Monajenten Skrevet 16. november 2010 #1 Skrevet 16. november 2010 Jeg har funnet en jobb som jeg MÅ ha. Derfor er jeg litt stresset.... Har skrevet en haug med søknader tidligere, men denne gang må den virkelig bli bra, for jeg MÅÅÅÅÅÅÅ ha den jobben. Noen arbeidsgivere her f.eks. som har gode tips til hva som er viktigst i søknader? Evt. hva som gjør at man blir lagt merke til?
Jenny-penny Skrevet 16. november 2010 #2 Skrevet 16. november 2010 Oi, så spennende! Broren min fikk akkurat drömmejobben i ett grafisk design byrå i Oslo. Hjalp han med søknaden, og sendte en god standard saklig søknaden med referanser til tidligere oppdrag/jobber. Ingen kreative "anerledes" søknad. De sa på intrevhu at han ble kalt inn pga saklig, enkel og oversiktlig søknad med konkrete opplysninger. Ønsker deg lykke til!
Sweet Amber Skrevet 16. november 2010 #3 Skrevet 16. november 2010 Det viktigste er at du får fram hvordan din utdannelse og tidligere erfaring gjør at du er rette personen for denne stillingen. Skriv lister og finn ut av hvordan du kan få masse av det du har gjort før til å passe til det du skal gjøre nå. Ikke tro at noe sier seg selv. Lykke til:)
Monajenten Skrevet 16. november 2010 Forfatter #4 Skrevet 16. november 2010 Tusen takk for tips Jenny-penny! Gratulerer til broren din:-)
Monajenten Skrevet 16. november 2010 Forfatter #5 Skrevet 16. november 2010 Tusen takk til deg også:-)
Gjest Kira06 Skrevet 16. november 2010 #6 Skrevet 16. november 2010 Så spennende! Jeg jobber med ansettelser og leser søknader dagen lang (puh...!), og noe av det viktigste for meg er også nevnt av andre her. Nemlig at både søknad og CV er enkle og oversiktelige. Spesielt for de som får mange søknader, så er det viktig at søkeren kommer frem til poenget med en gang. Og i mine øyne er poenget stort sett relevant utdanning og erfaring, ikke om du ser på deg selv som positiv og humørfylt.. hehe! Jeg synes også det er en fordel når man forteller hvilke arbeidsoppgaver eller ansvar man har hatt i de forrige jobbene sine. Eks: Arbeidsgiver fra da til da Stillingstittel Arbeidsoppgaver Så mitt tips er å skrive det oversiktelig uten mye fjas og mas, da det noen ganger kan virke negativt. Masse lykke til:)
Monajenten Skrevet 16. november 2010 Forfatter #7 Skrevet 16. november 2010 Har sendt deg en pm:-) Takk for svar!!
solita 06 Skrevet 16. november 2010 #8 Skrevet 16. november 2010 Vær dønn saklig og korrekt, ren og oversiktlig søknad, men legg til en liten personlig tvist som gjør at søknaden din blir lest! Kan være lurt å skille seg ut bittelitt, for blir du ikke lest så... Jeg har ofte gjort en liten vri på utseende, bruk noe annet til å hefte sammen i stedet for den vanlige stiften. Bruk favorittfargen din på en tynn linje under overskriften på cv´en. Sist laget jeg en spesiell forside så søknaden så litt ut som en trykksak, selvfølgelig linket til stilling og innhold- jeg ble lest, og fikk jobben! Tenkte at jeg får bruke annerledes-bakgrunnen til å vise at jeg kan være kreativ- på en ny måte. Tvi tvi, så spennende! :-)
Monajenten Skrevet 16. november 2010 Forfatter #10 Skrevet 16. november 2010 Takk for svar og tips solita. Det med hefte og forside o.l. er en god idé, og passer bra for meg som er grafisk designer, men søknaden skal sendes elektronisk så det går gjerne ikke her. Kira, svart deg igjen:-)
