Anonym bruker Skrevet 17. november 2010 #1 Skrevet 17. november 2010 Nå føler jeg det er tid for å få litt hjelp for å håndtere depresjonen min, jeg merker jeg sliter både meg selv og mannen min ut. Hva gjør jeg nå? Tar kontakt med lege for å få henvisning? Får man dekket psykolog- hjelp ved å gjøre det på denne måten, eller må man betale selv uansett? Hva koster en psykologtime? Og terapi vs. medikamenter...hva fungerer? Noen som har erfaring? Er det forresten noen som har noen selvhjelps- råd? Jeg merker jeg gruer meg, bare tanken på å snakke om meg selv og depresjonen gjør at jeg begynner å grine. Syns der er så utrolig ydmykende og sitte å grine fremfor andre. Dog, noe må gjøres før jeg ødelegger familien... På forhånd takk for svar.
Gjest ->>- Skrevet 17. november 2010 #2 Skrevet 17. november 2010 Du kontakter i første omgang fastlegen. Om du synes det er vanskelig å forklare, kan du sende et brev til legen i forkant av timen eller ta med noe skriftlig. Det som har best dokumentert effekt er samtaleterapi i kombinasjon med medikamenter (men dette bør vurderes av lege individuelt, selvsagt). Om fastlegen henviser til psykolog/psykiater, vil du betale ca 280-300 kroner per time til du når grensen for frikort, 1840,- per år. Det kan være veldig vanskelig å komme til hos behandlere med refusjonsavtale, og det er ofte ventetid. Et alternativ er DPS, som er noe mer akutt, men som tilbyr behandling over kortere tid. En del fastleger har også kompetanse på samtaleterapi. Hva angår selvhjelp er det relativt godt dokumentert at fysisk aktivitet og dagslys hjelper, men mange deprimert opplever jo at det er nærmest uoverkommelig å komme i gang med aktiviteter. Fastlegen bør også sjekke deg for eventuelle somatiske tilstander, måle B12, jern etc.
Anonym bruker Skrevet 17. november 2010 #3 Skrevet 17. november 2010 Tusen takk for bra svar! akutt er det ikke, jeg er verken suicidal eller "veldig" deprimert. Det må nok bli fastlege først. Vil få sjekket om det er noe somatisk først, som du sier B12 osv... Og ja, det er tungt å komme seg ut i dagslyset. Jeg får det rett og slett ikke til, allefall ikke alene. I tillegg sitter jeg her med ungene hele tiden. hvordan i alle dager skal jeg få til å gå fast til en psykolog? Uff...vanskelig...men igjen, nå har jeg fått nok. Orker ikke sitte her og synes synd på meg selv hele tiden:( HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå