Anonym bruker Skrevet 18. november 2010 #1 Skrevet 18. november 2010 noen tips? pasient på sykehjem ser spøkelser og er redd. Blir medisinert for halusinasjoner Problemet er vel egentlig at andre også har sett ting i korridorer og på dette rommet (og noen få rom til). Pasienter som har bodd på rommet har hatt samme type atferd (angst, urolighet m.m.) Noen av personalet har opplevd ting på rommene, mest på natt, noen ganger på dagtid... Det er jo uhørt med ånder og sånt fra legens side, helsevesenet generelt er heller ikke "troende"... Tips til tiltak? -som ikke innebærer "Åndenes makt". Kan egentlig ikke leie inn noen til å rense opp - ikke noe som vi kan betale fra kommunens kasse iallefall... måtte være noen som gjør det mest for morroskyld uten mye betaling i tilfelle;)
Anonym bruker Skrevet 18. november 2010 #2 Skrevet 18. november 2010 Hva med at neste gang det blir et ledig rom, kan denne pasienten få bytte rom? Ville også sørget for at lyset var på om natten. Viktig her å se tilbake i tiden før pasienten kom inn. Hallusinerte han/hun da også? Hallusinasjoner er dessuten ofte påvirket av smerter og sterke smertestillende som morfin.
Anonym bruker Skrevet 18. november 2010 #3 Skrevet 18. november 2010 Du får ettterlyse en husrenser som kan ta på seg dette sånn litt 'på si'? Skulle tro at det finnes mange av dem som ville være glad for å kunne hjelpe til i en slik situasjon som dette, hvor mange hjelpeløse mennesker blir unødvendig redde og endatil kanskje feilmedisinert på sine siste dager. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 18. november 2010 #4 Skrevet 18. november 2010 hmmm... ikke noe gehør for å bytte rom, da måtte de andre "annerkjenne" at synene til pasienten kunne være virkelig... Rom ledig ved siden av, så ville vært mulig - men blir nok ikke aktuelt. Er to andre pasientrom med pasienter som opplever ting. Noen som har besøkt avdelingen har "kjent" at det er noe fortettet atmosfære og dårlig stemning... i tillegg til ansatte som har opplevd ting da... Finnes også historier på de andre avdelingene.... smerter/smertestillende er ikke faktor for pasienten som vil bytte rom. men mye psykisk og medisinering deretter. Det gjør det vanskelig å tro på historien til pas.
Anonym bruker Skrevet 18. november 2010 #6 Skrevet 18. november 2010 Takk! Er nok en husrenser vi trenger ja, men hvordan vi skal få det til på en kommunal arbeidsplass.... ja det trenger jeg virkelig tips om! HI
Anonym bruker Skrevet 18. november 2010 #7 Skrevet 18. november 2010 Ta kontakt med presten. Han kan hjelpe dere med å rense området.
Himmel og hav Skrevet 18. november 2010 #8 Skrevet 18. november 2010 Prester kan velsigne rom og hus. Du kunne kanskje sjekke med sognepresten, forklare situasjonen og spørre om han kan be for ro i huset og velsigne det. Det er en bønn som er godkjent av Den norske Kirke, og som er laget for nettopp dette formålet, mener jeg. Dere har vel sikkert presten innom i ny og ne allikevel?
Anonym bruker Skrevet 18. november 2010 #9 Skrevet 18. november 2010 Jeg hadde nok søkt opp et medium privat, fortalt historien og pengevanskene. Er de seriøse tar de ikke mye betalt og endatil kanskje de gjør dette gratis, for å hjelpe. Iallefall bør de kunne komme en tur og se hva som egentlig skjer der. Er dette i Østfold vet jeg om en som ikke er dyr, utrolig menneskelig og snill og ikke minst flink. Vi hra selv hatt henne hjemme + at jeg har gått til henne for healing.
Anonym bruker Skrevet 18. november 2010 #10 Skrevet 18. november 2010 kansje pasienten skal få en større dose av medisinen. om han/hun netopp har bytta medisin blir det mere halunisasjoner.- dette kan dere ta opp med sykepleierne og legen når han kommer på visittrunde
Anonym bruker Skrevet 18. november 2010 #11 Skrevet 18. november 2010 Om man får en prest dit for å be i rommet, kan dette begrunnes med at pasienten har rett til å føle at noe blir gjort for å hjelpe han/henne, uten at det nødvendigvis trenger bety at man tror på spøkelsene. Alt som kan gjøres for å trygge pasienten, og kanskje til og med begrense nødvendigheten for medisiner er jo en god ting. Ta det opp med ledelsen. Kanskje trenger man ikke ta det helt til kommunen. Det ble jo renset i en barnehage for et års tid siden, mener jeg å huske. Både barn og voksne hadde jo opplevd dører åpnes og lukkes forran øynene på dem.
Anonym bruker Skrevet 18. november 2010 #12 Skrevet 18. november 2010 hallo. det hjelper ikke at pasienten bytter rom. da vil bare andre også se de åndene. om du virkelig tror det er noen der, gå inn i rommet og vær streng og sta og be dem om å dra. du er sjefen. de drar.
Gjest Skrevet 18. november 2010 #13 Skrevet 18. november 2010 Kan jeg få lov til å spørre hvor i landet dette er? Jeg har jobbet et sted som du beskriver..
Anonym bruker Skrevet 18. november 2010 #14 Skrevet 18. november 2010 Tror kanskje det er ganske normalt at noen "går igjen" på sykehjem, men dette konkrete tilfelle befinner seg i Telemark. Takk for tilbakemeldinger alle sammen! Tror i første omgang at en prest som velsigner rommet og/eller tar en prat med pasienten hadde vært lurt... Så kan vi se om problemene blir mindre av det. Et medium blir i tilfelle neste punkt på listen. Er selv sykepleier på avdelingen, så har god oversikt over medisinene til den/de det gjelder. Ikke gjort økninger/endringer som skal påvirke problemene. Personen opplever rett og slett at noen er inne på rommet, og at den/de som er der er truende og ubehagelige. skygger som vedkommende kaller de.
Anonym bruker Skrevet 18. november 2010 #15 Skrevet 18. november 2010 Må bare si at jeg er stolt av deg som kollega som virkelig tar beboer og dens opplevelser på alvor. Hilsen sykepleier som har stor respekt for at det er mer mellom himmel og jord enn det vi kan ta og føle på.
Anonym bruker Skrevet 19. november 2010 #16 Skrevet 19. november 2010 Dette er jo et problem. Det kan selvsagt være at det er noen som går igjen, og man kan jo se seg om etter noen som kan komme på et uoffisielt renselsesbesøk. Så er det jo også slik at hallusinasjoner, blant annet i form av å se mennesker og dyr som ikke er der, er en av hovedsymptomene til Lewy body demens. Dersom denne pasienten har denne demensformen, må man gå ut ifra at det er sykdommen som skaper disse synene.
Gjest Skrevet 5. desember 2010 #17 Skrevet 5. desember 2010 Hei igjen. Mine tilfeller gjelder også Telemark.. Nå ble jeg nysjerrig på hvilken kommune..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå