Gå til innhold

Niese i knipe

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en niese, datter av min manns bror. Foreldrene har aldri bodd sammen. Hun har bodd hossin mor. Far har vært veldig lite involvert og gjort sitt beste for å slippe unna bidrag ol, men har tatt henne med på et par ferier og hat henne på besøk to til tre ganger i året. Nå er jenta nesten 18 og går i lære. Dette er i utlandet der lærlingene får veldig lite i lønn og foreldrene er pålakt ved lov å forsørge barna under studiene så sant de har en viss inntekt.

Jeg skal ikke påstå niesen min er noe dydsmønster, og hun er nok ikke bestandig så flittig som man skulle ønske. Tankene går nok ofte til fest og venner , men hun er ikke noen umulig tenåring. Nå har hun kranglet med moren og stefaren. De har kaset henne ut og faren nekter henne å komme dit. Begge foreldrene nekter også å betale noe underhold for henne. Det hun tjener som lærling holder knapt til månedskort og mat om hun spiser billig.

Foreløpig bor hun gratis hos en søster, men deter bare en veldig midlertidig løsning. Spørsmålet er hva hun kan gjøre. Det tar tid å saksøke foreldrene (det er fult mulig og finnes faste satser for hvor mye de må betale pr mnd) og ikke er det noe noen har lyst til å gjøre heller. Hva bør vi gjøre? Vi kan selvfølgelig sende henne en del penger. Det kan vi klare, men ikke uten at det går ut over vårt eget liv. Vi har egentlig ikke så god råd selv. I tillegg har vi ikke så veldig lyst til å la min svoger sno seg unna forpliktelsene sine igjen.

Den andre siden av saken er at vi jo ikke ønsker å ødlegge forholdet til resten av fammilien. Det er skjørt nok som det er .

Noen gode råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun kan ikke saksøke foreldrene for å få de til å forsørge seg. Hun er myndig. Haha, hvor tror du at vi bor, USA? Dette er nok ikke saksøkerlandet, her forsørger vi oss med arbeid.

Skrevet

Som jeg skrev i innlegget bor hun hverken hun eller fammilien i Norge. Hun er heller ikke myndig selv om det ikke er så lenge til.

Foreldre har for øvrig plikt til å forsørge barna sine i Norge også. Det er blant annet flere fedre som har blitt saksøkt og blitt dømt til å fortsette å betale bidrag til sine myndige barn som har flyttet hjemmera men fortsatt er under utdanning, også her i landet.

Dit forslag er da at vi skal råde denne 17 åringen til å slutte i lære slik at hun kan få seg en jobb meden gang som hun kan overleve på? Tror ikke det. Da kommer vi heller på kant med fammilien og finner en måte å skaffe penene på selv.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...