Gå til innhold

Flere som vil kjøpe hus, men...!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leier nå halvpart av et hus,det er dyrt med tanke på at det ikke er vårt i tillegg....og vi har stabile jobber begge to, og vil flytte og kjøpe eget hus.. Men å spytte opp 200 000 som bankene krever på et lån på 2 millioner, det er ikke noe vi har på konto....enda vi ikke kommer til å ha noe høyere utgifter enn det vi har nå, og vil klare det helt fint om ikke enda bedre...det er så frustrerende... de bankene gjør det så vanskelig for at man skal klare å etablere seg...ville så gjerne flytte før jeg føder, men nå ser jeg rimelig mørkt på det...kjipt....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi hadde ikke egenkapital, men fikk startlån hos kommunen for førstegangskjøpere. Da var banken helt med:D

Skrevet

Det har blitt altfor risikabelt for bankene med 100% finansiering, det er egentlig fullt forståelig og likt for oss alle.

Men alt håp er jo ikke ute da!

Skaff de 10% på annen måte, søk lån i kommunen, husbanken, arbeidsgiver, forsikringselskap, fagforening. Er selvfølgelig ikke alle disse som låner ut penger, men de fleste har mulighet til å skaffe penger flere steder enn i banken.

Førstehjemslån pleier å være en grei deal å få istand.

Eller hva med en kausjonist.

Det er en grunn til at de anbefaler å gi en BSU-konto i konfirmasjonsgave til dagens ungdommer. De trenger egenkapital den dagen de skal ut på boligmarkedet.

Skrevet

Ja det hørte jeg om, men nå er vi litt usikker i utgangspunktet på hvor vi ender, og da er det så vanskelig...hmm....Men hvordan kontakter vi kommunen? Jeg har aldrig hatt noe form for lån i banken, min samboer har eid før.. og derfor hatt et førstegangslån..vil det ødelegge? tusen takk for svar....=)

Skrevet

Det er heller ikke bankene som har bestemt 10%-regelen, det er politikerne.

Skrevet

Jeg har hatt bsu....men etter jeg var i banken for å prøve å kjøpe meg inn i et hus, og fikk en ærlig bank dame, som sa akkurat det hun mente om bsu,stoppet jeg den til fordel for vanlig spare konto...jeg kom ikke noen vei med bsu...ikke med de summene de krever som egenkapital i dag... og det hjalp ikke at de så jeg hadde spart maximal sum i måneden i mange år....men her kom det jo mange andre forslag vi kan sjekke ut da...vi har ikke foreldre som verken kan eller vil kausjonere for oss.. takk for svar=) Jeg er glad vi sparer fast sum til vårt barn hver måned på egen barne konto...det skal vi gjøre med nummer to også...

Skrevet

Akkurat samme problemet her. Vi betale 16000 i måned for å leie, som er helt klart bevis på at vi klarer et huslån på 2 millioner. Med et lån ville vi faktisk måtte betale MYE mindre i måned, men bankene nekter å gå med på det.

Vi kjøpte leilighet en gang før og fikk førstegangs etableringslån, men da vi solgte leilighet og kjøpte rekkehus fikk vi skikkelig problemer.

I mistet rekkehuset til en annen som hadde forkjøpsrett og, med 2 uker igjen til vi måtte ut av leiligheten og ingen sted å bo, måtte vi bare finne noe å leie. Nå har vi kommet oss helt ut av boligmarkedet med veldig lite sjans å komme inn igjen.

Skrevet

Ja,dette er helt sykt....det er akkurat det jeg mener...vi betaler mere i måneden nå enn hvis vi fikk kjøpe...men i stedet kaster vi penger ut vinduet, med en sum ikke langt fra deres....det er såååå kjipt...alle maser vettu,HERREGUD,dere betaler sååå mye...kjøp dere noe i stedet...jjjaaaaa,gjerne det. Men lettere sagt enn gjort det når vi ikke får lån....

Skrevet

Ta en telefon til Husbanken eller kommunen din snarest. Sjekk muligheten først, så snakk med banken igjen. Mulig alt løser seg:D

Skrevet

Skal flytte til en hel annen kommune, ringe dit da eller? Jeg høres kanskje helt blåst ut, men har ikke hatt lån før vettu...haha...Og husbanken kan ha mulighet til å låne oss 10 prosent, for deretter få resten i en annen bank? bare spør i vei jeg!!!=)

Skrevet

Dere har ikke noen som kan kausjonere da?

Vi fikk iallefall 100% lånefinansiering når vi kjøpte leiligheten vår, da stod faren til mannen som kausjonist på 40% av lånet.

Skrevet

dersom dere ikke har noen som vil kausjonere på vanlige måte kan dere gjøre som oss.

Ingen av våre foreldere ville stå med kausjon så vi fikset noe som heter realkausjon det vil si at de kun står til ansvar for en "liten" sum dersom noe mot formodning skulle gå galt.....

her står både mine og svigers med 120 000 hver i realkausjon på husa sine og da fikk vi lov å ta om lån opp mot 2,5 men vi endte på et lån på 2,3.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...