signe maten Skrevet 16. november 2010 #11 Skrevet 16. november 2010 æsj at den skal sendes elektronisk da Når jeg engang (om halvannet år) er ferdig markedsfører og skal ha meg jobb som mediegrafiker slæsj markedsfører i det lokale (ja, vi snakker liiiten plass) reklamebyrået har jeg planlagt (jess, planlagt!!) å sende de en søknad utformet som en annonse for meg. Jeg vet allerede hvordan den skal se ut og hvordan jeg skal uttrykke meg. hihi.. Ikke sikkert jeg hadde gjort det sånn til "hvemsomhelst", men siden jeg vet de er litt interessert i meg så tenkte jeg å gjøre det sånn, litt annerledes og litt morsomt Det blir på en måte drømmejobben min også, kort vei til jobb (3 min i bil) og kort vei til bhg (3 min fra arb.plass) og siden de er ett relativt nystartet byrå så kan jeg bli med på å forme min egen arbeidsplass. Ojojoj, jeg gleder meg til å bli ferdig utdanna og få den jobben (jepp, jeg skal ha den. Skal. Skal. Skal.) Når det er sagt så hjalp jeg mamma å skrive en søknad her i forrige uke - tidenes korteste søknad, men hun ble innkalt til intervju, så det kan ikke ha vært for kort Kort og konsist fungerer altså
Monajenten Skrevet 16. november 2010 Forfatter #12 Skrevet 16. november 2010 Takk for svar signe maten:-) Jeg hjalp min søster med en jobbsøknad i vår, det vil si, jeg skrev den for henne. Hun fikk jobben! Men når det gjelder meg selv er det så skummelt fordi jeg virkelig VILMÅSKAL ha den jobben. Sukk. Jeg gikk inn på siden deres også, og det er virkelig 100% perfekt. SUKK! *måhabaremåha*
Espoir Skrevet 17. november 2010 #13 Skrevet 17. november 2010 Du har fått så mange gode råd her inne, så jeg ville egentlig bare si at jeg krysser fingrene for deg. Er det en design-orientert jobb? For du er jo grafisk designer eller noe sånt, er du ikke (helt OK om du ikke vil røpe hvilken stilling det er snakk om)? Lykke til, ihvertfall!
Gjest Skrevet 17. november 2010 #14 Skrevet 17. november 2010 Du har fått mange gode råd. Jeg vil tilføye at det er viktig at søknaden er spisset mot jobben du søker, og at den ikke ser ut som en "standard søknad". Når du f.eks beskriver egen erfaring skriver du hvorfor denne erfaringen er viktig for akkurat denne jobben. Å ha et godt språk er også viktig. Pass på at du ikke gjentar deg selv. At setningene ikke begynner med samme ord osv.
Gjest Skrevet 17. november 2010 #15 Skrevet 17. november 2010 Et tips til intervjuet du forhåpentligvis kommer på: Les alt du kommer over om bedriften slik at de ser at du virkelig ønsker denne jobben, inkl. årsrapporten.
abella Skrevet 17. november 2010 #16 Skrevet 17. november 2010 Jeg jobber med søknader og ansettelse i jobben min. Ser du har fått mange gode tips som jeg ikke skal gjenta. Jeg ville vektlagt utdannelse og erfaring i cven, ikke gjenta for mye i søknaden. I søknaden ville jeg absolutt forsøkt å få fram hva som er motivasjonen din for akkurat denne jobben. Du må rett og slett finne en god måte å forklare at dette er drømmejobben for deg. Ved likestilte søkere pleier vi å se etter dette. I cven ville jeg skrevet noe om resultatene du har oppnådd tidligere, ikke bare hva du har gjort/jobbet med. På den måten får du frem at du er god på det du gjør, og at du har tilført bedriften/prosjektene verdi. Det kan være konkrete sluttresultater/hva du har produsert, hvor fort/effektivt du gjorde det, hvor bra det ble, hva slags mottagelse arbeidet ditt fikk, tilbakemelding på konkrete produksjoner osv. Noe som beviser at du er virkelig god! Dersom du har hatt interne opprykk eller liknende må det fremheves, det viser at din forrige arb giver var fornøyd med deg. Du bør også si noe om hva som skiller deg fra andre (likestilte) søkere i søknaden. Tenker ikke på personlige egenskaper, men konkrete eksempler du kan trekke frem til din fordel. Noe spesielt vanskelig du leverte, en umulig oppgave du løste med glans eller liknende. Siden du er grafisk designer regner jeg med du har god kontroll på lay outen, den betyr mer enn man tror... Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå