Gå til innhold

Småmark????

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en frøken på tre år som er helt hysterisk her. Hyler om at det klør i rumpa. Jeg har sett og sett, men jeg ser ingen mark. Kan man ta behandling selv om man ikke er sikker på om det er småmark? Jeg dusjet henne og hun ble litt roligere, men er bare 5 min siden jeg la henne, så er litt tidlig å si om det fungerte eller ikke.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis ungen har makk i rumpa så er vel ikke det akkurat synlig?? behandling kan man ta uansett ja..så det syns jeg du skal gi henne..:)

Skrevet

Spør på apoteket. Et familiemedlem hadde mark for en stund siden, og da måtte hele familien på kur. Dvs alle.. besteforeldre osv.. Vær obs på det! Smitter veldig lett, og det kan gå leeeenge før man merker at man har mark.

Skrevet

ja, gi hele familien kur. man kan ha det uten at man merker det og uten at man ser det. er supersmittsomt. voksne kjenner det som oftest ikke. fåes reseptfritt på apotek

Skrevet

jo, det er ganske synlig om det er småmark. om hun begynte å klage på det nå i kveld så kan det nok stemme. de kommer ut av rompa på kveldene for å legge egg rundt endetarmen og det er da de klør. om du lyser med f.eks lommelykt i et mørkt rom så kan du se de komme ut. be henne om å prompe mens du ser. da oppdager du fort om det er det eller ikke.

om hun har det må du bytte sengetøy og alt for det er kjempe smittsomt!

Skrevet

Småbarnsmark er ganske synlig, den vil du mest sannsynlig oppdage uten noen spesielle tiltak.

Men om du har mistanke om mark, be henne bæsje i potte elno. Når bæsj'en blir kald kryper marken ut (uansett type!).

Skrevet

Bæsjen vil vere full av 1-cm-lange, sytrådtynne mark som markar seg rundt. Veldig synleg, lett å sjekke. Klør mest om kvelden/natta. Ein kan og få magesmerter.

Dersom det ER mark:

Heile familien må ta to kurar med 1-2 vekers mellomrom.

Vask ALT! Handdukar etter ein gongs bruk, sengetøy kvar eller annankvar dag mellom kurane. Hold negler kortklipte (slik at barnet ikkje klør seg, får egg under neglane, fingrane i munnen og sirkuset begynner på nytt), vér uhyre nøye med handhygienen på heile familien. Sprit alt av kraner og handtak, vask toalettet og golvet på badet kvar dag og badekar etter kvar gong det er brukt.

Om dåke er nøye med vasking og tar begge kurane er det veldig liten sjanse for at marken sprer seg/kjem tilbake.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...