Gå til innhold

Noen som jogger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har veldig lyst til å begynne å jogge, men har noe rare spørsmål;

Hva jogger man i? Hvilken type bukse er best å jogge i?

Og er det effektiv trening? Kunne tenke meg å miste et par kilo.

Hvor/hvilket miljø jogger dere i? Er litt mørkredd så er det ok å jogge i nabolag...eller vil det se "dumt" ut?

Hvor langt/lenge jogger dere?

Takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jogging kan være veldig bra, men varmt godt opp først!! Jeg fikk en overbelastning i sommer som jeg har slitt med helt til nå (fikk fysioterapi).

Etter den skremselspropagandaen, her er noen råd:

Man kan jogge i akkurat hva man vil, men for behagets del anbefaler jeg å kjøpe en joggetights eller en god joggebukse på sportsforretning. Ikke glem sports-bh, det er ganske fælt å jogge med vanlig bh, de hopper og spretter...;) Jogging er definitivt effektiv trening! Jeg bor selv på landet så det er ikke så mye nabolag å jogge i, mer landevei, men det er helt ok å jogge der du føler deg trygg.

Sko er veldig viktig! Ikke kjøp billigste sort, men ta deg tid til å prøve forskjellige modeller, spør de som jobber der osv. Det skal være god fjæring i sålen og de skal passe foten din godt så de støtter opp. På den andre siden, bare fordi en sko er kjempedyr så betyr ikke det at den er bedre enn andre. Sjekk om du over- eller underpronerer (plattfot og sånt) og kjøp sko deretter.

Begynn rolig så du ikke mister motivasjonen. Varm opp i ti minutter først, med å gå raskt, svinge med armene, løp opp og ned en trapp et par ganger, sånne ting. Tøy legg-og lårmuskler littegranne, og så legger du i vei. Jogg så langt/kort at du kjenner du orker å jogge tilbake igjen også, eller en passe lang sløyfe. Tror jeg jogga i ca 45 minutter i sommer før jeg fikk overbelastningen, og da følte jeg meg ganske godt trent.

Obs - jeg er INGEN ekspert på dette, men rådene over tror jeg er ganske universelle.

Lykke til! :)

Ps - det er bedre å jogge på grusvei enn på asfalt pga risiko for skade.

Skrevet

Tusen takk for svar!

Joggetights skal kjøpes inn:)

H.I.

Skrevet

Som hun andre skrev: Skoene er det viktigste! Nå på senhøsten/vinteren løper jeg dessuten med noen som har pigger fra Asics - spør i sprotsbutikken. Vanlige sko blir fort glatte på dette føret.

Det er helt vanlig å løpe i nabolag, altså. Særlig nå som det blir tidlig mørkt. Jeg synes det er veldig ok å løpe i gatene med litt færre mennesker ute enn for et par måneder siden :-)

Nå som jeg er gravid, jogger jeg en halvtime hver dag ca - veldig fordiktig. Men jeg er vant til å løpe masse, så for meg er det en stor nedtrapping.

Nå som du skal begynne, holder det kanskje med tre ganger i uken - rolig tempo. Begynn gjerne med å gå fort så du får varmet skikkelig opp. Jeg anbefaler definitivt å ikke ha for store ambisjoner til å begynne med - det er lett å bli skuffet. Si til deg selv at det ikke er noen skam å gå i stedet, og så kan du jogge litt innimelleom. Det viktigste er at du beveger deg - det tar tid å trene opp kroppen til å løpe langt. Om noen uker kan du begynne å presse deg litt mer, og om noen måneder kan du sette helt konkrete mål enten på distanse eller tid, og først da synes jeg du skal begynne å kjenne på blodsmaken. Det er så viktig å ikke miste motivasjonen i startfasen!

Lykke til! Jogging er for meg meditasjon og pur lykke.

Skrevet

Jeg bryr meg ikke så mye om hva jeg har på meg men gode sko er et must. Få hjelp av personell i sportsbutikk når du kjøper.

Hvis jeg jogger om morgen eller dagen eller på sommer jogger jeg rundt et vann på en natursti men nå når det er så mørkt jogger jeg i nabolaget. Jeg pleier jogge ca 30- 40 min 3 ganger i uken og elsker det. Det er så utrolig godt å få frisk luft mens du "mediterer".

Det som er viktig er at du ikke begynner for hardt fordi da orker du ikke fortsette lenge nok til at det blir godt. Jogge i et langsomt tempo og gå innimellom hvis du må. Du kan begynne å jogge uten å se på klokken og heller gi deg når du syns det er nok. Kanskje det bare er 10 min første gangen. Så øker du på før hver uke.

For meg tok det 3-4 mnd før det begynte å bli gøy og deilig å jogge.

Lykke til

Skrevet

Hva du løper i er uvesentlig bare skoene er gode og du blir sett av bilene. I Sommer jogget jeg i en vanlig shorts og T-skjorte. Nå bruker jeg stort sett tynt ulltøy og en markadress som jeg hadde fra før + tynne vanter, lue og refleksvest.

Selv om det er gatelys er reflekser veldig viktige. Jeg ville mye heller brukt penger på en refleksvest (det er også den folk legger mest merke til når de ser deg om kvelden) enn på spessielle bukser. Alle former for joggebukser, langrennsbukser treningsbukser fungerer, men en tynn jakke er litt viktig nå om vinteren.

Hvis du jogger for å gå ned i vekt er det mest effektivt med lange turer med relativt lav intensitet. Gjerne turer på en time og mer hvor du veksler på å jogge og gå.

Om du ønsker å få bedre kondisjon er det sansynlig vis bedre å løpe mer intensivt, gjerne intervall i en kortere periode.

Å jogge i nabolaget ser ikke dumt ut. Det er helt vanlig.

Jeg jogger/løper 3 ganger i uka, en kort tur a ca 30 min, en litt lengre hard økt med innlakte intervaller på ca 45 minutter og en lengre rolig tur på en drøy time. Min kondisjon har bedret seg fantastisk siden i sommer da jeg begynte å løpe.

Hvis du ikke er i særlig god form og ikke har løpt noe før anbefaler jeg deg å begynne forsiktig slik at du ikke får skader og ikke blir lei. Dette er et godt program å starte med som jeg kan love at gir resultater selv om det virker veldig snillt og forsiktig. Folk ser ikke rart på deg om du går innimellom.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...