lille sprelle Skrevet 16. november 2010 #1 Skrevet 16. november 2010 Her er spørsmålene og svarene: 1. Hva er tidspunktet nøyaktig i fht øret og høyde at setet er for lite - og hvor på seteryggen er det (øvre kant i rygg eller sidene) Når midten av øret stikker over øverste del av hodestøtten, er setet for lite for barnet.. Det kan hende ryggen er høyere enn hodestøtten, men det er det som er rundt hodet og beskytter det, som er det viktige ikke blir for lavt. 2. Finnes det noe bakoverlent sete som er langt i ryggen? Jeg kjenner ikke de ulike setene i detalj, men anbefaler deg å ta med barn og bil til en utstyrsforretning og be om å få prøve ulike modeller i bilen din, og sjekke at barnet ditt sitter godt. 3. Er det bedre å sitte bakoverlent og at hodet stikker over, eller er det best da å snu setet? Hvis mer enn en tredjedel (dvs ca ved toppen av ørene, som tidligere nevnt) av hodet er over kanten, bør du nok snu setet. Det er viktig med en god hodestøtte, og du vil ikke risikere alvorlig skade fordi hodet havner feil i forhold til hodestøtten. Det er forresten mange kjekke tips på sidene til trygg trafikk!
Neijasså... Skrevet 16. november 2010 #2 Skrevet 16. november 2010 En kommentar til punkt 3: Hvis toppen av barnets ører stikker over kanten så er setet for lite, uansett om det er framovervendt eller bakovervendt. Da må man enten kjøpe et større, bakovervendt sete (hvis barnet er under 4 år), evt. kjøpe en beltestol (framovervendt) for større barn. Ang. punkt 2, så er Britax sine seter (Hi-way, Two way elite og Multitech), alle bakovervendt til 25 kg, de som er absolutt lengst i ryggen. De fleste kan sitte bakovervendt i disse minst til 4 år, mange kan sitte lenger. )
stinen ♀ ♂ ♂ Skrevet 16. november 2010 #3 Skrevet 16. november 2010 Må nesten signere Neijasså... på denne. Det er selvfølgelig IKKE greit å sitte i et sete som er for lite. Uavhengig av om det er bakovervendt eller forovervendt! Hadde du spurt om det er best å sitte bakovervendt i et stort nok sete eller forovervendt i et stort nok sete tror jeg svaret hadde blitt annerledes. Det blir litt rart som å spørre om det er best for barnet å sitte bakovervendt i et for lite sete eller forovervendt i et for lite sete.... Svaret må vel da være at ingen av delene er greit. Setet skal passe barnet! Og som det nevnes over her, for de aller fleste barn finner man bakovervendte seter som er lange nok i ryggen. Ihvertfall opp til 4 år
lille sprelle Skrevet 17. november 2010 Forfatter #4 Skrevet 17. november 2010 jeg også så at svaret ble litt feil der fra dem, men jeg stilte spørsmålet kanskje litt feil også. jeg mente selvsagt å da snu retningen (selvsagt kjøpe nytt sete) og det tror jeg kanskje også den som svarte mente med sitt svar!
stinen ♀ ♂ ♂ Skrevet 20. november 2010 #5 Skrevet 20. november 2010 Det JEG mente var at det er vel ikke noe alternativ å fortsette å ha barnet ditt bakovervendt i et for lite sete? Du skal vel kjøpe nytt uansett? Og da er det selvfølgelig tryggere og bedre å kjøpe et bakovervendt sete som er stort nok, enn å kjøpe et forovervendt som er stort nok;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå