Anonym bruker Skrevet 18. november 2010 #1 Skrevet 18. november 2010 Sønnen min er 11 år, og han virker som en "sosial kløne". Han blir stadig uvenner med vennene sine, av små bagateller. Lærerne sier han selv ikke ser sin rolle i konflikter, han tar aldri skylda for noe, d er alltid andres feil. Han syter og klager mye, og påtar seg en veldig "stakkars meg" rolle, vennene må jo bli lei av det! Leste msn-loggen hans, der han skrev at livet hans suger, og han vil ta selvmord!!! Er i sjokk her nå og klarer ikke spise eller sove! Han vet ikke når d er "nok" når han gjør ablegøyer til oss voksne (f.eks når vi har besøk). Må ta han til side og forklare at nå vil vi voksne snakke sammen i fred. Han kan si ting som oppfattes som frekt og ufint, mens vi som kjenner han vet at d ikke er ment slik, han blir bare litt "overivrig", eller hva man nå skal kalle d. Er d noen som har erfaring med Asberger-barn som kan hjelpe litt? Tror dere d er d han har? Hva kan jeg uansett gjøre videre nå for å hjelpe han, hvor henvender jeg meg? Er så skremt nå, fælt når barnet mitt sliter!
Anonym bruker Skrevet 18. november 2010 #2 Skrevet 18. november 2010 Kan hende, kan også høres ut som ADHD.
Anonym bruker Skrevet 18. november 2010 #3 Skrevet 18. november 2010 Hva det enn er, så er ikke det så nøye om det har et navn eller ikke, men søk hjelp. Be om henvisning til BUP, evt PPT om han sliter på skolen i tillegg. Eller begge steder helst. Det trenger ikke være diagnose, men gutten trenger tydeligvis hjelp uansett. Hjelpen avhenger ikke av diagnoser, men av problemene hver enkelt har. Grip fatt i det, og ikke håp det går over. Har han problemer nå, så vil det bare bli verre i puberteten, tro meg. I alle fall om han må takle det alene. Jeg har en med ADHD, Tourette's og kanskje noe innen autismespekteret(men det er ikke "funnet" enda). Jeg kjenner litt igjen det du skriver om å slite sosialt, og å fungere på en akseptert måte i ulike settinger. Og min er nesten voksen nå. Husk det at det er ikke du som skal finne diagnoser, det er det fagfolk som skal gjøre. Du sier gutten har vansker, og det skal være nok til å søke hjelp.
Anonym bruker Skrevet 18. november 2010 #4 Skrevet 18. november 2010 Du skriver for lite til at jeg kan si noe om det er asperger syndrom eller ikke. Det du skriver stemmer overens med asperger syndrom, men de som har asperger syndrom sliter med mange flere ting enn det du beskriver, i tillegg. Uansett, gutten din har det vanskelig, og må få hjelp. Jeg ville bestilt en hastetime hos legen, gått dit uten gutten og forklart situasjonen, og bedt om henvisning til BUP. Det er lang ventetid for å komme til BUP, derfor hastetime hos legen. Når han truer med selvmord (vet jo ikke om det er seriøst ment eller bare for å beskrive at han har det vanskelig), er det opp til legen å avgjøre om han må henvises som akutt-sak til BUP eller om han tåler å vente ut ventetiden. Som en over også skriver, kan det være ADHD også - eller noe annet. Hilsen mamma til barn med asperger syndrom og ADHD
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå