pauline og knerten Skrevet 17. november 2010 #1 Skrevet 17. november 2010 I det siste har jeg lest litt om barnefamilier og matvaner og har gjort meg noen tanker. Så mange barnefamilier jeg kjenner snakker om "barnevennlig" mat. Plutselig kommer førstemann, og da kommer fiskepinner, fiskekaker, kjøttkaker og toro-tomatsuppe tilbake på menyen etter årevis med fravær, fordi det er "det barn liker". Er det egentlig det? Ungen min er bare 15 måneder, så jeg er helt uerfaren med trassproblemer ved måltidene, men vil bare si: da vi begynte å gi ham mat i 6-månedersalderen fortvilte jeg over at han streiket helt nådeløst med sammensnurpet munn da jeg prøvde å gi ham de milde, moste grønnsakspureene som anbefales. Han blånektet. Samtidig vegret jeg meg for å smake selv fordi jeg syntes smaken var så fantastisk døll. Skikkelig industrifornemmelser. Grøten han skulle få smakte papp. Så kom svigermor med moste høstepler på glass fra hagen og han GAPTE. Og så var det at jeg moste opp noen rester etter en god middag jeg hadde laget til kjærestens bursdag, fersk steinbit med hjemmelaget hollandaise og smørdampet gulrot og han GAPTE. Elsket det. Det gikk et lys opp for meg: for etter det har jeg bare gitt ham mat som jeg SELV syns smaker virkelig godt. Det behøver ikke være eksklusive råvarer eller mat som tar timesvis å lage,det er bare det at han får akkurat det vi spiser. Kikertcurry, fiskegryte med kokosmelk, auberginelasagne med mozzarella, som er noen av rettene vi har laget til oss selv her hjemme i årevis. Før ettårsdagen tok vi selvfølgelig alle forbehold med å kutte salt etc, etter det har han bare enkelt og greit spist det vi spiser. Nestle, no more. Han får selvfølgelig korn og brødskiver og havregrøt, men den industriproduserte barnematen smaker jo med hånden på hjertet piss! Et siste eksempel: Da vi dro på indisk restaurant for et par dager siden fikk han fiskepinner, siden det var det som sto på barnemenyen, men han rørte dem knapt. Da han fikk litt av vår mat på tallerkenen i stedet var tonen straks en annen. Så foreløpig har vi en tass som elsker krydrede, "voksne" smaker, gode råvarer og naturlig hjemmelaget. Flere med andre eller med motsatte erfaringer?
Meg,Vesla & Antonio:) + spire Skrevet 17. november 2010 #2 Skrevet 17. november 2010 her gikk det i både glass og vår mat i starten, men vi gikk fort over til vår mat å det har gått fint. vi har fiskekaker,fiskepinner,kyllingfile,diversegryter,lapskaus,koteletter, indrefile, taco, spagetti,fisk(går mest i laks med urter).etc å hun spiser det meste. det er jo en del barnevennlig og men fiskepinner og pølse er sjelden på menyen her,da blir det hvertfall i form av pølsegrategn eller lignende hun er 3år og yndlingsmaten er taco, hun er veldig glad i sterk mat eller mat med masse smak. får hun velge mat blir det somregel taco. hehe. hun elsker også grønnsaker som blomkål og brokkoli. så når nr 2 skal begnne å spise kommer jeg nok til å lage det meste av barnematen selv
TøffiTrynet☠ Skrevet 17. november 2010 #3 Skrevet 17. november 2010 Hei! Ville bare si at jeg har samme erfaring som deg.. Våre barn har alltid spist hjemmelaget mat med MASSE smak, det har rett og slett ikke villet ha barnemat på glass. Og må si jeg skjønner dem... Det smaker virkelig grusomt! Vi er opptatt av skikkelige råvarer, aller helst økologisk og kortreist mat. Så våre barn spiser gjerne hjemmelaget moussaka, steinbitkaker med hvitløk, mannens chilikylling pizza osv.. Tror ikke vi må være så redd for å la barna smake..
Trollemor75 Skrevet 17. november 2010 #4 Skrevet 17. november 2010 Samme erfaring som deg, bortsett fra at vi ikke prøvde å gi barnemat på glass engang (annet enn frukt som back-up), jeg syntes de smakte aldeles vemmelig alle sammen. Ville fått spisevegring av mindre... De første måneder lagde jeg mat selv som jeg fryste, når får han nøyaktig det samme som oss, og jeg har ikke moset noe siden han var 1 år. Jeg bruker aldri salt i matlagingen, men ellers alt annet av krydder og urter. Vi jukser litt når vi har dårlig tid eller vi skal spise når han har lagt seg, da får han et av de 3 ferdigrettene som jeg synes er ok: Hipp lasagna eller pasta for barn mellom 1-3 år, eller Småfolk sin fiskegrateng. Barnemeny bestiller vi aldri, vi bestiller heller forrett til han, og gir han fra vår tallerken hvis han vil ha mer. Linsecurry er en storfavoritt, og i går hadde vi rester etter søndagens lammegryte på nordafrikansk vis, med svisker og masse krydder. Den gikk ned på høykant begge gangene. Barn er MYE mer sofistikert i matveien enn Nestlé og co. ser ut til å tro!
abella Skrevet 17. november 2010 #5 Skrevet 17. november 2010 Vi droppet også barnemat på glass. Jeg er litt over snittet opptatt av kosthold og liker å vite hva han får i seg. Synes dessuten at det var lettvint å fikse, bare jeg fant en god rutine på det. Han er nå 1 år og mer eller mindre altetende, med en tydlig preferanse for mat med masse smak. Hvis han ikke er ordentlig sulten kan han snu seg bort fra smakløs mat (ris uten saus og andre kjipe ting). Spiser alle mulig konsistenser/mat med biter også. Vi var på thairestaurant tidligere i uka, og det er tydlig favoritt for hele familien! Så gjenstår det bare å se om det varer! :-)
mamman til to gutter Skrevet 17. november 2010 #6 Skrevet 17. november 2010 Vi ga glass i begynnelsen, men gjorde ikke noen annen forandring i matlagingen enn at vi ble flinkere til å ikke bruke halvfabrikat når han begynte å få vår mat. Når han var yngre spiste han alt han fikk uten store problemer (poteter med saus var vel en av få ting han ikke likte). Nå er han 3,5år og nå er det stadig ting han ikke liker. Gjerne ting han spiste dagen før... Men favorittretten er fortsatt chicken tikka:-)
Bolla med 2 små <3 Skrevet 17. november 2010 #7 Skrevet 17. november 2010 Baby'n vår er jo ikke veldig stor ennå da, men har fått et par middager allerede:) Har kjøpt en god stavmikser og gir han maten vi spiser (uten krydder og salt) og "mikser" den helt glatt med stavmikseren Veldig populært foreløpig iallefall, gråter hvis han ikke får mer fort nok! Men jeg syns det er urovekkende at de nestle-matglassene har nærmest evig forbruksdato, kan jo ikke være veldig bra å stappe i de små så mye e-stoffer og drit? Er klar over at det er en del i "normal" mat også, men prøver jo så klart å unngå de da, og de har jo ikke forbruksdato som går ut 2-3år fram i tid heller
pauline og knerten Skrevet 18. november 2010 Forfatter #8 Skrevet 18. november 2010 Gøy å se at andre har samme erfaring! Men når 3-årsalderen kommer er det vel bare å vente seg at viljen overstyrer smaksløkene i blant ja, hehe. Uansett er det morsomt med bittesmå småttiser som er glade i skikkelig god mat :-) Blir nok gourmeter i voksen alder alle som en.
