Anonym bruker Skrevet 16. november 2010 #1 Skrevet 16. november 2010 Jeg er i foreldrepermisjon. I desember skal jeg ha FERIE, så da er det min samboer som har permisjon. I Juli måned fikk jeg KUN opptjente feriepenger fra fjordåret. IKKE lønn. Jeg jobbet ikke hele juli i år, gikk i permisjon fra 19 juli. Skal jeg få betalt fra arbeidsgiver da i desember???
Anonym bruker Skrevet 16. november 2010 #2 Skrevet 16. november 2010 Da er det arb.giver som skal betale deg lønn i din ferie i desember
Anonym bruker Skrevet 16. november 2010 #3 Skrevet 16. november 2010 Hvis du ikke har fåt betalt for de 18 første dagene i juli skal du ha det i desember. Hvis du fikk det utbetalt for eksempel i august skal du ikke ha noe i desember.
Anonym bruker Skrevet 16. november 2010 #4 Skrevet 16. november 2010 Jeg har ikke fått utbetalt for de 18 dagene i juli. Og det er det jeg mener at jeg skal ha da i desember av arbeidsgiver. Men arbeidsgiver sier at jeg ikke skal ha det HI
Anonym bruker Skrevet 16. november 2010 #5 Skrevet 16. november 2010 Alle, som har vanlig ferie, skal motta lønn 11 måneder og feriepenger 1mnd. Og når du har mottatt feriepenger (og ikke lønn) mens du jobbet så skal du selvsagt ha lønn når du har ferie. Det har du krav på. 22:18
Anonym bruker Skrevet 16. november 2010 #6 Skrevet 16. november 2010 Når mener arbeidsgiver du skal få den lønnen da? Du får sette opp en oversikt over hva du har jobbet og hva du har mottatt når slik at det ikke er tvil om at detstår noe ubetalt.
Anonym bruker Skrevet 16. november 2010 #7 Skrevet 16. november 2010 Min arbeidsgiver mener han ikke skal utbetale noe lønn siden jeg er i permisjon. SIden jeg fikk feriepenger i juli, og penger fra nav i juli mener han at jeg har fått det jeg skal ha. Men feriepengene er jo opptjent fra forrige år, og det jeg fikk fra nav er jo fra 19 juli. Så fra 1 til 18 juli skal jo han betale meg for. Han skjønner ikke at jeg ikke har permisjon i desember tydeligvis.. Men jeg har igjen 17 dager ferie som jeg skal ta. Jeg er jo egentlig skråsikker selv på at jeg skal ha utbetalt for de 18 dagene i juli, men blir jo så usikker når han sier nei! Må nok bare stå på mitt, for jeg SKAL ha det! HI
Anonym bruker Skrevet 16. november 2010 #8 Skrevet 16. november 2010 Hvis du ikke har fått betalt for disse dagene (ike forskuddslønn eller noe slikt) skal du selvfølgelig ha det. Om han protesterer tar du det med fagforeningen eller eventuelt arbeidstilsynet.
Anonym bruker Skrevet 16. november 2010 #9 Skrevet 16. november 2010 Du skal ha betalt for alle dagene du jobber og når du har jobbet 18 dager uten å ha mottatt lønn for disse dagene så har du krav på å få dem utbet. når du har ferie. Du får forklare at du har stopp i permisjon for å ta ferie og da skal arbeidsgiver betale dette ettersom du kun fikk feriepenger da du jobbet i sommer. Det er logisk. Om arbeidsgiver ikke skjønner så kan kanskje NAV ta en telefon til ham/henne. Og forklare at du mottar ingen penger fra NAV når du har ferie og at da skal arbeidsgiver betale dette - som han/hun ville gjort for en vanlig arbeidstaker som ikke er i permisjon. 22:18
Anonym bruker Skrevet 16. november 2010 #10 Skrevet 16. november 2010 Er noe som ikke henger helt sammen. Feriepengene er opptjent forrige år ja, men skal dekke opp for at du ikke får lønn når du tar ferie i år. Derfor vil man som månedlønnet se at man er trukket i lønn for feriemåneden, og så får man utbetalt opptjente feriepenger. Hvis du har hatt permisjon i juli har du skullet ha permisjonspenger fra NAV, og ikke feriepengene fra arbeidsgiver. NAV utbetaler forøvrig foreldrepenger etterskuddsvis, slik at det som ble utbetalt 19 juli dekker tidsrommet frem til denne datoen. Hvis du nå har "brukt opp" feriedagene dine med lønn fordi du fikk feriepengene i juli kan du ikke kreve noe mer nå i desember. Permisjonen din kunne vært utsatt med ferie i juli, og da skulle du fått penger fra NAV nå i desember. I steden fikk du begge deler i juli. Du kan jo ikke få dobbelt opp fordi det er gjort noe som egentlig ikke ble riktig i juli. Uansett er det for lite opplysninger til at noen av oss kan gi deg et riktig svar her;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå