Gå til innhold

Jeg blir så sint på enkelte mødre....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvem i all verden tror de at de er, disse mødrene som tror de kan "kjøpe" barnas velvilje med godis, kjeks, kaker og kosemat???

X'en til min samboer er en av disse grufulle menneskene som ikke ser hva de utsetter barna sine for.

Han og x'en har 50/50 deling, og sammen har de 2 herlige barn som jeg unner alt godt... Men alt trenger ikke inneholde fett, sukker, mel og e-stoffer!! I går kom barna hit etter å hatt ei "mamma-uke", hu eldste va litt tufs og betutta og ikke helt i humør. Jeg spurte henne forsiktig om hva det var, og får ett svar jeg hadde håpet at jeg ALDRI måtte forholde meg til fra ett barn. Det hun sa var "jeg er så tykk i forhold til de andre at det er ikke no moro å leke med andre"... Om jenta hadde klappa til meg det ei steikepanne så hadde jeg ikke blitt mere paff.

Å joda, jenta (søstra hennes også, men ho har enda ikke uttrykt noe) har drar på langt flere kilo enn barn flest på hennes alder her vi bor... Men ett barn skal ikke ha de følelsene.

Her i huset har vi ett ganske restriktivt forhold til mat og sunt kosthold, jeg er selv livredd for at mine barn skal bli tjukke siden jeg selv var ett eggeforma barn og trivdes lite med kommentarene som fulgte med der.

Etter å fått summa meg etter sjokket jeg fikk av jentas svar, spurte jeg henne hva vi kunne gjøre for at hun ikke skulle føle det sånn. Da sa hun at vi måtte spise sånn mat som de fikk her hos pappa, men at mamma mente det var viktig å kunne kose seg også... Hvordan skal ett lite barn vite hvor ofte det er greit å kose seg???

Det er vårt ansvar som voksne å lære barna om ett sunt og fornuftig kosthold, å ja... Det skal være rom for å kose seg!! AV OG TIL!! Ikke av og til hverdag...

Jeg synes det er så utrolig dårlig av voksne som ikke tenker over hvilke senvirkninger det kan få når barna får spise alt hva de vil til en hver tid!!

Rett og slett på grensen til Barnemishandling er det når vi velger å kose oss så mye at det går på bekostning av barnas ve og vel. Og alle vet vel i dag hva som er ett sunt og fornuftig kosthold???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er veldig enig med deg.!

Nå har ikke jeg barn enda, men vi har allerede snakket om dette. Kommer alltid til å ha masse frukt og grønnt.. Og på lørdagen kan vi ha en liten bolle med litt godt og brus, men også ett fat med masse god forkjellig oppkuttet frukt.!

Barn skal lære av sine foreldre, de skal ikke skjønne at de lærer "feil". Det er viktig og skose seg en gang i bland men hvorfor ikke kose seg men litt frukt og sånn som er 100 ganger bedre enn snop?

Masse lykke til, håper det går bedre med ste-datteren din.!

Skrevet

Takk Susiiie - jeg adopterer den gode ideen din. Et fat med ferdig oppkuttet frukt i helgene er jo helt genialt, skjønner ikke at jeg ikke har tenkt tanken selv...! Så det skal jeg innføre allerede fra helgen av.

Ellers er jeg veldig enig med HI. Vi spiser generelt sunne middager og i tillegg har vi alltid frukt tilgjengelig så alle kan forsyne seg når de vil. Helgene er det derimot "snaddermat" og godis, og det mener jeg også skal være lov. Pjokken får en egen liten skål med et par godis i til barnetv, så vi begrenser inntaket. Alt med måte, er min leveregel hva gjelder kosthold. Ingen skal vokse opp på sukker i mitt hjem, på samme måte som at ingen skal vokse opp bare på kaninfór. Litt av alt, og mer av noe, er bra :)

Skrevet

Helt enig!! Syns også det er viktig at barn og voksne kan kose seg uten at det må henge sammen med å spise usunt. Å kose seg kan man gjøre med mye annet også, trenger ikke være usunt og trenger heller ikke være å spise=) Et eksempel: For noen barn er det stort å få gå på kino uansett, mens det for andre ikke er gøy uten at de får sjokolade og alt annet slikk og drit(ja det er faktisk noe drit). Kino, eller andre aktiviteter, burde vært en kos i seg selv spør du meg=)

Skrevet

Btw: nå er det jo en mor det handler om i ditt innlegg, men blir egentlig feil å rette dette mot mødre kanskje?... for det er jo ikke bare mødre som putter i ungene usunn kost. Fedre, besteforeldre og alle andre kan være like mye med på det, så det er sagt ;-)

Skrevet

Er så hjertens enig! Når er vi ikke fanatiske her i hus, på ingen måte, men jeg blir oppgitt innimellom. Svigerfamilien er ille, men mamma henger hakk i hel (enda vi var oppvokst med snop kun på lørdagskveld).

