Anonym bruker Skrevet 16. november 2010 #1 Skrevet 16. november 2010 Jenta mi på 12 har mottatt noen veldig stygge brev på facebook som hun opplevde ganske krenkende. Hun er ikke fintølende normalt sett, men brevet var stygt. Kommenterte alt ved hennes utseende og liv i nedsettende vendinger. Som voksen leser jeg sjalusi mellom linjene,men det er klart sårende for henne. Det jeg lurer på er om det går an å spore hvem dette er? Vedkommende har ingen bilder på profilen og de har felles venner, men ingen vet hvem dette er. Må man linkes til et telefonnr for å få tilgang på facebook? Vurderer å anmelde innholdet i brevene, noen med erfaring?
Anonym bruker Skrevet 16. november 2010 #2 Skrevet 16. november 2010 Man må ikke linkes til telefon, men til epost. Og ettersom din datter er for ung og bryter aldersgrensen på FB så burde du fulgt litt bedre med. Sier ikke det er ok med mobbing, men når man lar yngre barn være medlem av nettsamfunn så må man følge med på hva de driver med. Dere ser vel hvem som står som avsender av brevet og da tar dere kontakt med vedkommendes foreldre, setter opp en møte og forteller hav deres synes om mobbing på nett og oppførselen til deres barn.
Anonym bruker Skrevet 16. november 2010 #3 Skrevet 16. november 2010 Datra di er ikke gammel nok til å være på facebook. Det er neppe de jentene som mobber heller. De har sikkert registrert seg med falsk informasjon.
Anonym bruker Skrevet 16. november 2010 #4 Skrevet 16. november 2010 Skulle ønske jeg kunne bestemme alt,men facebook er ikke kampen og ta med å nekte tilgang. Vi har passord, sjekker jevnlig, godkjenner bilder osv. Vedkommende stod oppført med et navn som tydelig er fiktivt så det er nok ikke lett å komme i kontakt med foreldrene slik jeg ser det. Kunne tenkt meg innspill fra noen som har erfaring med å spore noen.
Anonym bruker Skrevet 16. november 2010 #5 Skrevet 16. november 2010 Jeg regner med dere har unge barn dere som henger dere opp i alder. Det er mange meninger jeg har justert underveis om hva som er greit for barn i løpet av snart 13 år. Hun blir snart 13. Nok en gang lurer jeg på om noen med erfaring kan dele de?
Anonym bruker Skrevet 16. november 2010 #6 Skrevet 16. november 2010 Du kan sikkert at kontakt med facebook adm. og rapportere det. De kan evt spore opp ip-nummer og finne ut hvem som har sendt det. Er det veldig ille kan dere anmelde de, og politiet vil be om ip-nummer fra facebook.
Anonym bruker Skrevet 16. november 2010 #7 Skrevet 16. november 2010 Seriøst, HI. Du lar dattera di på 12 (!!!) år være på facebook, fordi du ikke orker å ta opp kampen? Er det mulig.. Det er en grunn til at facebook har 18-årsgrense, nettopp fordi slike barnsligheter forekommer på, ja nettopp, barneskolen. Vær en mor, slett profilen, problem solved.
Anonym bruker Skrevet 16. november 2010 #8 Skrevet 16. november 2010 Hvorfor er hun venn med noen hun ikke vet hvem er??? Hun må jo godkjenne... Slett denne vennen fra profilen hennes, rydd i vennelisten slik at dere vet hvem vennene er. Da vil dere nok slippe fler slike episoder.
midgard Skrevet 16. november 2010 #9 Skrevet 16. november 2010 Til opplysning, 19:52: det er 13 års grense på facebook. Og til HI, skjønner deg (ang at hun har fb profil) - velg dine kamper - dumt å velge en du sansynlivis kommer til å tape.... Lykke til
Anonym bruker Skrevet 16. november 2010 #10 Skrevet 16. november 2010 Jeg skrev at jeg valgte å ikke ta kampen, ikke at jeg ikke orket. Valget mitt er basert på at så og si alle andre er der og ser ingen grunn til å ikke la henne følge med på utviklingen. Vi har full tilgang og kjøreregler for bruken hennes. Respekterer at dere venter til barna blir 18 før de får lov, men ser ikke hensikten i å ikke delta. Svarene her minner meg på hvorfor jeg sjelden er her. Du skal lete lenge etter et innlegg der ingen henger seg opp i et komma eller en uttalelse hehe. Jeg er kanskje litt for gammel til å henge her. ; )
Anonym bruker Skrevet 16. november 2010 #11 Skrevet 16. november 2010 Hun er venn med henne fordi de har mange fellessvanner,men det viser seg at ingen vet hvem hun er. Trenden er jo å ha flest venner så da sniker det seg inn noen slike. Vi har slettet henne og jenta mi er en erfaring rikere ved å bli mer kritisk til hvem man legger til.
Anonym bruker Skrevet 16. november 2010 #12 Skrevet 16. november 2010 Takk for oppegående svar : ) De var så bastante med aldersgrensen her så jeg ble overbevist. Regner med at de vil forandre mening etterhvert som barna vokser opp,det kan bli i lengste laget og holde de unna facebook til de blir 18. De får en utfordring tenkte jeg. Takk : )
Anonym bruker Skrevet 16. november 2010 #14 Skrevet 16. november 2010 Til opplysning så trenger man faktisk ikke å være venn med noen for å motta brev. Men uansett vær mer nøye med hvem hun legger til som venn, så slipper hun at uvedkommede snoker i profilen hennes.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå