Gå til innhold

Bytte bhg- hvor traumatisk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har kommet opp i kjempedilemma ang bhgbytte. Vi har fått plass i en bhg som ligger 50 m fra huset vårt- luksus :) men jeg er sååå usikker. Knerten på tre år stortrives der han er, men bhg ligger i kjøreavstand. I mars blir han storebror, og det blir jo veldig mye enklere å ha ham i nærmeste bhg i stedet for å få begge inn og ut av bilen to ganger daglig. Det som gjør meg usikker er to ting: jeg tror vi kommer til å flytte før han begynner på skolen om tre år, dvs da blir det enda et bytte- men aner ikke når det blir, vi vet hverken hvor eller når det evt blir. Det andre er at da han kom tilbake til bhg i høst etter fire uker sommerferie, og det var veldig ustabilt med de voksne i flere uker (mange ukjente), så ble det mye hyl og skrik ved levering. Nå er alt bra igjen og han snakker om "barna mine" når vi kommer til bhg. Vil et bytte gjøre ham usikker, og vi påfører ham mye usikkerhet, eller er barna så tilpasningsdyktige at det går greit???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke enkelt det der, skal dere flytte langt innen han skal begynne på skolen slik at han uansett ikke får gått på skole med vennene fra barnehagen så spiller det ikke så stor rolle, hvis ikke ville jeg prioritert barnehage der han skal gå skole om mulig.

Uansett er det vondt og vanskelig for enkelte barn å flytte, enklere når de et små enn større. Har selv svært dårlig erfaring med flytting og hadde jeg vist det jeg vet i dag så hadde vi nok tatt noen andre valg enn vi gjorde. Sønnen min går i 7 klasse og har gått i 2 barnehager og på 3 skoler, og det har ikke bare vært enkelt siden skoler gjerne har forskjellige bøker og læremetoder selv om barna skal lære sånn nogenlunde de samme tingene. Barnehagebytte i 3års alderen gikk faktisk ganske smertefritt, tok i forbindelse med sommerferie.

Skrevet

Kan bare snakke for min sønn.

Han begynte i bhg 16 mnd. gammel (familiebhg), vi fikk plass i vanlig bhg til han da han var 2 år og 3 mnd. Gikk strålende å bytte. Brukte mye tid på å leke i den nye bhg (før bhg-start) i helgene. Han ble også storebror 6 dager før oppstart.

Vi skal flytte i februar og vil da høre til en annen skole, så da byttet han bhg igjen i august (han er 4,5 år nå).

Gjorde det samme da, lekte der i helgene og snakket mye om at han skulle bytte bhg.

Gått kjempe bra begge gangene og han har ikke hatt noe problemer med byttingene.

Som regel går det kjempe fint : )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...