Gå til innhold

Alternativ til bomull under ull for aktive barnehagebarn med atopisk eksem?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Har en gutt på 3 som til tider er plaget med atopisk eksem. Jeg har ikke brukt ull direkte på huden hans siden han var baby. Tøy med bomull på innsiden og ull på utsiden bruker jeg bare sjelden, men han virker veldig sensitiv for ull. Nå bruker han stort sett bomullsgensere og strømpebukser med ullsett over og dette går egentlig veldig bra. Det er bare det at alle fraråder denne bomullen (blir vått og kaldt osv...). Har noe superundertøy, men dette er stort sett bare å få tak i i veldig mørke farger, ikke hvitt som jo er best for sensitiv hud. Hva bruker dere under ulltøyet nå når det blir vinter og ordentlig kaldt?

Takker masse for svar, for dette er vanskelig synes jeg!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med ull/silkeblandinger (Nøstebarn har det)? Ellers har jeg hørt om folk som bruker sånne gode, gamle helsetrøyer (den med en million hull:) under ulla.

Skrevet

Superundertøy?

Skrevet

Superundertøy funker fint på våre (selv de med mørke farger)

=)

Skrevet

Bambus! Men det er ikke så lett å få tak i her til lands. Ellers tåler jo en del atopikere ren angora for eksempel.

Skrevet

Enig med kakledama! BAMBUS er tingen. Utrolig mykt, blir mykere jo mer d brukes, og har noen av de samme egenskapene som ull. Det puster, isolerer og er deilig både når man fryser og er varm.

Jeg bruker det selv, på min 5mnd gamle baby og på 3åringen min. Alle har sensitiv hud og kjenner er STOR forskjell på dette tøyet og på bomullstøy.

Det er dyrt ja, men ikke dyrere enn f.eks nøstebarn-klær. Og man trenger ikke mange plagg. Dessuten finnes det bodyer med spesiell knepping som gjør at de varer over 2-3 størrelser. Genialt :)

Bambustøy selges blant annet her:

http://www.lilleba.no/lilleba/public/openIndex?ARTICLE_ID=100

Stormberg har også noen Bambus-produkter både til voksne og barn, der er det billigere. Men jeg tror kanskje ikke de tar det inn igjen før til våren... Hvertfall ikke på Stormberg Lade, hvor jeg kjøpte de siste bambusrestene på salg i høst ;)

Ellers finnes det klær i ren silke, ikke bare silke/ull. Nøstebarn har kanskje dette?

Prøv Bambus da! ;)

Skrevet

Hei

Tusen takk for supert tips! Endelig noe "nytt". Dette skal jeg definitivt prøve. Ser de har deilige pysjer også - flott for en som alltid sparker av seg dynen om natten!!!

Klemmmm! ;o)

• 2 uker senere...
Skrevet

Hehe har selv hatt atopisk eksem fra jeg var baby, å grøsser enda av tanken på å ha noen form for ull inntil kroppen. Jeg reagerer til og med om jeg har bomullsgenser under, å så ullgenser. Det stikker og klør til jeg blir gal!

• 1 måned senere...
Skrevet

lillemor har samme problemet, bruker bomull innerst og ulltøy oppå. Synes det er veldig greit at hun er jente, bruker da tights og tunika med ulltøy oppå under utedress. Hun er en varm unge, bruker derfor ikke noe t sjorte under tunikaen, eller longs under tightsen.

På hender og føtter går det greit med ull, bruker derfor ull innesokker + raggsokker på føttene og ull votter inni andre votter på hendene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...