Gå til innhold

Flere med barn som er forsinket grovmotorisk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi hadde barnehagesamtale i dag, og fikk vite at jenta vår (2 år i desember) er litt forsinket med grovmotorikken. Hun kommer seg ikke fremover skikkelig på ujevnt underlag, som snø, når hun har på seg dress. Hun er også littvel forsiktig med å klatre over hindre.

Derimot er hun langt fremme språklig sett. Hun snakker i treord setninger, og diskuterer hendelser i løpet av dagen med oss og barnehageansatte. Hun kan mange sanger, og er musikalsk. Hun har heller ikke problemer motorisk sett innendørs eller på jevnt underlag, og sommerstid.

Vi skal begynne på turn for å trene henne opp litt i grovmotorikken. Jeg må også begynne å la henne få flere utfordringer uten at jeg står der som en hønemor og passer på hver minste fare.

Syns bare det var litt ekkelt å se henne i dag når jeg observerte henne på avstand i barnehagen og så hvor lite aktiv hun var ute i sneen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare en tanke. Du ville ikke tatt henne med til HS og hørt hva hun hadde å si? Vi gjorde det og fikk henvsning videre til fysio. Det viste seg at hun hadde skjeve ankeledd og trengte såler, mest sannsynlig for noen år.

Skrevet

Takk for innspill :)

De mente at det ikke var nødvendig å gjøre noen tiltak bortsett fra å trene med henne hjemme.

Hun har nok ikke fått nok mulighet til dette, da vi har brukt vognen mye fra A til B. Hun har ikke problemer med gangen innendørs. Så dere det ikke på gangen inne på deres barn?

Jeg skal selvsagt ta steget videre dersom det ikke hjelper med turn og baksing i snø på hjemmefronten :)

Skrevet

Høres veldig ut som gutten vår (også 2 år i desember). Vi skal til vurdering hos barnefysioterapeut i morgen. Blir spennende. Om ikke annet får vi kanskje noen gode tips om hvordan vi og barnehagen kan tilrettelegge bedre for den motoriske utviklingen hans.

Skrevet

Så det er såpass uvanlig altså, at de er dårlige motorisk ute i ulendt terreng når de er så små?

Jeg har nok undervurdert hva toåringer skal klare. Også har vi fokusert så mye på at hun er langt fremme ellers, så det grovmotoriske har kommet litt i bakgrunnen. Vi har liksom følt at hun klarer seg så flott i hverdagen der hun går, løper og danser avgårde. Men så ser jeg jo helt klart begrensningene nå som det har blitt snø ute. Det er jo helt klart også en grunn til at de finner det verd og nevne på barnehagen.

Hvordan er barnet ditt, Mamma til BA08.., når det kommer til bevegelse innendørs og ute på bart terreng? Fikk dere en anbefaling om å dra til fysioterapeut?

Skrevet

Hm, der ble jeg anonym ser jeg.

Joda vi så jo noe på gangen hennes, men alle barn er jo plattfot når de er små og vi var bare usikker på når det burde ha normalisert seg. Altså: hun er ikke plattfot, men det ser sånn ut siden ankelleddene skjevt. Fotbuen er helt flott straks ankelleddet blir dyttet opp dit det skal være.

Skrevet

Når du sier det, så kan det stemme at fotbladene hennes bøyer seg innover når hun går barbent. Kanskje det ligger noe der?

Skrevet

Er jo slettes ikke sikkert at det dette som er problemet for deres barn. MEN! Barnehagepersonellet er jo ikke spesialister på slikt, de kan bare sammenligne og dra nytte av sin gode erfaring og derifra gi råd, slik de gjorde i vår bhg. Og tusen takk for dem, altså. Vi gikk altså til HS og vi snakket litt rundt dette, hva de i bhg hadde sagt osv. Det var da ingen som hadde mistanke om noe så "alvorlig", det ble avdekket hos fysio. Vi ble da altså henvist til fysioterapeut, en "fotspesialist". Privat, men med samarbeid med det offentlige.

Skrevet

Det viktigste i forhold til barn som er sent ute grovmotorisk er å la henne/"tvinge" henne til å gjøre selv. Ikke løft henne opp på stolen, la henne klatre selv. Ikke bær henne fra A til B. Hun er stor nok til å gå selv. Det tar lengre tid, men er utrolig viktig for den motoriske utviklingen. Få henne til å klatre i klatrestativ og opp på sklia selv, ikke løft henne opp. Gå på tur i ulendt terreng, bruk tid og venn henne til at mamma ikke løfter henne opp med en gang det blir vanskelig/tungt.

Skrevet

D stemmer 19.44! Jeg er pedagog selv, d er kanskje du også?

Den "vanligste" grunnen til at noen barn kan være seinere i den grovmotoriske utviklingen kan faktisk være at barna får puter sydd under armene. Selvfølgelig i beste mening fra foreldrenes side!

Men vi gjør dem da dessverre en bjørnetjeneste.

De må få mulighet til å "klare selv" som de verdensmestrene de er :)

Skrevet

Et tips hvis du bor i oslo og er villig til å bruke penger til priv barnefysio:

Jeg har gått med min gutt til barnefysioterapeut Ute Imhof, pga nakkeskade fra fødsel. Har også hofteproblemer i familien, så har fått han sjekket hos henne for å se tidlig hvis han skulle ha samme problemene der.

Jeg har fått masse tips hos henne, både øvelser som går på grov- og finmotorikk, samt tips til bruk i hverdagen. Ting man ikke tenker over, men som er lurt i forhold til utviklingen. Hvis du er interessert er nettsiden www.barnasfysioterapeut.no. Min har hatt grovmotorikk tilsvarende 1-2 år foran alderen sin, men jeg har trent masse med han på aktiviterer og hverdagsting - som feks å komme seg opp i sklie og klatrestativ selv, og ved at jeg har latt han prøve selv samt stå der med hjertet i halsen noen ganger:/

Lykke til!!:)

Skrevet

Tusen takk for mange fine råd og vink :) Og takk for PM, jeg svarer deg så raskt jeg kan :)

Jeg er ganske sikker på at det er "putesyndromet" som gjelder hos oss. Jeg har vært veeeldig forsiktig for at hun ikke skal skade seg. Jeg ser jo nå at dette ikke bare er bra.

Hun klatrer på bord og stoler og opp på sklia osv, så jeg har derfor trodd at alt var ok. Men det er da altså et problem når de kommer ut i snø og skog/gres med ujevnt underlag. Ble faktisk litt overrasket når jeg fikk beskjed.

Jeg og mannen min er ikke typisk skogsfolk. Vi er musikk og litteraturinteresserte - noe vi ser at jenta vår også er. Vi trener, men da inne på behagelige treningssentre. Vi ser jo nå at vi må endre litt livsstil for at barnet vårt skal kunne bli bedre motorisk - noe jeg og mannen min selv aldri har vært (bli valgt sist i gymmen, anyone?) ;)

Begynner på turn med henne neste uke, og vil la henne å selv, selv om hun slår seg vrang. Dersom det ikke blir bedring ved dette tiltaket, samt trening fra barnehagens side, så får vi kontakte fysioterapeut.

Min stemor er forresten fysioterapeut, så hun skal få komme med en vurdering hun også. I følge henne har jo utviklingen gått veldig bra, men hun har vel mest sett henne på jevnt underlag hun også.

Skrevet

Synes du virker ut som en veldig oppegående mor, som faktisk innser og innrømmer at du kan ha slurvet. Du setter i gang tiltak på egenhånd, noe jeg tror vil gi henne hjelpen hun trenger. Iallfall håper jeg ikke at noe alvorligere er problemet. Det er slett ikke for sent, langt i fra. De har vært tidlig ute i bhg med å observere motorikken til barnet ditt, noe som er kjempe positivt. D virker som en god bhg.

Skulle ønske at alle foreldre tok det på samme måte, dersom de får beskjed at her er d noe å jobbe med.

Dere kommer garantert til å få et vellykket resultat!!

Lykke til!

Skrevet

Takk for det 21:12 :)

Vi har en super barnehage, og jeg har stor respekt for den kompetansen pedagogene har.

Det er helt klart at denne informasjonen vi fikk i dag skal tas tak i med en gang. Jeg har bare ikke visst at det var et problem tidligere :) Vi er typiske akademikere med vennekrets som får barn sent, så jeg har faktisk ikke noe særlig til sammenlikningsgrunnlag. Trodde at hun var en helt normal toåring, om enn tidlig ute med snakkingen.

Skrevet

Gutten min er sliter mest utendørs og da spesielt på litt ujevnt underlag. Mister lett balansen og kan slite litt med å komme seg opp igjen. Går også mye saktere enn de andre på hans alder i barnehagen. Innendørs går det litt bedre, men også der henger han etter på tempo. Går mye på innsiden av foten. Så vi vil ha en vurdering av fysioterapeut, men dette måtte vi ta tak i på eget initiativ via fastlege (med støtte fra barnehagen). Helsestasjonen var det ikke så mye hjelp i...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...