Gå til innhold

Ang bleiekrig, hamstring og det et barn koster

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har helt normal økonomi vil jeg si. Litt trangt i noen perioder, litt mer til overs i andre perioder. Kommer litt an på hvilke regninger som kommer osv. Derfor forsøker vi tenke litt over hva og hvor vi handler, men ikke sånn at det blir en sport av det heller. Men når det gjelder bleier, bleiekrigen og denne trangen flere tydeligvis har til å hamstre nå som det er så billig, så er jeg ikke helt med.

Bleier er ikke så dyrt, ikke en gang til vanlig. Man bruker vel i snitt 4-5 bleiepakker pr måned. Normalt får man f.eks 4 bleier til prisen av 3 på Kiwi til en stykkpris på ca 48 kr, dvs 144 kr for 4 pakker. La oss ca 155 kr pr måned i bleier da. Nå får man 4 pakker for 46 kr, la oss si 50 kr pr måned i bleier. Så ja, det utgjør en differanse på 105 kr pr måned. På et helt år blir det jo litt, hele 1260 kr, men det er altså på et helt år.

Vi har flere barn vi da. Hver eneste måned betaler vi 2600 kr i SFO og 4070 kr totalt i barnehage. Om vi tar en snittpris på det som man må kjøpe av klær og utstyr til barna, noe som jo gjerne hoper seg opp på rett før sommer og på høsten, så bruker vi vel i snitt 300-400 kr i måneden på klær, sko, yttertøy osv på barna. Når det bare var oss to voksne, og om vi da tar hyde for prisvekst, så brukte vi ca 4000 kr i måneden på mat og diverse vaskemidler, shampoer osv, nå bruker vi ca 9000 kr i måneden, dvs ca 5000 kr mer. I tillegg kommer det mer på helekost, apotek, fritidsaktviteter, lommepenger til barna osv enn når det bare var oss to voksne.

Totalt vil jeg si at barna da koster oss ca 12 100 kr i måneden i snitt. Da er det ikke beregnet med om vi skal finne på noe gøy som koster penger, som lekeland, kino el. Ferien får heller utlignes med at vi sparer bhg/SFO utgifter.

Jeg kan ikke noe for det, men jeg synes at denne bleiekrigen er så rar jeg. Kan forstå at veldig "fattige" 1-barnsforeldre kanskje kan ha noe å hente, men dere andre? Altså ca 105 kr hver måned i forhold til hva det ellers koster å ha barn..? Lurer på om det er lett for å bli litt hjernevasket av kampanjene jeg? For SÅ mye sparer en faktisk ikke... ;-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har tenkt akkurat det samme som deg Alva, men det hindrer meg ikke i å hamstre. Når jeg regnet på det med utgangspunkt i at vi skifter bleia 6 ganger i døgnet og handler på Kiwi hvor man nå får 4 pakker til prisen av 1 så utgjør det 2500 kr i året for oss. Så det blir jo faktisk litt allikevel selv om det ikke utgjør så skrekkelig mye sånn i hverdagen.

Skrevet

For meg med tvillinger er det helt topp at mumibleiene på rema koster 4,90 for 2... Vi bruker mye mer enn 4 bleiepakker i måneden for å si det sånn.. Vi bruker 10 bleier pr dag, minst.

Skrevet

For all del, folk må jo så klart få hamstre om du vil :-) Men for mg så forsvinner liksom poenget litt synes jeg. Vi bruker stort sett bare 4-5 belier i døgnet på vesla, og 1 på minstegutten (nattbleie), så det rekker normaltmed 4,5 pakke til vesla og 1 til mistegutten pr måned. Da blir det jo ikke så mye. Men benytter jo oss av tilbudet når det er her da ;-)

Skrevet

Hvis man sparer 105 kroner i mnd på å hamstre, sparer man 1260 kroner på et år.

1260 kroner er jo penger det også, så hvorfor kaste bort disse pengene hvis man har ork til å planlegge bleiebruk og -kjøp?

Skrevet

Men se det fra en annen side da.

Ved å hamstre sparer man inn det som tilsvarer mellomlegget på en vanlig billig dress og Reima.

Så da kan en bruke både masse bleier og leke i Reima til en billig penge, he he.

He he, nei jeg kommer ikke til å hamstre så mye bleier, men med 3 bleiebarn kjøper jeg nok litt.

Middagsglass kommer jeg derimot til å kjøpe en del av da guttungen er 8 mnd nå og matglad til tusen.

Skrevet

Dette blir jo en litt for enkel tankegang. Det er vanligvis ikke slik at en familie hamstrer bleier, men ikke bryr seg om pengebruken når det gjelder noe som helst annet. Er man opptatt av å spare på ett område er man vanligvis opptatt av å spare på andre. Med andre ord handler det ikke om den skarve tusenlappen i året for bleier, det handler om 1000 kr for bleier, 2000 for barnemat, 500 for å kjøpt kjøtt på tilbud i stort og fryse ned, 2000 for å kjøpe vinterdress til neste sesong når de er på salg om våren osv osv. Å hamstre er en generell tankegang mange har som gjør at småsummer her og der til sammen på et år blir ganske mye.

Skrevet

jeg hamstrer ikke. men min sønn bruker vel 4 bleiepakker i mnd. på rema blir dette 20 kr for en hel mnd. myyye billigere enn de derre libero, og de funker like bra!

Skrevet

4,90 for 44 bleier. skjønner ikke at folk engang kjøper libero fortiden. total waist of money. lanlordbleiene er like gode. og libero og lanlordbleiene blir jo bare fylt med tiss og bæsj også kastes de. skjønner meg ikke på folk som bruker så mye penger på libero når man får det så billig med landlord hehe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...