Gå til innhold

Beltestol? 2,5 år, nærmer seg 18 kilo

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde eldstemann på 2,5 år på vekta i går, 17,4 kilo med bleie og ullundertøy på. Han er ca 1 meter lang. Han har liten plass både i britax two way, og britax multitech.

Han har i reservebilen en forovervendt maxi cosi, og denne begynner også å bli liten, selene er godt nedenfor skuldrene, og sitter ikke så godt lenger, sklir liksom ned på armene.

Jeg vil helst ha han bakovervendt i et år til, men det ser nok ut til at han bikker 18 kilo før den tid, iallefall om man skal regne med klær.

Er det forsvarlig å bytte til beltestol enda, kan han i det hele tatt sitte bakovervendt når han er over 18 kilo?

Er det trygt når selene sitter noen cm nedenfor skuldrene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, han er for ung til å sitte i beltestol, de bør helst være 4 år.

Hvis han bare er 1 m lang skjønner jeg ikke helt at han kan få selene under skulderhøyde i TWE/Multitech? Disse stolene går til 25 kg bakovervendt, og han kan derfor sitte der lenge ennå. Hvis det blir komplett umulig å få plass til ham bakovervendt i disse stolene (de er vel av dem med minst beinplass), så er det mulig å snu dem framovervendt. Men - begge disse stolene har fått elendig karakter for sikkerhet når de er framovervendt, så anbefaler det ikke! Britax Hi-way bruker jeg til min 3.5-åring på omtrent samme størrelse som ditt barn, og hun har god plass både i rygg og for bein ennå. Kan det være et alternativ?

Det er ikke tilrådelig med seler som slutter noen cm nedenfor skuldrene, så den forovervendte Maxi-cosien bør han ikke sitte i lenger (som du sier, så sklir selen av skulderen hans, ikke bra i en evt. kollisjon...).

Skrevet

Dette hørtes veldig rart ut. Gutten vår er like stor, og sittet fint i bakovervendt.

Besteforeldrene har samme stol som dere, og en dag satt han med bilselene på i stedet for bilstolselene (bestefaren syns ikke det er så nøye...) og det så helt forferdelig ut, ikke trygt i det hele tatt. Jeg sa fort i fra at det ikke ble aktuelt å kjøre rundt sånn.

Skrevet

Hei Hi her. Britax multitech sitter han greit i med selene, men der er benplassen veldig liten, da klager han over aoa etter 10 minutter kjøring, derfor bruker lillebroren denne stolen. Han han i two way eliten til vanlig, der har han iallefall litt bedre benplass, men selene er litt lave på ryggen.

Han kommer nok til å sitte bakovervendt en stund til, men hva gjør jeg når han bikker 18 kilo? Kan han f eks sitte bakovervendt i multitech setet etter 18 kilo? Er ikke det bare godkjent til 18 bakover, og 18-25 fremover?

Finnes det forvovervendte seter som går opp til 25 kilo som ikke er beltestol? Har ikke lyst å bruke de vi har siden de har kommet så dårlig ut i tester. Vil ha et sete som er kommet bra ut i tester om jeg først må snu han.

Vanskelig dette, for jeg syntes også han er for liten til bestestol.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...