Gå til innhold

Lommepenger til barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når starte med lommepenger til barn og hvor mye?

Jeg har ei jente på 7 år, og hun får ikke lommepenger. Men hun synes det er stas de gangene hun får noen kroner. Har tenkt på om hun skulle fått seg noen kroner en gang i uken, men jeg synes også at da bør hun gå ut med søpla, rydde rommet sitt ol for å fortjene lommepenger.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ungene mine får ikke ukepenger enda. eldste ungen er 2 år. men jeg og faren er begge enig i at den dagen lomm penger blir aktuelt så må ungene jobbe litt for penger. bære ut søppel, rydde rommet. rydde av bordet etter seg og slike ting.. blir nok ikke veldig mye jobb for pengene første årene. etter som ungne blir større og vil ha mer penger blir jobben hjemme for ungene større og..

du kan jo starte med 50 kr??? du må tilpasse det etter din egen økonomi, og hva du selv føler er riktig.

Skrevet

Min sønn på 5 år får 50 kr. i ukepenger.

Skrevet

Min sønn på snart 11 år, får 50 kroner fast i uken, dersom han rydder og støvsuger rommet sitt og bærer søppel ut av og til så får han 100 kroner!

Skrevet

Vi gir et fast beløp, og noe mer innimellom ved behov. Har ikke sansen for å gi etter hva de har gjort av husarbeid o.l. Lommepenger skal ikke være belønning for innsats, men etter behov. Vil ikke at barna skal læres opp til at absolutt alt de gjør, skal belønnes i kroner. I en familie må det heller være en selvfølge at alle bidrar hver på sin kant, så langt de evner. Det byr meg imot å f.eks. ha en liste på kjøleskapet hvor barna krysser av for hver minste ting de har gjort, som de så skal ha betalt for. Synes ikke denne markedstankegangen har noe å gjøre innenfor familielivet.

Skrevet

Vi har måtte innføre system som gir ungene penger utifra hva de gjør. De har sine faste oppgaver de gjør hver dag, ikke noen store ting men når alle i huset gjør litt får vi mer tid sammen og hverdagen glir lettere. Nå slipper vi å mase hele tiden. Hun eldste får 50kr uka de 3 minste får 30kr uka. De minste bruker ikke like mye penger, og ingen av de har behov for mer enda.

Gjør de ting ekstra får de mer penger. De 2 minste syns det er kjempe gøy, så de spør ofte om det er noe de kan gjøre. 7åringen håver inn penger i perioder, når det er noe hun ønsker seg så sparer hun iherdig slik at hun kan kjøpe seg det.

3 av ungene får abbonomang på ett blad, hun siste får ett blad i butikken når hun ønsker seg. Utover det så må de bruke av lommepengene, slipper maset om blad hver gang vi er i butikken heldigvis. Lørdagsgodt og slike ting kjøper vi voksne så dette er ikke noe de bruker penger på. Så det er bare leker og ting de bruker penger på. Penger til kino får de som oftes (hun eldste skulle på kino hver dag i en periode, så da måtte hun til slutt betale selv. Tror hun skulle på kino bare for å få penger til kino og litt snop der, ikke pga at hun ville se filmen. Hun eldste er den som gjør minst, og da får minst penger.... så litt misunnelig på de minste)

Rydde rommet og holde det ordentlig er utenfor pengeavdelingen.

Men hva unger skal få i lommepenger varierer fra familie til familie. Det kommer jo litt ann på hva disse pengene skal gå til. Som her i huset er det mest leker og ting, siden vi ikke kjøper leker uteover bursdager og jul noe serlig. Kino og spesielle ting får de gjerne penger til, men ikke alltid.

Er det kun penger som brukes på godt og blader hver helg så blir det jo litt anderledes syns jeg.

og det kommer ann på hvordan ungene er og hva de ønsker. Våre unger er veldig fornøyde med den løsningen vi har nå, vi prøvde oss litt frem og ble enige sammen. Det ene barnet vårt har sine "problemer", må ha system og rutine i alt og ingenting om ikke så faller hverden hennes sammen. Så dette kunne ikke vært bedre for henne. Ungene valgte selv hva de ville ha som oppgaver. Det er nok viktig at ungene er med på å bestemme om man skal ha oppgaver de skal gjøre for å få penger, de skal ikke bare bli prakket på noe.

Skrevet

Jeg synes det er viktigere å gjøre det klart hva lommepengene skal dekke enn hvor mye barna jobber for å få dem. Jeg regner med at her blir reglen i første omgang at lommepengene skal dekke lørdagsgodt og unødvendige ting som vi ikke vil betale. Da da blir 50,- kr pr uke mer enn nok.

Jeg er usikker på om jeg vil legge in krav om arbeid for pengene. Det som taler mot for meg er at hun kan komme til å nekte å hjelpe til medandre ting i huset uten å få mer penger for det. Jeg synes egentlig ikke barna skal ha betalt for å hjelpe til hjemme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...