tingeling87 Skrevet 17. november 2010 #1 Skrevet 17. november 2010 Datteren min blir to år i januar og må nå gå med lapp. Hun skjeler på sitt høyre øye, og har i tillegg dårlig syn. Øyelegen klarte ikke å måle skikkelig siden hun nektet plent å la seg måle. Han kom frem til at hun ca hadde +5 på begge øynene, men det godt kunne være høyere også. Hun skal ha på seg briller og lapp samtidig i 2 timer, tre ganger i uken. Brillene kunne hun ha på så lenge hun selv ville det, men ikke lappen. Jeg sa i fra om skjeling og dårlig syn i familien, flere ganger på helsestasjonen, men de bare avfeide det hele og sa at det er vanlig at de skjeler frem til de er ett år. Derfor tok jeg det opp igjen på 15 mnd kontroll, og igjen så avfeide de det.. Flyttet til en annen kommune og hadde 20 mnd kontroll her tidligere i høst, hvor de sa at dette burde vært gjort noe med for over et år siden.. Kjenner jeg blir så oppgitt og frustrert på datteren min sine vegne.. Øyelegen sa i går at dersom hun hadde begynt med lapp ved 6 mnd alder, ville hun kanskje vært ferdig nå. Han sa også at enkelte yrker kan hun glemme pga av dårlig syn, og det er helestasjonen sin feil, i og med at de ikke henviste oss til øyespesialist tidligere.. Man skal jo kunne stole på det de sier på helestasjonen, men det kan man tydeligvis ikke alltid.. Uansett så lurer jeg på om noen har noen gode erfaringer å dele med meg. Håper det lar seg rette opp. Hun fikk prøve noen briller hos øyelegen i går, og jeg så på henne at dette var en helt ny verden for henne. "Å! Er det sånn det egentlig ser ut?" Hun så skikkelig overrasket ut:)
Trultemora er presseklar!! Skrevet 17. november 2010 #2 Skrevet 17. november 2010 Da tror jeg at jeg hadde vært så frekk at jeg hadde dratt innom den forrige helsestasjonen og snakka kraftig til den forrige helsesøstra!! Og mulig sendt inn klage til fylket! Dette er ikke godt nok!!
lille sprelle Skrevet 17. november 2010 #3 Skrevet 17. november 2010 Ille at du ikke fikk skikkelig behandling på forrige hs! Jeg hadde skrevet et brev til dem med kopi til fylkeslegen (klage). Det er ikke alltid like moro med lapp, men jeg anbefaler sterkt å ta den på før barnet har "våknet" skikkelig om morgnen slik at hun ikke har vent seg til å se med begge øynene helt enda. Vi var så heldige at det ble tatt på 6 mnd kontrollen og har vært lappefri lenge nå. Nå ved 2,5 år har vi fått beskjed om å bruke 1 time i uka for sikkerhets skyld. Dersom ikke det er gjort, så anbefaler jeg at dere får henvisning til ortoptist (fåes av øyelegen). De er eksperter på sjeling. Vi går til det 2 ganger i året og til øyelege 1 gang i året (men for henne er jo synet forøvrig perfekt. Dersom sjelingen fortsetter, så vil dere da få videre oppfølging og etterhvert trening hos ortoptisten. Lykke til!
Nicoline3 Skrevet 17. november 2010 #4 Skrevet 17. november 2010 Hei du!! Litt annen historie her da sønnen min begynte å skjele over natten pga en meget stor vanncyste i hjernen som presset på synsnerven og sener!! Men han måtte også begynne med briller og lapp da han var 2 år (er 3 år og 3 mnd nå) Synet ble da målt til 2,5 og 3, men ble nettopp justert til 3 og 3,5 (venter på nye briller) Han reagerte litt på samme måte som datteren din....lyste opp som en sol og gjenntok flere ganger....ÅÅÅÅ JEG SER SÅ MYE BEDRE!! Så det har ikke vært noe problem å få han til å beholde brillene på, heldigvis. Lappen derimot har vi slitt mye med, for han bruker det dårligste øyet veldig lite, og ble da hysterisk når vi dekket til det beste! Fikk et godt tips av ortoptisten da vi var der sist, og det var at vi tar på lappen om morgenen når han er uthvilt og blid, og sender han i barnehagen med den. Glemmer helt at han har den på, og de tar den av etter ca en time (2 timer totalt hver dag) og nå ser vi at det hjelper. Skjeler faktisk mer på begge øyne,men det er fordi han nå har begynt å bruke begge to, istedenfor bare det ene tidligere, men har ikke utviklet samsyn enda, derfor skjeling på begge! Har uansett fått beskjed om at operasjon kanskje er eneste utvei,men at lapp må brukes i noen år for å utvikle synet på det dårligste øyet! Vet ikke om dette var det svaret du lette etter,men ville bare bidra med litt info rundt det å bruke lapp......og enig med hun over som skriver at den gamle helsestasjonen burde meldes!!!! Lykke til
tingeling87 Skrevet 17. november 2010 Forfatter #5 Skrevet 17. november 2010 Tusen takk for svar alle sammen. Jeg synes det er fryktelig dårlig gjort av helsestasjonen å ikke ta det alvorlig.. Pappaen hennes skjeler når han ikke bruker briller, har skjeve hornhinner og har rundt +5 på begge øynene, og dette fortalte vi på helsestasjonen. Vi skulle se det an hele tiden.. Kanskje jeg burde sende de et brev. Har tenkt litt på det, de fortjener jo å vite hva de har gjort også, så slipper de å gjøre samme feilen flere ganger. Er veldig glad vi flyttet slik at vi har kommet i gang med behandling nå, men det er litt bittert å tenke på at vi kunne vært ferdig med lapp allerede. Nå må hun gå med den lengre.. Prøvde i dag tidlig å holde foran det gode øyet, og da protesterte hun veldig. Var ikke noe godt å se med det dårlige øyet.. Lurer på hvordan dette skal gå. Kommer nok også til å bruke lappen om morningen. Går på badet og bruker litt tid der. Så får hun se litt på TV mens lillebroren får morgenstellet. Og så er det frokost og reising til barnehage, så da glemmer hun den kanskje.. Hun er en veldig bestemt og sta jente (vil tro hun har det etter meg:P) så jeg er spent på hvordan hun vil reagere. Kanskje finne på et belønningssystem hvis hun nekter å ha den på. Vi har fått ny time til øyelegen i januar, og time til ortopedist i mars/april. Var visst lang ventetid, men øyelegen skulle skrive "prioriter" på henne. Er godt at det endlig begynner å skje ting.
tingeling87 Skrevet 17. november 2010 Forfatter #6 Skrevet 17. november 2010 Ser at jeg har skrevet ortopedist, når det heter ortoptist;)
lille sprelle Skrevet 17. november 2010 #7 Skrevet 17. november 2010 tips til sted med lapper - kanskje hun kan få velge hvilke hun vil ha? ortopad.no Lykke til!
Kate77 Skrevet 17. november 2010 #8 Skrevet 17. november 2010 Jeg har en gutt på tre år som bruker lapp. Vi setter den på når han leveres i barnehagen. Da er han så opptatt med alt som skjer rundt og merker knapt at den blir satt på. Når vi må ta på lappen hjemme har det vært veldig mye greiere når vi bruker lapper som har klistremerker på. Da kan han velge klistremerke som vi fester på lappen før vi setter den på. Tror dette går bedre siden han da liksom bestemmer selv. De har slike lapper med klistremerker på de fleste apoteker. Forøvrig må du bare forberede deg på at det kan være vanskelig med lappen i starten. Husker gutten min ble helt hysterisk de første dagene. Fikk så vondt av han:( Utrolig irriterende med HS. I følge optikeren på sykehuset som følger opp sønnen min skal barn som sjeler etter seks mnd henvises videre. Hun er ganske fortvilet over den uvitenheten som finnes rundt omkring på helsestasjonene.
Nicoline3 Skrevet 17. november 2010 #9 Skrevet 17. november 2010 Et lite tips til; Kjøp lapper på apoteket i sverige. Halv pris og bedre passform! (20 stk i norge koster 82.....dyrt!!) Har dårlig erfaring med limet på de du bestiller på nett, så hadde styrt unna de også!
tingeling87 Skrevet 18. november 2010 Forfatter #10 Skrevet 18. november 2010 Tusen takk for tips! Kjøpte en pakke med 50 lapper hos øyelegen til 200 kroner, så de holder en stund. Det er sånne blomstrete og farerike lapper. Har masse klistremerker hjemme som hun kan klistre på dersom hun vil. Hun kan også sette lapp på dokka eller bamsen sin hvis det hjelper. Hun må ha briller og lapp samtidig, så hun kommer nok bare til å bruke det hjemme. Er redd for at brillene blir ødelagt dersom de blir brukt i barnehagen. Kan ikke kjøpe nye briller hver uke:) Når øyelegen har sagt to timer, tre ganger i uken, kan man dele opp de to timene da eller skal de helst være sammenhengende? Hvis det blir vanskelig å få henne til å ha den på mer enn én time, så kan hun ha den på en time på ettermiddagen også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå