Gå til innhold

Trenger hjelp ang rettigheter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et spørsmål angående sykmelding/uføretrygd?

Jeg har vært i utdannelse de siste tre årene, og har nå etter endt utdannelse måttet starte et eget firma der jeg leies inn fast.

Problemet er at jeg har store plager i ledd og muskler og jeg kommer begynne å utredes for forskjellige ting.

Hva har jeg krav på i forhold til sykepenger, når jeg er ganske nystarted. Ser man kan ta en tilleggsforsikring som næringsdrivende men vil mine penger regnes ut ifra de siste årene? Da har jeg jo vært student.

Skulle det bli sånn at jeg ikke lenger kan jobbe 100%, har jeg krav på delvis uføretrygd med mine betingelser? Det føles veldig hardt å tenke på, spesiellt som jeg har masse studielån så jeg håper det aldrig vil skje:-(

Takk på forhand.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er du AS ltd eller enmannsforetak?

Skrevet

Har vært i situasjon, der jeg etter mange år med fast og høy inntekt startet for meg selv. Jeg ble syk. Iom jeg hadde startet eget foretak, fikk jeg ingen rettigheter ut fra hva jeg hadde tjent før.

Tilleggsforsikringen vil koste deg noe og uansett vil den ta hensyn til hva du kun har tjent som selvstendig. Nav sa til meg når jeg var nystartet, at det ikke ville være mye å hente her. Dette var før jeg ble syk.

Jeg fikk minimalt og kjempet lenge.

Mitt ultimate sterke råd til deg, er at hvis du tror du blir ufør/sykemeldt over en tid, så søk deg fast stilling eller vikariat så fort som fy.

Skrevet

Bambi og bamse kan ha ett poeng om det er AS eller enkeltmannforetak. Jeg hadde enkeltmannforetak (jeg som skrev over her). Uansett er jeg redd det blir kun sett på hva du har tjent som selvstendig.

Skrevet

Jeg har enkelmannsforetak.

Problemet er at det er helt umulig å få en fast jobb i min bransje. Alle firmaer leier inn selvstendige, det er egentlig skikkelig styggt.

Jeg håper jo ikke at det blir så ille, men jeg merker at kroppen blir verre og verre så vil bare ha ting i orden i tilfelde.

Huff, jeg liker ikke å være selvstendig uten rettigheter:-(

Skrevet

Få deg en fast jobb, selv om det ikke omhandler bransjen din.

Tror du at du blir langvarig syk eller ufør, er det viktigere nå at du får sikker inntekt enn å realisere deg selv innen en bransje det høres ut som at du uansett ikke vil holde ut i helsemessig.

Skrevet

Selvom du er selvstendig næringsdrivende med enkeltmannsforetag så har du mange rettigheter.

Hvor lenge har du drevet og hvor mange mnd har du hatt inntekt i firmaet?

Når du er selvstendig uten forsikring gjennom nav, så har du rett på 65% sykepenger basert på hva du har tjent gjennomsnitlig den 3 siste årene. Vist du ikke har drevet så lenge vil det bli tatt et snitt etter hva du har tjent. Men spørsmålet kommer jo ann på hvor lenge som sagt du har hatt den inntekten ?

Skrevet

Som nystartet selvstendig næringsdrivende vil nav beregne sykepengegrunnlaget ditt ved skjønn.

Du må kunne vise til tap av pensjonsgivende inntekt. Ved sykemelding vil du måtte sende inn dokumentasjon på dette. Det kan være halvårsregnskap, bekreftelse på hva du har innbetalt i forskuddsskatt ol. All inntekt du sender inn må være bekreftet av regnskapsfører eller revisor. Sykepengegrunnlaget ditt nystartede selvstendige er ofte vanskelig å beregne. Men det er viktig at du kan vise til tap av inntekt.

Dersom du ikke tegner forsikring vil du ha rett på 65% av sykepengegrunnlaget ditt fra 17. dag.

Snittet av tre siste årene brukes kun dersom du har vært selvstendig alle årene.

Når det gjelder din rett til uføretrygd er dette en lang vei å gå. Du vil først gå på sykepenger, så vil AAP være et alternativ.

Du har en ganske kompleks og spesiell sak, så vil anbefale deg å ta kontakt med nav for å få skikkelig info om din sak.

Skrevet

Jeg har tenkt tanken ang en annen type jobb, men det gir meg en klump i magen. Jeg brenner skikkelig for jobben min og elsker det jeg gjør. Så som det er per idag, klarer jeg av jobben men jeg merker at det går veldig ut over familien og det sosiale. Det er ikke sjangs for meg å skulle orke møte veninner og fra å ha vært en sosial person til å ikke sett noen siden august føles trist. Samboern min må massere håndleddene hver eneste kveld nesten, og jeg er nødt til å sove nesten hele helgen.

Jeg skjønner jo at det ikke er holdbart i lengden. Jeg skal begynne med prøver på revmatiske ting hos legen, og starte ut ifra det.

Jeg vil på ingen måte skulle måtte slutte å jobbe helt, for det tror jeg hadde gjort meg litt gal faktisk så i første omgang ville det vært litt redusert.

Jeg startet firmaet aktivt i sommer og har tjent alt fra 5000-30 000 per måned.

At det skal være så vanskelig å være selvstendig:-(

Skrevet

Du kan kjøpe "forsikringer" hos NAV, som gir deg sykepenger og slikt.

Den billigste koster vel ca 4-5000 i året, og sikrer sykepenger fra dag 16(?), når arbeidsgiver/du har betalt sitt/ditt for de sykemeldte....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...