Gjest Kira06 Skrevet 18. november 2010 #9 Skrevet 18. november 2010 Vi har også helt den samme opplevelsen som deg. Datteren vår elsker "voksenmat", og hun er kun 14 mnd. Vi forsøkte først å gi henne litt barnemat på glass, og ble fortvilet fordi hun spiste så lite. Men skjønner henne egentlig, for godt er det jo ikke....! Da bestemte vi oss for at hun skulle spise samme mat som oss, og for et matvrak vi har fått. Det eneste jeg har opplevd at hun ikke spiser er faktisk tomater, ellers går det meste ned. Ble litt overrasket når jeg fant ut at datteren min digger fårikål, ridderost og fersk fisk. Hun er mer altetende enn meg:)
Magia Skrevet 18. november 2010 #10 Skrevet 18. november 2010 Vi lager også babymaten selv. Lager litt "barnevennligere" versjoner av vår mat, på den måten at vi ikke kan bruke melk enda, og ikke salt. Ellers mye forskjellig krydder og sånt. Han elsker maten vi lager. Vi har jo også brukt noen middagsglass hvis vi ikke har hatt tid til å lage maten hans, og da ser jeg at Nestle-glassene er dårligst smak på. Eller ingen smak ifølge mine smaksløker. Hipp og Småfolk har noen greie retter som vi kan gi en gang iblant. Jeg tenker at det må jo være best at de blir vant til at mat smaker litt fra begynnelsen av, så får man håpe de fortsetter å like det
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 18. november 2010 #11 Skrevet 18. november 2010 Har 4 barn, og ulik erfaring med de ulike barna :-) Vår eldste er veldig snn tradisjonstro barn som helt klart foretrekker fiskekaker og pølser, men de andre, da spesielt nr 2 og 4 er sånne som vil ha smak på maten sin. Vesla er 15 mnd og hun har aldri i hele sitt liv spist middag på glass, det var skikkelig fysj og æsj tydeligvis. Hun er nesten altetende, og det hun ikke spiser er poteter av alle ting. De eldste vil f.eks ikke ha biff, så de får karbonader, mens vesla er stikk motsatt. Fajita, som er ganske sterkt er favorittmaten hennes. Indisk er supert, jo mer smak, jo bedre tydeligvis. Men hun liker fiskekaker, pølser osv også da.
Gjest Skrevet 18. november 2010 #12 Skrevet 18. november 2010 Vi har også erfaring med at hjemmelaget er best, gjerne mat med mye smak. Nestlè middagsglass fikk vi aldri i henne, mens et par av glassa til hipp kunne brukes til nød. Fra 8 mnd.alder var dette favorittretten: ris/poteter brokkoli gulrøtter kylling tandoorikrydder
Berta_78 Skrevet 18. november 2010 #13 Skrevet 18. november 2010 Jeg må bare konkuldere med at gutten vår er født med elendig smak. Jeg har helt fra han kunne få fast føde laget de nydeligste retter til ham med all slags krydder og spennende smaker. Resultatet er jo på en måte psitivt: Han tåler veldig godt mat med mye smak. Men jeg trodde at det skulle være enkelt å venne han til et godt og spennende kosthold hvis jeg bare var bevisst. Det stemmer ikke! Null problem til han ble 1,5 eller så og smakte sin første pølse. Lykken var fullkommen. Med fiskekaker likeså. Borte var alle mors kostholdstilvenninger - han bare digger søppelmat.
Lemonia Skrevet 18. november 2010 #14 Skrevet 18. november 2010 Helt enig med deg. For meg er det underlig å gå over til smakløs og kjedelig mat fordi man har fått mat, jeg vil heller lære barna mine å like forskjellig mat. Vi serverer ikke typisk barnevennlig mat og gutten vår elsker mat med mye smak og rare ingredienser. Barnemat på glass har vi heller aldri gitt. Alt smaker likt og helt pyton. Det finnes sikkert like mange barn som voksne som ikke liker mat med mye krydder osv, men det er ikke det samme som at man trenger å leve på fiskekaker og pølse med mos.
pauline og knerten Skrevet 18. november 2010 Forfatter #15 Skrevet 18. november 2010 Haha, Berta_78! Sånn kan det gå. Får prøve å gjøre noe lurt når poden her skal smake sin første pølse. Smøre den inn med tran før han putter den i munnen, kanskje. ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå