Gå til innhold

Noen hundemennesker her??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal flytte og det nye borettslaget er mildt sagt negative til hunder. Kan man bli nekta. Så nå må jeg vente i to uker på at søknaden skal bli "behandlet". Har dem lov å nekte????

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Et borettslag kan i følge den nye borettslagsloven ikke nekte andelseiere å ha hund. Når du søker må du bare henvise til den nye loven. Er ikke helt sikker på hva den akkurat er men vet at de ikke kan nekte deg lengre :) Hvis du går inn på www.nkk.no, finner du loven der

Skrevet

De har kun lov til å nekte om det er noen "tungtveiene" grunner... i følge loven er det ikke nok med at en sier h*n er allergisk, det må framlegges legeerklæring på at personen faktisk blir plaget av at det bor en hund i oppgangen. Bjeffing etc er ikke grunn god nok (men etter min mening skal ikke hunder lage lyd!!!!).

Lykke til!

Skrevet

De kan fortsatt nekte hvis noen av beboerne påberoper seg allergi eller annet alvorlig ubehag ved å ha hund i nærheten. Vanlig praksis er at man spør de som bor i samme oppgang om de har noe imot at man har hund. Hvis de ikke er negative, så opplyses styret om dette når man søker om godkjenning.

Skrevet

I husleieforhold er det avtalefrihet når det gjelder dyrehold. Dersom dette ikke regulert av husleiekontrakten, vil spørsmålet være om utleier i ettertid kan forby hundehold. En slik muntlig henvendelse ses på som en utfyllelse av leiekontrakten. Dersom utleier av ulike grunner ikke ønsker å tillate dyrehold i leiligheten, vil dette mest sannsynlig være innenfor hans råderett som eier. Det kan tenkes særlige omstendigheter som gav deg berettiget forventning om at hundehold var tillatt. Da vi ikke kjenner til de øvrige omstendigheter kan vi ikke uttale oss om dette. Trenger du en nærmere vurdering ta gjerne kontakt med Jussformidlingen på tlf 55 58 96 00.

Siden du snakker om borettslag. Kan det søkes om dispensasjon fra generelt forbud om husdyrhold.

Skrevet

OK, takk for svar fra dere alle. Syns det er så mye motstridende meninger hva gjelder dette. Refererte ikke til hundeloven da jeg skrev søknaden, håper ikke det vil slå negativt tilbake . Kanskje jeg skal ta kontakt med jussformidl. Må jo ta i bruk de midlene man kan:)

Skrevet

I rent private utleieforhold er det nok slik, men ikke i borettslag, sameie osv. De er bundet av den "nye" loven.

Skrevet

Når jeg spurte leder i styret hva en god grunn for å beholde hunden var, sa hun bare: det er litt opp og litt ned. Tydelig hun ikke ville svare meg!! Har en sambo som lider av depresjoner, det hadde vel vært et bra argument. Det er selskap i hunden, man må komme seg ut å lufte den osv. De har frist til 29.11 så hvis vi får fakset dem en legeattest så bør de vel akseptere de nselv om den kom etter søknaden?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...