solstråle69 Skrevet 16. november 2010 #1 Skrevet 16. november 2010 Her i "bygda" finnes det ingen! Hvor er det dere gjemmer dere? :-)
mamma til tre nydelige jenter Skrevet 16. november 2010 #2 Skrevet 16. november 2010 har ikke sett noen her heller, de fleste snur ved 2-2,5 år her... men mange snur lenge før.
~sjiraff~ Skrevet 16. november 2010 #3 Skrevet 16. november 2010 Kvalifiserer kanskje ikke helt, men snuppa satt bakovervendt til hun var 3 år og 3 mnd, da ble hun for tung for setet. Og i og med at hun også var på lengde med en normal fireåring og vel så det så ble hun da snudd. Var nok ikke mange på hennes alder i bhg som fortsatt satt bakover da vi valgte å snu henne. Er det ikke sånn ca 4 av 5 barn som sikres feil (altså i forhold til anbefalingene) iht undersøkelser som er gjort da?
chill+enda en til Skrevet 16. november 2010 #4 Skrevet 16. november 2010 Jeg bor i Bergen. Kjenner andre her som heller ikke snur ungene før de 4. Knotten vår fyller 4 i mars, har han gjerne bakovervendt lenger enn det også.
Neijasså... Skrevet 16. november 2010 #5 Skrevet 16. november 2010 Trondheim. Men kjenner igjen at bilsikring kanskje tas mindre alvorlig på "bygda". Har familie i en typisk "bygd", og der er nok normen å snu ved ca 2-2.5 år, ja. Grøss...
~sjiraff~ Skrevet 16. november 2010 #6 Skrevet 16. november 2010 Minstemann ble forøvrig snudd tidligere 2 1/2 år. Da var han godt over meteren og med lang rygg ble setet rett og slett for kort i ryggen (
Meg,Vesla & Antonio:) + spire Skrevet 16. november 2010 #8 Skrevet 16. november 2010 Bergen velsa er 3år 3mnd, har tenkt å ha henne bakovervendt til minst 4år.
ano`num *17.03.10* Skrevet 16. november 2010 #9 Skrevet 16. november 2010 Har også hrt at 4 v 5 ikke sitter som anbefalt. Samtidig som at andelen for feilmonteringer er høy den også. Det jeg tror HI sikter til er at så mange her inne sier de gjør det riktig. Altså, at ungen sitter "feil vei" lenge, og som regel opp mot 4år. Mens hun savner å se dette in real? Jeg tenker hvertfall slik om mangt som blir skrevet her inne. Alle gjør det som blir sett på som "the only one" (gjelder vell alt fra reima til bilstol) mens virkeligheten gjennspeiler noe helt annet! Vi reiser en del på en slik måte at vi kommer veldig tett innpå mange barnefamilier, i tillegg til at det er fryktelig barnerikt i kommunen vi bor i. Meen, det som blir sagt her inne, gjenseiler ikke virkeligheten jeg ser der ute heller? De fleste har snudd barna sine når de har rundet to år, Reima er sjelden vare å se osv. Hvor er alle familiene som blir omtalt her inne da da?
hjertelykke Skrevet 16. november 2010 #10 Skrevet 16. november 2010 Jeg bor på vestlandet, og har fremdeles jenta mi bakovervendt. Hun blir 4 i mars. Jeg er faktisk fra "bygda", men jeg kan ikke motbevise påstanden din "Neijasså". Det er svært få her jeg bor som har hatt barnet sitt bakovervendt etter at de fylte året, dessverre.
solstråle69 Skrevet 16. november 2010 Forfatter #11 Skrevet 16. november 2010 Akkurat hva jeg sikter til, ano`num. :-)
Mamma til snart 3 <3 Skrevet 16. november 2010 #12 Skrevet 16. november 2010 Jeg veit av noen som bor i Akershus, og de satte sin 2 mnd gammel baby i en framovervendt bilstol (trinn 2 stolen, 9-18 kg) pga at han "ikke likte" å sitte bakovervendt. (Hva vet en baby om at det er bedre å sitte framovervendt egentlig?) Det samme gjorde de med baby nr 2. Fatter ikke at det går an jeg. Ikke bare er babyen framovervendt men de sitter i en stor bilstol også, som ikke er godkjent før de er 9 kg.. Stakkars ryggen dems.. Noen folk bruker ikke hodet iallefall!! Her snudde vi sønnen vår da han var 2,5 år. Han var så sur og ville se framover, sleit og tulla for å komme opp på sia så han kunne se fram. Ble en ganske så annerledes og mer behageligere bilturer framover når vi snudde han! Er jo sikkerhet at ikke vi som kjører skal bli distrahert av en surpump også.. All ære til de som har de bakover til de er 4 år, skulle gjerne hatt det selv..
