Anonym bruker Skrevet 18. november 2010 #1 Skrevet 18. november 2010 Er det mye dyrere å ha 4 barn enn 3 ? Hva er utfordringene med å ha 4 barn versus 3 ??
Anonym bruker Skrevet 18. november 2010 #2 Skrevet 18. november 2010 Da vi skulle ha vårt 4., var ett av de praktiske problemene å få plass i bilen. Vi løste det på den måten at en eller to av oss reiste kollektivt. Kunne til tider være ganske tungvint når vi skulle på ferie. Det la ihvertfall store begrensninger på de valgene vi kunne gjøre. Ellers måtte barna finne seg i at de ikke kunne ha soverom for seg selv. Mulig at de ikke opplevde det som noen ulempe før de kom i en viss alder. Det vil si: de to eldste hadde rom for seg selv. Når de kommer i skolealder, blir det fort kø foran badet ... Noen av oss måtte derfor stå opp mye tidligere enn vi ellers hadde behøvd. Og så har vi transporten til og fra diverse fritidsaktiviteter.
Anonym bruker Skrevet 18. november 2010 #3 Skrevet 18. november 2010 Ja der var det noen utfordringer ja. :-) De to eldste her er en del eldre enn den minste (og evnt den aller minste) De begynner å bli ganske selvstendige. Vi har to biler, og tenker at skal vi på ferie, kan vi jo låne eller leie større bil.... Vi har også to bad, og kun 4 soverom da.. men det skulle kunne ordnes. For meg er det altså ingen store problemer.. Problemet her er samboer.. han nekter :-) Jeg må bare finne gode argumenter på at det ikke blir noe stooort problem.. Andre klarer det jo. :-)
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 18. november 2010 #4 Skrevet 18. november 2010 Det er selvsagt litt dyrere, men det er jo litt hva du gjør det til selv også, om du f.eks kan la klær og utstyr gå i arv osv. Ekstra plass i bhg og evt SFO etterhvert koster jo litt, det barnets fristidsaktiviteter når det vokser til osv. En må gjerne lage litt ekstra mat, det går litt mer frukt, melk og brød osv, og brukssko bør jo alle barna få ny v hver sesong (altså joggesko og vintersko. Støvler, sandaler osv kan arves). Og så må en ha en bil som passer, og det er greit med ok plass i huset. Eller så synes jeg ikke det er noe mer stress med 4 barn enn 3 barn, tvert i mot faktisk nå som minste har bikket året og vel det. Greit, hun sover fortsatt ike godt om natten, men utover det er det ofte enklere med 4 enn 3 for oss siden vi har dem i to "puljer" slik at de to store (8 og 6 år) har hverandre og er på mye samme nivå og har mye samme interesser, mens de to små ((nesten) 3,5 år og 15 mnd) har hverandre og er mer lik i nivå og interesser. Jeg er i hvertfall veldig glad for vår nr 4, følte vi ble mer komplett som familie da, gikk mer opp liksom ;-)
Anonym bruker Skrevet 18. november 2010 #5 Skrevet 18. november 2010 Takk for svar Alva. Her er vel issuet at samboer har to barn fra før, vi har ett sammen. Jeg vil veldig gjerne oppleve å bli mor igjen. Men han nekter... Og han har nok veldig mange argumenter mot. For min del er det mest kroppen som skriker etter ett barn, ikke fornuften. For vi har det jo helt greit nå.
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 18. november 2010 #6 Skrevet 18. november 2010 I see... Ditt beste argument her vil jo være at det er, eller kan være, veldig ensomt å vokse opp som enebarn eller attpåskatt. Selv om en har halvsøsken (bor de hos dere?), enten store, eller bare på besøk, så er det ikke det samme som å vokse opp med søsken relativt tett i alder og som er der hele tiden. Jeg er vokst opp som enebarn selv, har halvsøsken, men har aldri bodd fast med noen av dem. Dette er hovedgrunnen til at jeg har overtalt mannen til 3 barn (nr 4 ble en uventet bonus), og såpass tette. Ser ungene mine har så vanvittig stor glede av å ha hverandre, er faktisk nesten litt misunnelig på dem ;-) Ditt barn vil jo glipp av denne tette kontakten med søsken kan du forklare ham. Dessuten er 7-seters biler veldig ok ha uansett, da er det plass til en ekstra venn om en vil :-) Selvsagt skal man jo økonomi til å få barn, men jeg synes ikke penger skal være et avgjørende argument mot mde mindre man så vidt klarer seg med det man har fra før. Lykke til med overtalingen da :-)
Anonym bruker Skrevet 18. november 2010 #7 Skrevet 18. november 2010 Takk Alva. De bor hos oss annenhver uke. Men jeg tenker også på det du sier. Lille savner søsknene sine når de ikke er her, og vil nok kanskje ikke få det tette båndet. Også enig at økonomi ikke skal være avgjørende her. Tiden begynner å fly fra meg også, biologiske klokken tikker... Litt stresset på dette, muligen til ingen nytte. Men gir ikke opp ennå :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå