Gå til innhold

Dersom samboeren min dør......

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lever i et ganske dårlig forhold, sambo sier at han kommer til å dø i løpet av 2010. Han har et enormt psykologisk grep om meg. Vet ikke om han sier dette for å prøve å knekke meg, eller om han har noen planer.

Det som bekymrer meg noe sinnsykt er at jeg vet at det ligger mye regninger som han ikke har betalt, han har også tatt opp flere kredittlån. Han vet ikke at jeg har funnet ut noe av dette. Når jeg spør han om økonomien sier han at han har full kontroll. Jeg tørr ikke å ta regningene som går på oss felles å betale dem da jeg er så redd for konsekvensene som kan komme da han ville finne ut at jeg har snoket i tingene hans.

Men derom han dør. Må jeg da betale ut alle de lånene som han har tatt opp og holder hemmelig, eller blir disse slettet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det spørs på hvordan dere har ordnet dere juridisk vil jeg tro.

Har han tatt opp lån på egen hånd, er det han som står ansvarlig for disse.

Skrevet

Du vil ikke bli ansvarlig for gjeld som han har tatt opp på egen hånd (type kredittlån osv.), men kreditorene kan søke dekning i din samboer bo om det er verdier der. Lånene blir ikke automatisk slettet.

Det du kan bli ansvarlig for er regninger der dere begge står oppført, f. eks husleie ol.

Skrevet

tror ikke at dere som samboere har dette "vedhenget" som gifte har om en skulle falle fra og etterlate stor gjeld.som gift tar den andre parten over men tror ikke det er slik med samboere.

kanskje skal du ta kontakt med et advokatfirma og spørre?

kanskje er det bedre om du blir kvitt han da om han så veldig gjerne vil dø for å få deg til å føle deg jævlig?

er du redd for at han skal dø?du klarer da deg fint uten han!

hva er problemet hans egentlig?

Skrevet

Det er jeg som står som eier av huset, hen er kun med som medlåntaker eller hva det nå heter.

Problemet hans er vel at han er sinnsykt kontrollfrik over mitt liv. Han er arbeidsledig, søker på jobbb, men jeg kjenner at jeg ikke stoler på noe av det han sier lenger.

Jeg har hatt lyst til å gå fra han lenge, men pga jobben min er det veldig vanskelig med tanke på ongen vår. Jeg sliter sånn med samvittigheten min. Han har jo ingen penger lenger, hvor skal han da bo, og hvordan blir det med samværet. Han har sagt at han vil kreve 50% samver dersom det blir slutt mellom oss.

HI

Skrevet

Jeg har satt av penger til slike regninger uten at han vet det. Det er kun all gjelden hans jeg er bekymret for. Huset står i mitt navn.

HI

Skrevet

Forbered deg på og forlate ham. Fortsett og spar og noter hva han sier, dato og evt ca klokkeslett, i hvilke forbindelse osv...

SÅ drar du etterhvert. Han kan hverken få 50% omsorg eller "ta fra deg ungen" sånn uten videre. Du må begynne o gsnakke med venner/familie av deg, også av ham, om du stoler på de..Kom med små drypp, hvis du ikke tår si det direkte...Spør DE om de vet om slike ting, bare på "generelt" grunnlag,- kansekj skjønner de at du sliter og trer til for å hjelpe deg, uten at du trenger og spørr.:Men ikke ANTA dette, du MÅ jobbe med og greie det selv, men "På veien" kan dette være ting og gjøre.

Lykke til, den mannen må UT av ditt liv...Og true med at han dør/tar livet av seg, vil si han er psykisk ustabil..PÅ en farlig måte...DU risikerer liv, helse og fremtid til deres barn ved og bli..

Skrevet

Er du sikker på at det kun er du som står som eier?

Hvorfor skulle han da stå på lånet sammen med deg?

Her står vi begge som eiere, men jeg er hovedlånetaker siden jeg kunne ta det som førstehjemslån. han står som medlånetaker, men eier da huset like mye.

Skrevet

du stoler ikke på han og han stoler ikke på deg...hvorfor har dere det slik? er det ikke mulig å snakke sammen om ting?hva som plager dere?

om dette ikke hjelper tror jeg det er på tide at du drar.nei det er IKKE enkelt men det er heller ikke greit å ha en slik "fare" hengende over seg...

Skrevet

Jeg forstår det som at dere har felles barn og har du rett til å arve inntil 4G. Da tror jeg gjelden blir trukket fra hans eiedeler, den blir ikke bare slettet. Men dersom han har mer gjeld enn eiendeler kan du frasi deg arven.

Du skriver at han står som medlånetaker på huset og da vil jeg tro han også eier en andel av huset. Dersom han eier en andel av huset må du huske at det blir regnet med i hans eiedeler. Det er alltid en som er hovedlånetaker og en som er medlånetaker uansett om man eier 50/50 av huset.

Du kan også sitte i uskifte, dvs at du råder over hans eiendeler og da blir du også sittende med gjelden hans. Så man må vurdere hva som lønner seg.

Du kan lese mer om det her.

http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/tema/arv/rett-til-arv-og-uskifte-for-samboere-med.html?id=560789

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...