Gå til innhold

Hvordan få dette til å gå rundt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet at jeg kanskje virker litt dum nå, men permisjonen min går ut om 2 mnd. Jeg var tilkallingsvikar før graviditeten, og vet at jeg får jobb etter permisjonen, men ikke fast.

Jeg får ikke guttungen i barnehage og ingen av dagmammaene i kommunen har plass. Ei finnes det barnepiker! Pappaen har en slik jobb (lærling) at jeg bare kan jobbe dag, så det går jo ikke an å ta kvelds eller nattskift!

Jeg må vel gå de tunge stegene til nav, men hvordan legge meg frem? Jeg vil jo jobbe!

Hjelp? Noen som har vært i en lik situasjon?

Takker for svar! (om jeg får)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lurer litt på hvordan kommunen mener at slikt skal gå... du får nok dessverre ikke dagpenger el. for å få det må du være aktiv arbeidssøker med fast barnehageplass.

Vi er i samme situasjon, flytter noen meter over kommunegrensa.- Tenkte ikke på at det kunne være et problem engang. Men vi mister barnehageplassen vår, og får ikke ny...

Skrevet

Vet at jeg har tjent for lite for dagpanger, ja. Men jeg har tenkt på å ta deltidskurs på nettet for å få en utdannelse, tror du at nav er imøtekommende, og vil støtte dette om jeg tar det på et halvt år, og på fulltid?

Da kan jeg jo gå hjemme med ungen, og ha utdannelse ferdig. Håper de forstår at jeg ikke har lyst til å være under nav/sosialen!

Hi

Skrevet

tror de kun støtter utdanning om du er alenemor. tåpelig!

Skrevet

ER du alenemor kan du få utvidet overgangsstønad fra tre til fem år, om du er under utdanning.

Du får ikke støtte til utdanning fra nav for annet enn medisisnske problemer. Da blir det en eller annen diagnose som gjør arbeidsmarkedet vanskelig for deg.

Du kan nok få sosialstønad, om du er i aktivitet, men de peleier å ha krav om å være registrert arbeidssøker. Men halve problemet er jo at du ikke kan være arbeidssøker da du ikke har barnepass. De kan muligens hjelpe med barnepass.

Du kan jo registrere deg arbeidsledig, og som reell arbeidssøker. Det er jo ingen som spør deg spesifikt om du har barnehageplass eller andre barnepass ordninger. Det er heller ingen som springer etter deg med jobb fordi om du er registrert arbeidsledig hos nav. Det er ingen ekstreme krav til aktivitet, du må sende kort, og ha oppdatert cv. Og så bør du ha en eller annen form for backup i tilfelle du får jobb, en nabo, en mor, en bestemor, noen som kan være behjelpelig.

Far til barnet kan vel være behjelpelig, om han selv jobber på natta? Sannsynlighetene for at du får deg jobb fordi om du er registrert hos nav er jo minimale. Det er jo du som kommer til å gå hjemme med barnet. Så kan du heller miste stønaden når det ikke funker å gå på jobben, fordi barnepasseren har backet ut. Ha en proforma avtale på at du har barnepass om du skulle få deg jobb.

Skrevet

Tusen takk for svar! Håper bare dette løser seg:) Er bare å få seg en time til nav i god tid, så man ikke havner bakpå hvert fall!

Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...