Gå til innhold

Litt kjipt egentlig. Dårlig økonomi :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er det julesnakk overalt. Om gavene spesielt.. De siste par mnd har jeg slitt sykt økonomisk. Jobbet fullt+overtid, men allikevel sitter jeg igjen med 1000 kr på kontoen, og den neste innbetalingen er ikke før barnetrygda kommer. I tillegg til dette har lønningskontoret betalt feil lønn to ggr, og denne gangen nekter de for at de har gjort en feil. Skulle hatt nesten 3000 kr mer på denne lønna, og sjefen har tydeligvis ikke klart å ordne opp med de. Flyttet for to mnd siden. Så skal husleien betales, bhg regninga, mat, måtte kjøpe nye klær til vesla fordi hun hadde vokst ut av masse. Og nå er jeg omtrent blakk, og GRUER meg til neste mnd siden alle julegavene skal kjøpes. I tillegg til dette fikk jeg en høy strømregning denne mnd, men den har jeg ikke råd å betale... Huff.

Måtte bare få det ut!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En mager trøst, men det er halv skatt i desember!

Ta kontakt med strømselskapet, be om utsettelse eller oppdeling av regningen.

Snakk også igjen med lønningskontoret, ikke gi deg.

Fine julegaver trenger ikke være dyre og det er mye fint, brukt tøy på Finn.

Skrevet

Halv skatt ja.. Det er en liten trøst :) Har bet. rundt 20 000 i skatt på to mnd ( begynte i ny jobb da, har en høy skattetrekk på 36%)

Dama på lønningskontoret er en surmaga megge. Så ho får sjefen snakke med :) Vi har ringt lønningskontoret 3-4 ganger og prøvd å snakke med de allerede, men de gir seg altså ikke..

Skrevet

Huff, vet så alfor godt hvordan du har det.

Har ikke noen gode råd å komme med. Vi har vært i den samme situasjonen flere år på rad, og kjenner så alfor godt den følelsen.

I år er det første gangen på mange år jeg ikke gruer meg til jul. Vi har løst det med å ta oss ekstra jobber, slik at vi kan spare opp litt til jul.

Håper ting løser seg. Mulig å prøve å få utsatt noen faste utgifter, men blir jo egentlig bare å skyve problemene forann seg.

Jobbe noen ekstra vakter om du har mulighet til det.

Kutte ut gaver til folk man strengt tatt ikke trenger å gi gaver til.

Huff nei, ikke mye hjelp fra meg.

Men en klem kan du jo få.

*klem*

Skrevet

Høres ikke ut som noen god situajon å være i dette, nei...

Push på sjefen din slik at h*n får ordner opp med lønningskontoret.

Ring selskapene der du har noe utestående (strømleverandøren) og gjør en avtale med dem om utsettelse av betaling. Lover deg at du er ikke den eneste som ber om dette i disse tider, og de er veldig hjelpsomme dersom du tar kontakt og forklarer situasjonen FØR fakturaen har gått til forfall :)

I desmeber er det halv skatt, dvs at du får mer utbetalt! :) Det er faktisk lov å kutte ned på gavene når man er i en vanskelig økonomisk situasjon slik du er nå. Til de voksne nærmeste kan du forklare situasjonen du er i, og si at du derfor prioriterer barna i år. Vet ikke hvor mange barn du har å handle til, men de fleste lekebutikker har mange gode tilbud nå, ser jeg. På Extra Leker eller slike steder kan du få gaver til 79,- og 99,- og slikt. Husk at barn ikke tenker på hva gavene har kostet :) Hvis du har tid kan du strikke, sy eller lage noe i gaver..

Masse lykke til fra meg til deg.

Skrevet

Jeg vet hva du mener.. Jeg har begynt å handle litt julegaver når som helst på året jeg. Ser jeg noe fint, så kjøper jeg det da og vips så har jeg julegave til 6 mnd etterpå :)

Det var noe du kunne gjøre fra neste år igjen..

Ellers så får du tenke på at gaver skal ikke koste mye.. Det er snakk om en liten oppmerksomhet bare :)

Skrevet

Takker for mange tips. Blir nok ikke dyre gaver i år, skal tenke nøye igjennom hvem jeg skal kjøpe til.. Vil jo kjøpe noe fint til toåringen min da :) Har bestandig vært vant til å ha stor økonomisk frihet.. Når jeg tjente mindre før satt jeg med mer penger igjen på konto før neste lønn enn det jeg gjør nå. Vet ikke om jeg klarer å ta så mange ekstra vakter, er mye stress i jobben min til tider og jeg jobber ganske mye allerede. Veldig høy skattetrekk er vel også noe av det som gjør at jeg ikke har så god råd når alt er betalt.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...