*Lissi* Skrevet 17. november 2010 #1 Skrevet 17. november 2010 Har skrevet et innlegg om dette før da... Saken er den at min 13 årige datter var uheldig å rive ned et speilrefleks kamera i en bursdag. Hun som hadde det med hadde fått låne det av moren sin. Skulle være forsiktig med det, men det stod ytterst på bordet uten å være slått av. Altså et uhell. Vi fikk kameraet, og jeg tok det med til en fotograf. Får slått det på, men ikke tatt bilder med det. Han ringte inn til produsenten, og forklarte problemet. De gjorde et prisoverslag, og komfrem til at det neppe ville lønne seg å reparere. (kameraet er noen år gammelt) Fotografen fant dessuten endel finkornet sand på det, noe som kunne tyde på at det var sand inne i kameraet. De anbefalte meg ikke å sende det inn på min regning iallfall. Han sa også at de hadde hatt en lignende sak, der vedkommende måtte dekke reparasjonen selv. Snakket også med forbrukerådet, og de mente datteren min ikke burde klandres. Begge steder mente foreldrene til jenta burde ta det på reise eller innboforsikringen. Har ikke fått snakke med moren (snakker ikke norsk) men tror hun skulle ta kontakt i dag. Synes uansett det blir for enkelt å kreve at vi skal ta hele reparasjonen. Hva mener dere?
Bolla med 2 små <3 Skrevet 17. november 2010 #2 Skrevet 17. november 2010 Kunne jo evt delt på regningen 50/50, ville kanskje følt meg tvunget til det hvis det hadde vært barnet mitt som hadde gjort det, selv om det er et uhell.
Verbena Skrevet 17. november 2010 #3 Skrevet 17. november 2010 Jeg hadde ikke betalt! Og jeg hadde heler ikke forventet at andre skulle betalte om jeg hadde valgt å sende med mitt barn et speilreflekskamera i et tenårings bursdag. Jeg har forsikring som dekker dette, har sjekket at akkurat kameraet dekkes fordi at jeg har et ganske dyrt speilreflekskamera med dyr linse og to hypre gutter i hus! Er litt greit å være sikker på at det dekkes før det havner i gulvet..
*Lissi* Skrevet 17. november 2010 Forfatter #4 Skrevet 17. november 2010 Takk for svar! Synes egentlig de har vert litt "frekke" som har lagt all skyld på datteren min. Enig med det du skriver Verbena. Hadde iallfall aldri sendt med speilrefleks kameraet mitt i en bursdag. Får høre hva moren sier i dag...
hjertelykke Skrevet 17. november 2010 #5 Skrevet 17. november 2010 Be dem ta det på innboforsikringen (om dem har) og del egenandelen på to. Jeg forstår at det er sure penger å betale, men jeg hadde nok ikke hatt samvittighet til å la dem betale alt alene. Dersom de ikke har forsikring og må kjøpe seg et nytt kamera, hadde jeg spyttet inn en liten andel. Jeg hadde aldri dekket utgiftene til et helt nytt kamera, da det som ble ødelagt var gammelt og i tillegg hadde sandkorn på linsen (eller hva det var). Dersom hun krever det, hadde jeg satt foten ned. Maks 1000 kr.
Meg,Vesla & Antonio:) + spire Skrevet 17. november 2010 #6 Skrevet 17. november 2010 Jeg hadde ikke betalt, jeg hadde heller aldri krevd at noen skulle betale om datteren min hadde tatt med ett speilreflekskamera i bursdag og det skjedde ett slikt uhell. man tar med på egetansvar er min mening.
*Lissi* Skrevet 17. november 2010 Forfatter #7 Skrevet 17. november 2010 Jeg hadde heller ikke krevd noe. Tar med kamera på eget ansvar mener jeg...
najs Skrevet 17. november 2010 #8 Skrevet 17. november 2010 Jeg synes nesten at det virker som at det er de andre sin skyld at datteren din rev ned kamera? At hun valgte å ta med en kamera i en bursdag, gjør jo ikke at det er greit at noen ødelegger det? Det må jo være hennes valg. Jeg er av den meningen at ødelegger man noe, betaler man for det, punktum men hvis det stod veldig uforsvarlig til så kan det diskuteres. Hvordan skjedde episoden, løp datteren din rundt? Sto kamera godt på et bord, eller halvveis utenfor? Sånn oftest tåler et speilreflekskamera å dette i bakken et par ganger, men ikke hvis det blir i fart og hardt. Sen om det er sandkorn og slitt, er helt urelevant for bruksverdien for dem er jo et fungerende kamera. Det jeg ville gjort hvis jeg var deg er å se etter et likt brukt kamera og titte prisen på det. Du kan jo nevne for eieren av kamera av det stod uforsvarlig til og foreslå en spleising av et brukt kamera. Hvis ikke kjøper du det selv, og forteller for datteren din at dette ble en dyr lekse, så kan hun kanskje hjelpe til å dekke dette med for eks hjemmearbeid. Det er litt viktig å gi datteren din god holdning her, at man faktisk retter opp misstak etter seg.
abella Skrevet 17. november 2010 #9 Skrevet 17. november 2010 Spørsmålet er vel om eieren av kameraet har vært uforholdsmessig uforsiktig og at datteren din dermed ikke kan lastes for uhellet. Det går på to ting: Var det uansvarlig å sende med kameraet i bursdagen? Det synes ikke jeg. Ungene er 13 år og man forventer at de greier å ta vare på ting. Kanskje ikke kjempesmart å sende med kameraet, men ikke så dumt at jeg vil si det var uansvarlig. Det andre er om datteren som lånte kameraet plasserte det uforsiktig. Siden hun hadde lagt det på et bord vil jeg ikke si at det var uforsvarlig plassert. Selv om det kanske lå litt langt ut og kameraet var slått på. Så etter min mening bør du være med å finansiere nytt kamera dersom ikke forsikringen dekker dette. Et alternativ kan være å se hva tilsvarende brukt kamera koster og tilby deg å kjøpe/betale denne summen. Så kan de evt spytte i mellomlegget selv hvis de ønsker å oppgradere til et nytt i stedet.
*Lissi* Skrevet 17. november 2010 Forfatter #10 Skrevet 17. november 2010 Sier IKKE at det er "greit" at datteren min ødelagte kameraet. Hun pleier å være veldig forsiktig. Kameraet stod helt på kanten av bordet, og datteren min var borti da hun gikk forbi. Reparasjonen vil koste like mye som kameraet er verdt. Om det er sand inni, vil det koste en god del mer. Aner ikke hva løsningen blir. Mener rett og slett bare at det er for enkelt å levere kameraet til oss. En ting å dele, men det har da ikke blitt nevnt...
najs Skrevet 17. november 2010 #11 Skrevet 17. november 2010 Det lønner seg i stort sett aldrig å reparere et kamera, hvis det ikke er svindyrt da. Hva slags kamera er det? Du tilbyr deg å betale, hva priset er for den skaden. Få pristibud fra leveranør. Canon, nikon eller hva det måtte være. Nei, du sier ikke at det er greit at hun ødela kamera, men du sier at dem er frekke som legger dette på deg og at du er enig med Verbana at det er uansvarlig å ta med seg kamera i en bursdag. Virker bare litt som du prøver å finne unnskyldninger for å slippe stå for dette, men det kan være jeg missforstår deg. Men du skriver at kamera sto slått på? Hva har det å si? Og at det er sand i? Det er heller ikke relevant. Hvis hun kun passerte forbi,rolig og det sto ut ifra kanten så sier du det. Da synes jeg at det er rimelig at dere spleiser. Men hva mener de andre som var på samme sted, og som kjenner dere begge?
*Lissi* Skrevet 17. november 2010 Forfatter #12 Skrevet 17. november 2010 Fotografen ringte leverandøren, så er de som har kommet med tilbudet. Det at det kunne være sand i det hadde mye å si ifølge de. Er ingen ekspert, men en venninne betalte 1000,- for å fikse sand i kameraet sitt... Frekk er kanskje ikke det rette ordet, men jeg hadde ikke bare levert kameraet fra meg og krevd betaling. Mulig det er jeg som er litt "rar" her:-) Hadde kameraet vert slått av , vil jeg tro det hadde vert mer beskyttet. Med deksel på linsen og blitzen beskyttet... Venninnene har bekreftet historien til datteren min. Var ikke med mening. Prøver ikke å fraskrive oss ansvar slik at det er sagt. Ser det er endel ulike meninger her, og det er veldig greit å høre hva folk mener om saken da!
Helverine Skrevet 17. november 2010 #13 Skrevet 17. november 2010 Jeg jeg ville ha foreslått å spleise på en evt reparasjon (men ikke for sanden da så klart). Tror dette kan være greit mtp datteren din også, så det ikke blir noe krøll mellom henne og jenta som hadde med seg kameraet. Det kan fort skje, og er vel ikke verdt det...
Gjest Skrevet 17. november 2010 #14 Skrevet 17. november 2010 Tenker at det er litt skyld på begge sider, og at det er rimelig at dere deler regningen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå