrevet

Det vil jo legen din vurdere. Men tviler uansett på at han skriver ut sykemelding for 3 mnd. Det er vanlig praksis at de skriver ut for 14 dager av gangen, selv om noen av og til gjør unntak.

Ville nok satset på andre løsninger, som f eks en avtale med arbeidsgiver om å gå før oppsigelsestiden er ute. Å planlegge en sykemelding 3 mnd frem i tid er litt dristig.

Dessuten gjør det seg ikke så bra på cv eller evt attest fra din arbeidsgiver at du var sykemeldt i hele oppsigelsestiden. Og det er greit med gode attester når som du skal flytte å søke ny jobb.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...