Gå til innhold

Mistet jobben..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når man har mista jobben har man vel rett på dagpenger eller noe lignende fra NAV? Må man vente til man har fått siste lønning før man søker om dette? Og får man tilsvarende det man hadde i lønn før man mista jobben?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du melder deg arbeidsledig og søker dagpenger den første dagen du står uten jobb.

Du får 64% av lønn (tror jeg det er? du kan sjekke på nav.no)

Skrevet

Du må søke etter siste arbeidsdag. Ta med lønnsslipper og dokumentasjon på at du mistet jobben. Har du sagt opp selv må du nemlig være registrert som arbeidsledig i 6 (eller 8?) uker før du får noen penger. Har du barn tar du med fødselsattesten deres, du får litt ekstra når du har barn. Det en får er 60% av det du tjente før du mistet jobben + noen kroner ekstra dagen for barnet.

Skrevet

Legg ved de to siste lønnslippene dine, du trenger ikke vente på siste utbetaling.

Skrevet

Les litt på nav.no, du finner alle dine svar der.

Skrevet

Man får vel ikke ekstra fordi man har barn? Jeg har nettopp søkt selv, men har aldri hørt noe om det.

Ikke HI

Skrevet

Jo tror det er 27 kroner dagen for barn.

Skrevet

Tror du jeg lyver? Hehe, jeg fikk 10-20 kroner ekstra fordi jeg har barn, da jeg var arbeidsledig noen måneder i fjor. Men for all del, bare la være å føre det opp du:)

Skrevet

Hovedvilkårene for å få dagpenger er at du:

* Har fått redusert arbeidstiden din med minst 50 prosent.

* Har fått utbetalt arbeidsinntekt på minst kr 113 462 i siste avsluttede kalenderår (i fjor), eller minst kr 226 923 i løpet av de siste 3 avsluttede kalenderårene

* Er reell arbeidssøker.

* Er registrert som arbeidssøker, og sender meldekort hver 14. dag.

* Bor eller oppholder deg i landet.

* Som hovedregel ikke skal være skoleelev eller student.

Du får noen og 60% av det du har tjent før

http://www.nav.no/Arbeid/Arbeidss%C3%B8ker/Inntektssikring/Dagpenger

Skrevet

Det er mange krav som må oppfylles for å få dagpenger.. Det stilles bl. a krav til inntekt foregående år, evt 3 siste ligningsår..

Og man får ikke samme som man hadde i lønn før man mista jobben, man får 63% ca forutsatt at man oppfyller kravene

Sjekk www.nav.no

Skrevet

Det var et spørsmål ser du vel..

Jeg har bare ikke hørt noe om det, å ingen har bedt meg komme med sønnen min sin fødselsattest. Men jeg har jo ført på at jeg har barn, som de skal vite på slike søknader.

Men er det riktig blir jo jeg glad. Men jeg ble litt overrasket bare :o)

Skrevet

Hvis du har mistet jobben, blitt sagt opp pga nedleggelse eller nedbemanning får du dagpenger umiddelbart fra dag 1. Har du mistet jobben pga endt vikariat/oppdragsperiode, eller selvfoskylte hendelser (mye fravær, tyveri etc) eller sagt opp selv må du vente 8 uker...

Du får 62% dagpenger av hva du har tjent i lønn under forutsettning at det er under 43x.000 pr år.

Du får 17 eller 19kr dagen pr barn i tillegg, ikke mye å rope hurra for men er jo noen kroner ekstra.

Når du søker dagpenger er det inntil 6 uker behandlingstid men da får du isåfall de pengene du skal ha etterbetalt.

Skrevet

Takk for svar alle sammen. Blir irritert bare av å gå inn på NAV sine sider. Er så mye om og men. Hehe.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...