Gå til innhold

Ang.gjentatte spontanaborter - Hva ville dere gjort?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er 32 år. Har to gutter fra før. Har nå hatt to aborter. Først en SA i uke 7. Ventet til etter mensen hadde kommet tilbake med å prøve på nytt og ble gravid på 2. PP. Mistet i MA i uke 8(hadde ikke vokst siden uke 7 - så hjerteakt på innvendig ultralyd i uke 7). Har vært hos gyn i dag og sett at alt har blødd ut og han mente alt så fint ut, men at jeg må vente til etter mensen igjen med å prøve.

Er selvsagt redd for å miste igjen og lurer nå på om jeg bør ta en innvendig ultralyd hos en privat spesialist. Føler jeg får så lite svar, og ingen utredning av noe slag før man har mistet tre ganger. De sier bare at det sikkert går bra neste gang. Hva ville dere gjort?

Føler jeg på en måte ikke har tid til å gjenta dette og ikke har jeg lyst til det heller. Var ganske tøft denne andre gangen.

Vet ikke helt hva en privat spesialist kan gjøre, men tenker at de kanskje tar seg litt bedre tid og forklarer noe grundigere....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke hvordan ting fungerer, men synes iallefall du skal prate skikkelig med legen din om hva du føler og ønsker. Mulig at det går an å få utredning før tre aborter, mulig det kommer an på hvem du treffer, eller kanskje det er helt umulig. Men da har du iallefall forhørt deg skikkelig..

Men sjansene for at det skal gå bra er jo faktisk veldig store, så antageligvis vil dere lykkes nå. Men skjønner deg veldig godt. Har selv mistet en gang, og det var knalltøft! Og hatt mye blødninger o.a. dette svangerskapet også, så vært livredd til tider! Det å miste setter en støkk i en som ikke all verdens fornuft klarer å svekke..

Kjenner noen som har mistet gang på gang, men så satt spira plutselig og det gikk bra. Og i og med at du har fått to barn også, så tror jeg virkelig at det vil gå bra neste gang. Og så er jeg den første til å innrømme at det er lett å si (selv om jeg mener det), men ikke like lett å tro på...

Lykke til uansett hva du gjør!!! Klem

Skrevet

Huff, leit det du har opplevd.

Jeg har mistet 5 ganger og det var aldri snakk om en utredning før etter 3 gang.

Mulig du kan ta deg en tur til en privatpraktiserende gynekolog og få de til å undersøke deg og ta en del blodprøver. Da må du betale alt selv. Og kanskje få resept på noen medisiner som kan støtte under graviditeten. Men vet ikke om de er villige til å gi deg noe før du har mistet 3 ganger. Det er fordi det er så vanlig å miste, desverre. Men det hjelper ikke de som opplever det. For oss er det bare tungt og leit.

For vår del har vi ikke fått noe annen forklaring enn uflaks. Er gravid for 6 gang og har fått noen medikamenter for å støtte opp under graviditeten. Ut i fra prøver så skal jeg ikke trenge det, men det skader ikke å gi meg det. Er 18 + 2 i dag.

Lykke til, og det er for tidlig å gi opp, selv om det er tungt å begynne på igjen.

Skrevet

Hei,

jeg har mistet 3 ganger, og er gravid på nytt. Etter den første aborten (MA oppdaget i uke 12) byttet jeg fastlege fordi jeg ikke følte meg ivaretatt. Abort nr to skjedde så tidlig at jeg ikke rakk å komme meg til legen, hadde fått time i uke 7, men aborten skjedde i uke 5. Da jeg ble gravid på nytt, fikk jeg time på dagen, og legen henviste meg til gynekolog. Hun henviser alle gravide til gynekolog, men du kan jo spørre om det dersom du heller ønsker det. Fastlegen min skrev også i henvisningen at jeg ønsket time raskt, pga de tidligere abortene. Jeg fikk første time i uke 7, da kunne vi se hjerteaktivitet. Dessverre mistet jeg i uke 9, og ble da utredet, uten at man fant noe. Nå er jeg gravid på nytt (ca 11 uker), og får UL annenhver uke den første tiden.

Jeg vet hvor vondt det er å miste, særlig flere ganger. Man kan lett bli motløs, i tillegg er det slitsomt å gå tidlig gravid med kvalme etc gjentatte ganger til ingen nytte. Men gynekologen min sa at i de aller fleste tilfellene finner man ingenting galt, og det kan jo være uflaks. Risikoen for en abort er jo 15 % i hvert svangerskap. Til tross for at jeg mistet også den tredje gangen, føltes det godt å bli fulgt opp av en spesialist på svangerskap. Jeg er enig med gulda og mener at du uansett bør ta en ordentlig prat med legen din, og høre hva som kan gjøres. Siden du har to barn fra før, tror jeg også sjansen for at det skal gå bra neste gang er stor.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...