Gå til innhold

Dere som bare brukte lystgass under fødsel! Se hit...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mener dere at dette er smertestillende, eller?

Jeg brukte lystgass under fødsel, men den hjalp ingenting annet enn at jeg hørte at jeg pustet. Noen som har andre erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den hjalp i begynnelse. Når det nærmet seg 10 cm åpning og trykk veene kom, så var den mest til puste hjelp :o)

Så lenge jeg hadde den så konsentrerte jeg meg om å puste :o)

Skrevet

Ja, jeg klamret meg til maska i slutten, for jeg hyperventilerte uten:-p

hi

Skrevet

Jeg fikk lystgass.

MEn jordmor hadde glemt å skru på lystgassen da.. SÅ jeg fikk kun oksygen, og det gjorde at smertene fra riene ble svært smertefulle.. Så jeg sa at de kunne bare skru av lystgassen, fordi den gjorde ting værre..

Så pustet jeg uten noe som helst.

Så fant de ut at de hadde glemt å skru på lystgassen og overtalte meg til å prøve med lystgass på nytt..

Herlighet så deilig det var! Merket faktisk at jeg klarte å puste mye mer kontrollert og sansene mine ble litt sløvet..

Men når det nærmet seg pressrier, så hadde jeg ikke noen effekt av den lenger..

Skrevet

Syntes det gjorde like vondt med lystgass, men jeg ble bra dopet etter at riene stoppet. :-s Men som flere sier; Den gjorde at jeg konsentrerte meg om pustingen.

Skrevet

Jeg hadde kun lystgass under fødselen. Hadde en veldig intens fødsel hvor jeg knapt hadde pause mellom riene, men så gikk det også ikke mer enn 2 timer før tassen var ute.

Jeg vil ikke si at lystgassen var smertestillende. Overhodet ikke. Følte det gjorde like vondt, MEN den hjalp meg å ta bort fokuset på smertene. Jeg jobbet nok veldig imot riene før jeg fikk lystgassen, min store skrekk før jeg fødte var at jeg skulle bli en sånn dame som ropte så de hørte henne på gangen, så i starten spente jeg meg veldig og bet tenna sammen.

Da jeg fikk lystgassen ga jeg rett og slett f*** og det var helt nydelig.

Jeg skal straks presse ut nr 2. Jeg er ikke av typen som utelukker annen type smertelindring og må ha en naturlig fødsel, men jeg håper at det holder med lystgass denne gangen også.

Kanskje fordi tanken på epidural skremmer vannet av meg ;-)

Skrevet

Jeg kom inn på sykehuset med 5cm åpning, så jeg aner ikke om lystgass hadde hjulpet i starten av åpningsriene. Innen jeg kom inn på fødestua, var det var blitt 6-7 cm åpning. Først da jeg var på 7-8 cm fikk jeg lystgass. Den hjalp kanskje biiiittelitt helt i starten, men etterhvert dro jeg hele greia fra hverandre (hehe), og dermed pustet jeg bare oksygen i maska de siste centimeterne. Kan ikke si at jeg merket at slangen røk, så effekt var det iallfall IKKE de siste 2-3 cm'erne.. ;)

(Og maska tok de forresetn også fra meg til slutt, så jeg hadde ingenting under pressriene.)

Altså var det vel muligensen viss liten effekt da jeg var på 7-8 cm, men ellers ikkenoe...

Skrevet

Jeg hadde prematud fødsel sist. Fikk massasje og akupunktur i begynnelsen og selvsagt drypp.

Når pressriene kom fikk jeg lystgass og det hjalp enormt mye.

Fødselen tok 1 time og 20 min, var veldig intenst og vondt men uten lystgass hadde jeg dødd hehe

Men pga riene var så intense så pustet jeg bare inn og ikke ut så jordmor måtte trykke meg på magen for at jeg skulle puste ut også

Skrevet

Syns ikke det hjalp noe. Mannen min skjønte ikke at jeg forsøkte kadte vekk maska, og "hjalp" meg med å holde den over munnen min. Ble bare omtåket og rusa, kjempeekkelt. Aldri mer!

Skrevet

Det tok toppen av smertene, men fjernet ikke smerte. Bare jevnet den ut, på en måte :)

Skrevet

Lystgassen var FANTASTISK!!!! Den redda hele fødselen min! Jeg hadde grusomme rier når jeg kom inn på fødsetua, så vonde at jeg grein. (og jeg vil påstå at jeg har ganske høy smerteterskel)

men når jeg fikk lystgass så satte jeg i å skrattle! Smertene forsvant! Så jeg pusta meg gjennom en liten time med intense rier, tilogmed jordmora sa at jeg hadde voldsomme rier, og jeg sa til og med til mannen min at det var fullt overkommelig å føde, nå som jeg hadde lystgass.

(dårlige setninger her...vet det...har dårlig tid.)

Anyway, lystgass er BEST;)

Skrevet

Jeg fikk lystgass og synes det hjalp veldig. Fjernet ikke smertene men tok liksom "brodden" av riene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...