Gå til innhold

Tilvenning i barnehage

Anbefalte innlegg

Skrevet

Idag skal gutten min ha sin tredje dag i barnehagen, han er 2,5år og har gått i barnehage siden han var 1,5år.

Har vert med han 2timer første dag og 3 timer andre dagen, gruer meg veldig til at han skal vere der alene, mammahjerte mitt blir helt ødelagt.

men overt til spørsmålet mitt; hva er deres erfaringer med tilvenning? De timene han har vert der, har ikke barnehage"tantene" ikke brukt nooe energi på å bli kjent med han. Har så vidt snakket med han (eller meg).. Følte nesten det var travelt at jeg var der.

så tenkte jeg på en ting til, i den barenhagen han har gått i 1år var de veldig opptatt av å ikke si "nei" til barna fordi det er et negativt laddet ord, og heller bruke "stopp" eller avlede.. kjenner jeg selv blir sliten av å høre "nei nei nei nei nei" de timene jeg har vert der.

Jeg er ikke noe pedagog, bare hønemor:p så hadde vert kjekt å fått høre hva noen andre tenker..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da var gulle levert i barnehagen i raserianfall, og pedagogen lurte på om jeg skulle bare vere der litt for å så "lure" meg vekk når han var aktivisert..

Skrevet

Synes det er dårlig av pedagogen å si at du skal lure deg vekk når han ikke merker det. Jobber selv i bhg og der passer vi veldig på at barna får med seg at foreldrene går. spesielt i tilvenningsperioden!

Hvis mor eller far plutselig er borte kan dette henge igjen neste gang han skal i bhg og da stå hos deg hele tiden og ikke vil gi slipp.

Og det med at personalet ikke har hatt tid til å bli kjent med barnet ditt eller deg ville jeg tatt opp med de. Vi har hatt tilfeller hvor vi har hatt sykdom elle sykt mye å gjøre og vi ikke har fått så mye tid til å være sammen med den nye at vi har spurt foreldrene om de har mulighet til å ta et par dager ekstra med tilvenning.

Vi har til og med hatt tilvenning i 2 uker på en gutt som var veldig utrygg på oss. -selv om vi gjorde alt vi kunne for å få han til å bli trygg.

Synes absolutt du skal snakke med de ansatte og gi ditt syn på hvordan du synes tilvenningen har vært. Har du hatt oppstartsamtale? Kanskje du kunne tatt det opp der?

Jeg vegret meg veldig for å si ifra om ting jeg ikke likte ol,i frykt om at det skal gå utover barna mine. men nå har jeg kommet til det at det er bedre å si ifra og kanskje komme til en løsning.-og da være fornøyd med bhg. Dersom de ikke liker meg og lar det gå utover barna mine er de rett og slett uprofesjonelle.

Lykke til!

Skrevet

Tusen takk for svar! Sitter her med telefonen og venter/frykter at de snart skal ringe.. !

oppstartsamtale? har aldri hørt om dette.. men, tror nok jeg må snakke med de om dette, mandag skal jeg på jobb og forhåpentligvis fungere, blir jo helt ødelagt av å tenke på at gutten min ikke har det bra!

Skrevet

Hvordan bhg er det du har havnet i da tro..hmm..

Jobber selv i bhg og selv om jeg har vært borte en liten stund, så vet jeg godt at det er slikt man ikke gjør!

I de bhg jeg har jobbet så har alle barna fått en primærvoksen som skal ta seg ekstra av "sine" barn. Dette er veldig viktig under tilvenningen, slik at barnet har en voksen å være litt mer trygg på.

Primærkontakten som vi kaller det, skal ha tilvenningsamtale med foreldrene, der man går igjennom vaner ved legging, spising og evt. andre ting. Slik at barnet får det mest mulig likt som han eller hun er vandt til.

Og vi er veldig obs på at foreldrene må si hadet til barnet sitt, uansett hvor sårt dette blir. Det er viktig!

Lykke til med samtalen med bhg og håpe at det går lettere etterhvert.

Skrevet

I vår oppstartsamtale snakker vi om det er noe barnet er redd for,ikke tåler,om det er noe spesielt som vi trenger å vite. om barnet har søsken,dyr,om det er noen andre enn foreldrene som kan hente uten beskjed fra foreldrene på morgenen feks.. Der kan også foreldrene komme med ting de vil.

Skjønner godt at du synes dette er trist,det er jo barnet ditt. og du vil at han/hun skal ha det bra! Og være trygg på at det er noen som passer på og bryr seg. det er jo det som er jobben til de i bhg og hvis de ikke klarer det må det settes inn tiltak.

Og du må ikke være redd for å ringe selv for å høre om det går bra med barnet ditt. Vi får ofte telefoner fra foreldre som lurer på om barnet har roet seg etter er raserianfall eller hylgråt når foreldrene dro på morgenen. Jeg pleier også å sende en mld hvis det er mulighet til det,så fort barnet har roet seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...