Gå til innhold

Når bør jeg "booste" steken?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Puttet den i ovnen i 7.30-tiden i dag, og nå nærmer kjernetemperaturen seg 50 grader. Den må være ferdig seneste kl 16 (altså da skal jeg lage fløtegratinerte poteter, så den skal få hvile en time først), men helt ok om den er ferdig før også. Nå er "skorpen" litt tørr/myk siden jeg langsteker på ca 70 grader, så tenke å booste den litt på slutten for å få en litt sprøere skorpe. Vil at kjernetamperaturen skal ligge på ca 65 grader, evt bitte litt over (oksestek). Når bør jeg booste den, altså ved hvor mange grader, og på hvor høy temperatur?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal ikke være nødvendig på oksestek, men hvis du foretrekker litt mer stekeskorpe så kan du sette opp tempen til ca225 grader ca en halvtime før den skal serveres, la den steke i 10-15 minutter på den temperaturen, ta så ut steken og la den hvile i 15 minutter før du skjærer.

Skrevet

Takk for tips :-) Nei, det er kanksje ikke nødvendig? Den har nå omsider sneglet seg opp i 55 grader nå, s spørs om jeg uansett ikke må skru opp temperaturen litt snart (hør økt den til 90-100) for at den skal bli ferdig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...