-Sist helg passet mamma mini søndagsmorgen, når jeg stod opp kl ti, hadde de hatt "fest" med potetgull og peanøtter! -Men vi spiser da ikke potetgull til frokost!!!!! Svigermor kan la ungene (ikke mine) spise en halv pose saltstenger før middag, og lure hvorfor de ikke vil ha mat? Nevøen min på 5år får gjerne is/kake/sjokoladepudding ol. til dessert selv om han ikke engang har giddet å sitte ved middagsbordet, den serveres helst foran TV'n! Hvis de engang sier nei, gråter han bare litt så får han likevel...

I dag tidlig fikk 2åringen servert ferskt hjemmebaka grovbrød med hjemmelaga jordbærsyltetøy (laget på søte bær uten sukker). Bena gikk som trommestikker og han hylte av glede over at vi skulle ha syltetøy! Så små barn er så lett å forme. Som ettermiddags snacks er oppskåren paprika, agurk ol vel så bra som noe søtt (selv om han kanskje ville valgt det is fremfor grønnsaker om begge deler ble satt fram). Smoothie er supert alternativ til f.eks. vanlige desserter (jada de inneholder mye fruktsukker). Men det nytter ikke å drikke brus og spise sjokolade selv og tro at man kan få ungen til å drikke vann og spise gulrøtter!

Ser faktisk at vi er ganske formbare vi voksne og. På jobb har vi alltid hatt masse frukt. For noen år siden fikk vi ny kontordame, som skar opp frukt og gjorde det litt mer delikat. Tror det ikke er en eneste sjokolade igjen i skuffene rundt omkring, og vi spiser sikkert 2-3ganger så mye frukt som før! Etterhvert begynte hun å introdusere mer og mer grønnsaker, så nå består halve "fruktfatet" av grønnsaker, og grønnsakene forsvinner nesten uten unntak FØR lunsj!

• 1 måned senere...
Gjest gry1986
Skrevet

jeg og samboer har også diskutert dette og har gitt kommende besteforeldre og tanter/onkler forbud mot å gi barnet vårt snop.

kommer til å ha masse frukt og grønnt tilgjengelig i huset.

å det er jo egentlig så enkelt å lage sunn middag..... forstår ikke de som propper i barna "fastfood"

Skrevet

Jeg laget all barnematen til gutten min selv og han vokste flott og var fin gutt, men hva sier de på helsestasjonen? Du MÅ gi industrifremstilt mat minst en gang om dagen..

jeg ble helt paff jeg. Men fortsatt (et år senere) lager jeg all mat selv, og gutten er fortsatt sunn og frisk.

Tror sterkt på sunn og god (helst hjemmelaget) mat og minst mulig is og godter.. Her er forresten besteforeldrene vanskelige, men oldeforeldrene er UMULIGE!! de stikker kake og snop i hånden på ungene når man ikke ser, og et nei nå har han fått meeeer enn nok, det er ikke noe de hører noe særlig på. :P

Gjest Antarctica
Skrevet

Noen av dem har vel spiseforstyrrelser selv, og tvangsspiser/overspiser eller trøstespiser. Det er veldig "smittsomt" innen en familie, og for de småjentene du beskriver er det jo umulig å takke nei til noe som mor serverer, muligens dagstøtt. Ungene mine har det forholdet til pappaen, ikke til meg, der han bestikker dem litt med mat, snop og ting. Jeg liker det ikke, men hans rutiner er jo ikke i min makt.

Skrevet

Jeg laget all barnematen til gutten min selv og han vokste flott og var fin gutt, men hva sier de på helsestasjonen? Du MÅ gi industrifremstilt mat minst en gang om dagen..

jeg ble helt paff jeg. Men fortsatt (et år senere) lager jeg all mat selv, og gutten er fortsatt sunn og frisk.

Tror sterkt på sunn og god (helst hjemmelaget) mat og minst mulig is og godter.. Her er forresten besteforeldrene vanskelige, men oldeforeldrene er UMULIGE!! de stikker kake og snop i hånden på ungene når man ikke ser, og et nei nå har han fått meeeer enn nok, det er ikke noe de hører noe særlig på. :P

• 2 uker senere...
Skrevet

Ser flere her vinkler dette inn på besteforeldre og andre slektningers "gavmildhet" også. Det er ikke rett at bestemor eller onkel skal fore gullungen med snop, kaker og godis, men på den andre siden så tror jeg ikke det "lille" ekstra de får på sånne besøk er det som ødelegger for helsen. Klart det blir noe annet om bestemor bor i nabohuset og barnet er der hverdag å får påfyll, men så "heldig" er vel ikke de fleste av oss. Det er jo heller ikke det som spises mellom jul og nyttår som ødelegger helsen, men det som spises mellom nyttår og jul ;)

Mine barns besteforeldre bor 150 mil unna, og de få gangene vi møtes i året så lar jeg barna få kose seg litt ekstra med hva enn de blir servert, men det som fremdeles gjelder er NULL snop før mat og vi trenger ikke "rane"/tømme skåler og fat for det som måtte bli servert... Litt er av og til helt greit :) Dette går egentlig overraskende bra, men mine 2 er vant til dette levesettet fra de var bittesmå. Det sliter mine bonusbarn litt mer og gjør dem veldig usikre for de aner ikke hvor mye som er for mye... Vi har prøvd kjøreregelen med 2 serveringer er nok. F.eks 2 vaffelplater el 2 boller osv, men usikkerheten er der allikevel og det er så vondt å være vitne til at barn skal ha ett sånt forhold til "slafsemat" og sukker. Mine bonusbarns besteforeldre bor like borti gata, men barna er ikke der så mye utenom når vi drar dit alle sammen. Der har jeg hatt en laaaang samtale me svigermor om hva hennes eldste barnebran har sagt hjemme, og om det var mulig at de kunne få servere barna kaker og godis når vi kommer på besøk i helgene, og om vi ellers kunne holde det til frukt og grønnsaker?? Hun var overraskende imøtekommende og forsto meg veldig godt :) Etter denne samtalen har det ikke vært overservering på barna en eneste gang når vi har vært der.

Nå skulle jeg bare ønske for barnas del at barnas mor også kunne ønske barna sine alt godt å skjerpe inn når de er der også, sånn at de har muligeheten til å vokse opp til å bli sunne friske barn. I stede for at de skal ha dårlig selvbilde fordi de må dra på dobbel kroppsvekt i forhold til jevngamle. Det er jo lov å håpe.

• 3 uker senere...
Skrevet

Hva når svigers forer ungen med gotteri når vi ikke er til stede, men pjokken kommer hjem og sier han er mett, for han og bestefar har spist is, mens bestefar bare ler det vekk...

Skrevet

Sånn egentlig, etter å ha lest to tre artikler om hva mødre lyver om, de siste dagene, så må jeg nesten le av dette..

Noen av dere gjør sikkert alt det dere sier dere gjør. Men jeg tviler på at dere alle gjør dette. Desverre. Det er ikke noe galt i det. Jeg gjør det ikke selv heller, selvom jeg gjerne skulle ha laget god hjemmelaga middag hver eneste dag, så gjør jeg ikke det (det hender svært ofte at jeg lager en posesuppe eller noe lapskausgreier fra boksen). Selvom jeg gjerne skulle ha hatt massevis av frisk nyoppskjært frukt stående fremme hver dag, så strekker ikke pengene til (frukt blir fort dårlig når den skal stå fremme,men jeg har stort sett alltid epler liggende i kjøleskepet).

Jeg er ingen dårlig mamma, for pengene strekker jo ikke til, for å kjøpe godis heller. Så her går det i grovbrød med brunost. Finnes da ikke noe galt i det.

Lørdag er godteridag. Da får snuppa velge seg ut en godteriting hun vil ha.

Tror det er viktig at vi mødre slutter å oppføre oss som supermennesker, for vi er tross alt bare mødre.

Skrevet

Det kommer ann på vaner. Vanene til foreldre, tidsklemmer, dårlig samvittighet for å ikke være der like mye som man ønsker osv osv osv

Her i heimen måtte jeg lage babymaten selv, guttungen brakk seg hver gang han prøvde ferdigmat. Hvorfor? Aner ikke....

Har stort sett hjemmelaga mat hver dag, men om det er pizza, burger eller kinamat inni mellom er jeg ikke så hysterisk for.

Hender at det er fiskepinner eller pølser på middagsbordet også, uten at det er for mye krise.

Med guttungen prøver vi å holde det med kun lørdagsgodt. Han tar da smågodt + 0,5 l brus. Han er 9 år så er ikke noe lite barn.

Men om han spiser is, gèle eller litt chips eks på en onsdag etter middag så er det heller ikke verdens undergang.

Nugatti og syltetøy får han faktisk kun i helgene. Grunnen til det er at han har adhd og tåler sukker dårlig. Altså, når han får i seg sukker så må han være i mye aktivitet for å få det ut av kroppen. Så for hensyn av lærer + medelever så er det sukkerfrie pålegg på han.

Syns ikke folk skal overreagere med dette med sukker og søte ting. I forhold til alder så sett dere ned og snakk med de om hva ting er og hvordan det påvirker hjernen.

Må vel legge til at guttungen er 136cm og veier 32kg. Så han er litt under normal streken, slank og i veldig god form. Og han elsker frukt og grønt som epler, bananer, meloner, sukkererter (sikkert kun for de heter SUKKERerter haha), tomater osv osv osv

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...