Pirkeanonym Skrevet 16. november 2010 #13 Skrevet 16. november 2010 De bor ikke her i Stavanger ihvertfall. Har ikke sett noen!
Ranveig R Skrevet 16. november 2010 #14 Skrevet 16. november 2010 Eldste sat riktig nok berre bakovervendt til ca 3 1/2 år, men lille har passert 3 og vi satsar på å ha ho bakovervendt minst eitt år til. Følger ho vekstmønsteret til broren kan ho sitte den vegen i det setet vi har til ho er nærare 5. Får sjå kva som skjer. Bur utanfor Bergen. Ser ikkje mange 3-4-åringar bakovervendt, men folk har visst i alle fall skjønt at det er bra å ha 1-2-åringar den vegen. Det er vel eit skritt i riktig retning. Det eg synest er merkeleg er at når dei først har det bakovervendt setet som ungen har plass oppi - kvifor skal dei då kjøpe nytt sete for å snu ungen før det er nødvendig? Men skjønar jo at enkelte ungar er ekstremt bilsjuke, at nokon har veldig liten bil, osv. Men det gjeld neppe alle med 3-åringar.
Maxilla Skrevet 17. november 2010 #15 Skrevet 17. november 2010 Har aldri sett en 4-åring i bakovervendt bilstol. Selv byttet vi da minsten var 2 år, og fikk mye behagelige bilturer alle sammen. Ser absolutt poenget med å la barn sitte lengst mulig bakovervendt, samtidig finnes det ikke mange land i Europa hvor slike seter selges for så store barn en gang.
Gjest Skrevet 17. november 2010 #16 Skrevet 17. november 2010 Hei! Jeg er ikke helt kvalifisert til å svare enda, for snuppa er bare 1,5 og poden er 7.. Men når poden var liten bodde vi på bygden og der ble barnesikring genrelt sett tatt lett på. Han ble snudd da han gikk over fra babysete til neste str. Grunnen var at setene i bilen var så skrå at når setet var bakovervendt så ble ryggen i sete helt rett, og når han sovnet i bilen falt jo da hode frem. Jeg grøsser litt med tanke på at vi ikke bare byttet ut bilen, men sikkerhet var ikke så i vinden da, der vi bodde og vi var rett og slett ikke så oppmerksomme på det da. Og så stolte vi jo på selgerne i barne butikken som sa dette var helt supert.. Nå kommer jeg ikke til å snu snuppa før jeg må. Har et Acta Graco Duo-logic sete som jeg håper hun kan sitte i til hun blir 4. Eneste problemet er at slene er så korte og allerede er på øverste hakket, så jeg skjønner liksom ikke hvordan man skal få plass til en 4åring i dem??? (Og snuppa er liten..) Bor forestn i Bergen nå. Ser mange som har barna bakovervendt på parkeringsplassen til barnehagen jeg, og de er vel 3-4 år ja.. Men bor i et "godt strøk" Virker nesten som det har litt å si..Ser ofte at gamle billige blikkboksbiler har fremovermonterte eldre seter, mens nyere dyrere biler har bakovervendte seter. Utdannelse og sosial tilhørighet har nok noe å si for mange på hvor optatt de er av sikkerhet...
MathildeC Skrevet 17. november 2010 #17 Skrevet 17. november 2010 Vi bor i Stavanger, kjenner ikke noen som har fireåringer som sitter bakovervendt, heller ikke de av våre venner som ellers gjør det meste "riktig". I barnehagen ser normen ut til være 2 år. Treåringen vår vil sitte bakovervendt til hun er 3 år og 5 mnd, da får hun et større sete og ettåringen får hennes.
Mrs. Bouquet Skrevet 17. november 2010 #18 Skrevet 17. november 2010 Bor på bygda og har tilgode å se andre med så store bakovervendt. Tror knapt jeg har sett en 2.5-3 åring også. Mange kjører med barna stående i midten bak eller med ansiktet trøkt i frontruta. Rart at så oppgående og ressurssterke foreldre tar så lett på bilsikring. Selv om det "bare" er rett hjem fra bhg./skolen i 50 km/t. Jenta mi er 110 cm lang og sitter fremdeles bakovervendt. Men nå venter jeg ny bilstol i posten, en beltestol, for det er rimelig trang å få på selene med vinterjakke. Ja, vi beholder jakka på, er mye ut og inn av bilen. Dessuten har jeg to barn som skal hjelpes ut og inn og av og på med selene. Stammer beltene så mye det går uansett.
