Gå til innhold

jeg får ikke til denne nynorsken :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg sliter så fælt.. har endelig begynt på skolen igjen, nettbasert. og skal skrive en handling på nynorsk. har skrevet den på norsk bokmål, for jeg tenkte jeg skulle oversette den til nynorsk.men jeg kan jo ikke sitte å slå opp hvert eneste ord i ordboken :( da blir jeg jo aldri ferdig :( huff.. dette er så vanskelig.. jeg kjenner ingen som snakker nynorsk, og har ikke drevet med dette siden jeg gikk ut av ungdomsskolen for 10 år siden.

noen med gode tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mitt tips er å IKKE skrive en tekst på den ene målformen, for så å oversette den til det andre. Det blir ikke bra, gir stivt og unaturlig språk.

Andre tips er å bruke ordoka mye. Bruk den nettbaserte, det tar mindre tid: http://www.dokpro.uio.no/ordboksoek.html

(Og jeg bare må skrive det: ingen snakker nynorsk, det er et skriftspråk.)

Skrevet

hehe, ja der ser du hvor lite jeg kan om nynorsk :) som ikke visste det var et skriftspråk.

takk, får prøve den da, og så får jeg skrive teksten om igjen.. ettersom det sikkert blir stivt og unaturlig.

Skrevet

Uffda! Mitt tips: Det er mykje vanskelegare å skrive bokmål først, og så omsette. Dette fordi setningane er bygd opp annleis. For dei fleste er det lettast å skrive det på nynorsk frå starten av.

Dersom du bestemmer deg for at dette er vanskelig og teit, vert det nettopp det.

Hugs at nynorsk er eit tverrsnitt av alle dialektane og at ingen "snakkar" nynorsk, men at alle her i landet har nynorsk "i seg". (Ja, også folk i Oslo ;) )

Her er litt krisehjelp: http://www.sprakrad.no/nb-no/Sprakhjelp/Raad/Nynorsk_sjoelvhjelp/

Her kan du lære meir: http://www.sprakrad.no/nb-no/Tema/Skole/Nynorsk.nett.no/

Her er ei fin ordliste frå bokmål til nynorsk:

http://www.sprakrad.no/nb-no/Sprakhjelp/Raad/Fra_bokmaal_til_nynorsk/

Skrevet

Ikke skriv teksten på bokmål først! Og bruk ordboka myyye, kjedelig, men må man så må man...

Skrevet

tusen takk for god hjelp:) og de linkene til anonym 11:20 var kjempefine:)

Skrevet

Flott at du er ærleg, og flott at du prøver! :)

Kanskje det kan hjelpa om du les litt tekstar på nynorsk? Så omstiller hjernen seg til det, på ein måte. Det er sikkert masse tekstar på nettet du kan lesa. Du kan jo byrja med dei nynorske nyhendeartiklane på nrk.no, for eksempel? Og du - ikkje prøv deg på dei nynorske klassikarane med ei gong, som vart skrivne av kjende forfattarar for femti år sidan. Dei kan sjølv nynorskbrukarar ha vanskar med. Gjer det enkelt for deg sjølv. Frode Grytten er jo eit godt alternativ, sjølv om han ikkje skriv direkte normert nynorsk - meir eit muntleg Oddamål.

Lukka til! :)

Skrevet

...og ps - det finst ei bok som heiter "Med andre ord" som rett og slett er ei bokmål-nynorsk-ordbok. Den vert brukt mykje her i huset! Men den kostar vel ein fire-fem hundre kroner, så kanskje du kan låna den på biblioteket?

Skrevet

Berre hyggelig :)

Helsing "11:20" som aldri meinte å vere anonym!

Skrevet

Har undervist en del i nynorsk, og det som går igjen er elever som tenker at nynorsk er så vanskelig fordi det er så mye "rare" ord. Husk at nesten alle "rare" nynorskord har klammeformer som er identiske med bokmålsord. Disse står i ordboka vettu:) Ellers er det jo endingene som er viktige, men dette er heller ikke vanskelig - bare husk at ikke alle bøyinger ender på -ar/ane!!! Mangle ender på -er/ene, som i bokmål. Det kommer an på kjønnet! Det står enkle huskeregler over alt på nettet, og fremst i alle ordbøker!

Og som flere har nevnt her, ikke skriv teksten på bokmål først - og deretter overstet! Det blir som å skrive en tekst på engelsk, som skal overføres ordrett til norsk. Det blir ikke bra altså! Nynorsk har litt annen setningoppbygging..

Og jess, vi SKRIVER nynorsk :)))

Skrevet

Jeg hørte nettopp at Sør-Afrika har ni offisielle språk (om det ikke var akkurat ni, var det iallfall mange). Det setter ting litt i perspektiv..

Men i framtida vil kampen stå mellom engelsk og norsk. Tyskland er så stort land at de kan dubbe kinofilmer og slikt, det gjør at de bevarer språket sitt mye bedre. De har også sine egne tyskspråklige applikasjoner på Facebook.

Dersom språket skal bestå må man gjøre noe for det.

Skrevet

Det er ganske mange land som har flere språk, bl.a. Belgia og Sveits. For øvrig er ikke nynorsk og bokmål to forskjellige språk, bare to ulike språkformer, altså varianter av samme språk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...