Gå til innhold

Hvordan funker egentlig dette barnehagestyret?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bah, jeg har aldri brydd meg om hvordan barnehagene er lagt opp, jeg har jo ikke hatt barn før nå.. :P Men nå sliter jeg jo litt, aner jo ikke hva jeg skal gjøre angående barnehage. Egentlig litt pinlig å være såå blank på noe så vanlig som barnehage,

Hva er forskjellen på privat, familie og kommunal barnehage?

Hvordan søker jeg? Velger jeg hvilken som helst barnehage? Tror dere det er mulig å komme å se på barnehagen før man søker?

Kan man søke når som helst på året?

Vi sliter litt, permen min er slutt i februar. Har ikke jobb nå, driver å søker, men vet jo ikke hvordan jeg jobber etter februar.. Så da lurer jeg på, bør jeg prøve å få plass i en barnehage fra februar, eller bør jeg vente? Litt dumt om han skal i barnehage mens jeg surrer hjemme. De bør kanskje gå der noen timer hver dag for å få en ordentlig begynnelse?

Noe annet jeg bør tenke på?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En privat barnehage er som oftest foreldrestyrt/drevet eller drevet av et firma.

En kommunal barnehage er drevet og driftet av kommunen.

Både kommunale og private barnehager har en styrer som har ansvaret for den daglige driften. Ellers består de ansatte av førskoleutdannede pedagoger og faglærte/ufaglærte assistenter.

En familiebarnehage er en barnehage drevet i et privat hjem, med en mindre gruppe barn. Driveren er gjerne selv førskoleutdannet, om ikke må der være ansatt en annen med denne utdanningen.

Du søker elektronisk via kommunen din(sjekk din kommunes hjemmeside). Søknadsfristen er 1. mars i de fleste kommuner, men noen kan ha andre frister, det finner du opplysning om på kommunens sider. Man søker da for oppstart i august.

For plass tidligere enn 1. aug skulle du søkt 1. mars i år. Men noen barnehager kan ha ledige plasser, og de kan du få ved å ta direkte kontakt med barnehagen.

Du velger selv hvilke barnehager du vil søke på. Du har 3 valg i prioritert rekkefølge.

Du kan helt sikkert besøke barnehagene på forhånd, det er bare å ringe å høre med de enkelte.

Det er vanlig med gradvis tilvenning i ca 3 dager ved barnehagestart. Disse dagene er gjerne korte og da er du vanligvis sammen med barnet hele tiden den første dagen, borte en kort stund den andre dagen, og borte en lengre stund tredje dagen.

På www.barnehage.no finner du også forskjellig info.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...