Mammapudding Skrevet 17. november 2010 #19 Skrevet 17. november 2010 Men hva slags biler har dere som ikke snur dem før 4 år? Vi har alltid hatt store biler, men det er jo ingen plasser for beina hennes om den skulle være bakovervendt. Selv forovervendt plagdes hun med å få plass til beina..Nå er hun 3 år og 3 mnd og på mandag kjøpte vi bilstol nr.3..altså fra 15 kg..og endelig har hun god plass til beina. Hun satt bakovervendt til hun ble 2 år, syns det var trist at hun ikke kunne sitte bakover lenger, men sånn ble det altså pga beina :/
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 17. november 2010 #20 Skrevet 17. november 2010 Bergen. Bodde på "bygda" før og tror vi, sammen med to andre av veldig mange småbarnsforeldre, var de eneste som hadde barna bakovervendt når de vokste ut av babybilstolene sine. Generet tror jeg byfolk er flinkere til å sikre barna sine i bilen enn bygdefolk fordi bygdefolk kjenner veiene sine bedre og mener de er trygge nok som de er (er i hvertfall det de fleste sa når bilstol-debatter innimellom kom opp).
Gjest Skrevet 17. november 2010 #21 Skrevet 17. november 2010 Det kommer jo sikkert an på hvor mange man er i bilen og da..Vi er tre, så jeg skulle fått god plass til og med i en mini..Hadde bare tatt passasjersete fremme helt frem. Men skjønner jo at det ikke går om det skal sitte en der;-)
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 17. november 2010 #22 Skrevet 17. november 2010 Bor sentralt på østlandet, og har også 5 åringen bakovervendt ennå. Hun er 110cm lang og rett under 18kg. Tar selvfølgelig av tykt yttertøy i bilen, selv om jeg har flere barn som skal hjelpes inn/ut og på/av med belter. Hun sitter bakovervendt i alle bilene vi kjører, fra Ford Fokus stv, Golf 4 (2dørs), Merchedes A-140(veldig trang og liten) til Merchedes 270ML. Har også ett barn til som også sitter bakovervendt, så i alle bilene som er nevnt over har vi da hatt 2 bakovervendte seter samtidig uten problemer.
mamman til to gutter Skrevet 17. november 2010 #23 Skrevet 17. november 2010 Hvilke seter har dere som fungerer bak sjåføren? Eller er dere bare veldig korte i beina? Vår gutt på snart 3,5år sitter fortsatt bakover. Han har mye å gå på i forhold til vekt og lengde i ryggen og det fungerer helt greit å ha jakka på (for den tar vi ikke av på kortere turer feks til og fra barnehagen). Problemet hans er at han får vondt i beina når vi kjører lengre turer, det ble et problem når vi byttet til vintersko nå i høst. Når vi bare kjører korte turer sier han ingenting, så løsningen på det er at vi tar av skoene når vi kjører lengre og det er jo egentlig det mest behagelige uansett. I barnehagen vår ser det ut som det mest vanlige er at etter 2-3årsalderen er det helt greit at barna sitter helt usikret i bilen, hvertfall til og fra barnehagen. Antagelig fordi "det er jo så kort og bare småveier", ikke skjønner jeg at de tørr likevel.
mamman til to gutter Skrevet 17. november 2010 #24 Skrevet 17. november 2010 Vi bor forresten like utenfor Oslo.
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 17. november 2010 #25 Skrevet 17. november 2010 I de bilene vi har setet bak fører setet er det Britax Multitech sete som står der. Og det er det setet 5 åringen sitter i. Skoene tar vi alltid av, og som regel sitter hun med beina i indianerstilling. I hovedbilen står det ene setet i midten og det andre bak passasjersetet. Midtposisjonen i bilen er den tryggeste og bak passasjersetet den nest tryggeste plassen i bilen. Men i de trangeste bilene fungerer det ikke å ha setene slik og da må det det setet som pleier å stå i midten ut på siden (bak fører). Vi er helt gjennomsnittelige i str., men det er ingen av oss som er 2 meter lange.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå