ventejenta Skrevet 17. november 2010 #1 Skrevet 17. november 2010 Jeg har en gutt på 2,5 år som har full plass i barnehage. Han startet i høst, Jeg har vanligvis fri et par dager i uka. Jeg er veldig i tvil om hva som er det beste for han de dagene jeg har fri, og vil gjerne ha noen synspunkter på det. Han gråter ofte ved levering, men vil sjelden bli med hjem ved henting. Vi er veldig fornøyd med barnehagen, og det ser ut som han stortrives der. Jeg tenker at det kan være godt for ham å være hjemme med meg et par dager i uka. Samtidig så ser jeg at når han er sjeldnere i barnehagen blir det vanskeligere å levere ham de dagene han skal. Han er en gutt som er veldig blid og fornøyd, men han blir fort usikker når det er mye bråk rundt ham, og trenger mye tid for å bli kjent med andre barn. Vi skal snart ha foreldresamtale, og har tenkt å ta dette opp med dem da, men ville høre litt her inne hva som er gjengs oppfatning. Hva tror dere er best for barnet? -Få rutinen ved å gå i barnehagen hver dag, men med korte dager innimellom. eller -Gå i barnehagen i snitt tre dager i uka. Helt fri ellers.
Full house Skrevet 17. november 2010 #2 Skrevet 17. november 2010 Hvorfor m det være enten eller? Om du har fri et par dager i uka er det vel ingenting som er i veien for at han går den ene dagen men evt er hjem den andre? Du har jo en fin mulighet her til å ta det litt etter behovene til dere begge to. Jeg hadde nok hatt han hjemme når jeg hadde kunnet det, men det er fordi jeg føler på alt for liten tid med barna. Synes 3 dager i uka er mer enn nok til små pjokker jeg, men skjønner jo selvfølgelig at ikke alle har den muligheten :-)
ventejenta Skrevet 17. november 2010 Forfatter #3 Skrevet 17. november 2010 Takk for svar! Det er egentlig slik jeg har gjort det til nå, sett dagene an litt og tatt det etter behov, men nå synes jeg det er litt vanskelig å tolke behovene hans. Hvis jeg følte meg trygg på at det beste var å ha ham hjemme to dager i uka, hadde jeg gjerne gjort det, for vi koser oss veldig sammen, men så føler jeg igjen at det blir vanskeligere når han først må i barnehagen. Jeg vil gjerne ha han mest mulig hjemme, men samtidig vil jeg jo at han skal ha en god opplevelse av barnehagen de dagene han må være der.
najs Skrevet 17. november 2010 #4 Skrevet 17. november 2010 Han er jo hjemme på helger også så jeg vil tro at det går fint å ha han hjemme de dagene du ønsker. Men det viktige er vel at unsett om du har fri, så leverer du han hvis du sagt det. Jeg har mitt barn hjemme 1-2 dager i uken, det er ikke de samme dagene i uken og det har fungert fint.
Full house Skrevet 17. november 2010 #5 Skrevet 17. november 2010 Skjønner. Det hjelper ikke å prate med han da? Fortelle han at i dag skal vi kose oss masse, og i morgen skal du kose deg i barnehagen med vennene dine, mens mamma er på jobb. Snakk med han masse om barnehagen, og hvor heldig han er som har mange venner å leke med, hvis ikke hadde det blitt mye kjedelig?
mamma til tre nydelige jenter Skrevet 17. november 2010 #6 Skrevet 17. november 2010 ville nok gått for å heller hente tidlig, slik at ikke det ble så oppstykka for han. Men det er min mening. Jeg hadde også fri 1dag i uka men barna gikk hverdag i barnehagen fordi om. Har enda tilgode å få problemer med levering, mens de med deltidsplass rundt meg klagde å klagde over hvor vanskelig barna var å levere. Kan være helt tilfeldig. Men hør med barnehagepersonalet de har mer kunnskap om ditt barn så kan gi deg bedre tips Lykke til
camilla^ Skrevet 17. november 2010 #7 Skrevet 17. november 2010 Jeg har fri flere dager i uken, barnet mitt har full plass i barnehagen. Hun er i barnehagen de fleste dager, men er det endag vi har lyst til å være hjemme er vi hjemme, skal vi noe så har vi muligheten til det. Jeg bruker tiden mens hun er i barnehagen til å gjøre kjedelige husting. Når jeg er hjemme har vi bedre mulighet til å ha med noen hjem fra barnehagen osv. Og hun har kortere dager. Jenta mi kjeder seg litt når hun er hjemme, for hun savner de i barnehagen litt så hun har det bra i barnehagen selv om jeg er hjemme. Nå jeg henter henne i barnehagen, er jeg ferdig med det jeg skal hjemme og vi har resten av dagen på å være sammen og finne på ting.
ventejenta Skrevet 17. november 2010 Forfatter #8 Skrevet 17. november 2010 Takk for svar alle sammen! Fint å høre hvordan andre har gjort det! Vi får høre med personalet når det blir foreldresamtale, så får vi ta det litt som det kommer.
Tredje drøm Skrevet 17. november 2010 #9 Skrevet 17. november 2010 Jeg er ped.leder i barnehage og har jobbet de siste årene på småbarnsavdeling. Jeg har pleid å anbefale foreldrene å ha barna i barnehagen hver dag i begynnelsen, men heller kortere dager. Dette gjelder særlig de som bruker litt tid på tilvenningen. Så har de heller kunne tatt litt mer fri når de har blitt godt kjent med barn og voksne i barnehagen og vant til å være der. Ser at dette fungerer veldig bra for de fleste.
mamma og my Skrevet 18. november 2010 #11 Skrevet 18. november 2010 Jeg tenker at han kanskje har bruk for å ha en litt lang tilvenningsperiode til barnehagen, og da kan det faktisk være greit at han går i barnehagen hver dag for å komme inn i rutinene og bli godt kjent med barna og de voksne. Så kan du heller hente han tidligere. Når han er godt inne i rutinene kan du ha han mer hjemme ettersom det passer. Det kan hende dere finner tidspunkt som er enklere å levere han på enn andre også. Kjenner en som alltid gråter når han blir levert, men dersom han blir levert til frokost går det mye greiere, for da har han matboksen sin, og har ikke tid til å tenke på at han er lei seg. Det kan også være vanskeligere å komme inn i leken når en kommer lenge etter alle de andre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå