Gå til innhold

Alfaz-altea-albir?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er en familie på fire med to små barn som flytter til området alfaz del pi i løpet av vinteren.

Vi har enda ikke bestemt oss for om barna skal gå i norsk eller spansk barnehage. Vi har i utgangspunktet lyst at barna skal lære seg spansk når vi først bor i Spanian, men har noen motforestillinger likevel..

Er barnehage mer som skole? Lange dager, men opphold midt på dagen? Kvalitet i form at pedagogikk o.l i forhold til hjemme? Pris?

Det er jo ikke til å unngå at det ofte er gjennom barna man blir kjent med andre. Om vi bor midt i den norske kolonien og barna går i spansk barnehage- vil vi bli kjent likevel tro?

Jeg er nokså bestemt på at vi vil bo i Alfaz del pi. Sånn jeg har forstått det tar ikke den norske b.hagen inn barn under 3 år, noe det ene barnet vårt er. Da må hun jo i spansk b.hage uansett, så da er det kansje like greit at de går der begge to. Finnes det noen nordmenn- andre som har fam.barnehage i området tro?

Vet noen om navn og kontakt på spanske barnehager i nærheten?

Finnes det internasjonal barnehage?

Vi tenker å reise ned en tur etter nyttår for å kikke på området og se hva vi liker. Men kikker jo endel på hus og har funnet noen vi liker allerede. Noen som kjenner noen som kjenner noen som leier ut? Vi trenger helårsleie min 1år- har nok tenkt å være endel lengre og kjøper nok etterhvert, men vil leie først.

Mange spørsmål i hodet- håper noen kan svare på litt av det jeg spør om:)

Kjempe gøy om vi får svar fra noen som bor/har bodd der, kansje vi også kan bli kjent?:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I Spania begynner ungene på skole når de er 3 år, så spansk barnehage for ungen deres over 3 år er vel derfor ikke aktuelt. Jeg tror nok det kan være tungt og vanskelig å bli kastet inn i skolen midt i skoleåret, med et nytt språk og alt det innebærer. Jeg ville derfor gått for den norske barnehagen i første omgang i alle fall.

Nå bor ikke vi i området du nevner, men en annen plass i Spania. Det er vanskelig å komme inn i det spanske miljøet når det er så mange nordmenn der.

Punkt 1, snakker dere spansk? I den spanske bhg her er engelsk ikke-eksisterende, og det er derfor umulig å kommunisere med de ansatte om man ikke snakker spansk. De spanske barnehagene er annerledes på mange måter i forhold til norske (program for bleieslutt ved 2 år, mindre utearealer, færre voksne pr barn, veldig små barn i bhg, strengere disiplin), men så lenge man er forberedt og åpne for det går det jo greit. Her vi bor koster full plass 180 Euro i mnd.

Flytter dere for en lang periode eller er det bare for noen år? Det er ting jeg ville tatt med i vurderingen ved valg av bhg/skole. Dersom det uansett bare er for noen år og dere ikke selv snakker spansk vil ungene etter min mening ha lite utbytte av det nye språket, da de glemmer det om dere ikke klarer å holde det ved like hjemme. Satser dere på å bli værende der nede burde ungene (og dere) helt klart lære seg språket først som sist.

Jeg ville kontaktet den norske skolen der og spurt de om råd ang barnehager spanske og internasjonale. De er helt sikkert hjelpsomme og kan komme med gode tips!

Skrevet

Takk for svar!

Det er jo ikke skole i sånn forstand, når barna er 3 år da.

Jeg snakker flytende spansk, men mann og barn kan kun noen få ord og setninger. Jeg har veldig lyst at barna skal lære seg spansk, og ser for meg at det blir vanskelig om vi bor og har barnehage i det norske området..

Det er i utgangspunktet for noen år, men vi er åpne for å bli der.

Jeg har snakket med den norske skolen i alfaz, men de var ikke veldig villig til å bruke tid på de spørsmålene jeg hadde som ikke omhandlet deres skole:)

Hvor bor du da?

Skrevet

Nei, det er jo ikke det, men det er jo ikke som barnehagen hjemme heller da, og hovedpoenget var vel at de uansett ikke kunne plasseres i samme barnehage :)

Det kommer vel mye an på hvilken pedagogisk plattform du er tilhenger av. Jeg personlig synes at barn skal få være barn så lenge de kan, og at de slutter med bleier, lærer tall og farger og bokstaver best i sitt eget tempo, ikke at alderen skal være avgjørende for hva man SKAL kunne. Sånn sett heller vi mer mot steiner, og da blir kontrastene til skolesystemet her hvor de begynner ved 3årsalderen store.

Hvorfor er du så fast bestemt på at dere skal bo i det norske området da? Det må jo være mye bedre å bo litt utenom, hvis dere virkelig ønsker å bo i spania, ikke bare et lite norsk sted hvor været er bedre med kulturen som hjemme. Siden du jo snakker spansk kan dere jo bare velge og vrake!

Vi bor på Gran Canaria, men har bodd på fastlandet tidligere. Klimaet har fristet oss hit, selv om fastlandet er å foretrekke på mange andre områder.

Kanskje du kunne sjekket med sjømannskirken om de kan komme med noen tips? De er som regel litt mer imøtekommende. Jeg synes det er rart skolen ikke vil komme med råd siden de jo ikke har noen tilbud til de under 3 år.

Skrevet

Jeg har bodd over 10 år i Spania, og ett av dem i Alfaz, og det er ikke plassen du flytter til om du vil integrere deg i det spanske samfunnet i det hele tatt.

Spania er stort, og jeg hadde ikke valgt dette typiske området hvis jeg først skulle ha flyttet. For der skal det faktisk godt gjøres å greie å holde seg unna det skandinaviske, og da særlig det norske miljøet. Alt for mye norskt spør du meg.

Men når du nå først spør etter barnehager, mine gikk på Guarderia Barrufet som jeg var fornøyd med. Når du kommer opp til Alfaz og hovedrundkjøringen (for å si det sånn) så tar du til høyre og da har du barnehagen 20 meter etter det til venstre - det er et stort maleri på utsiden av smurfene.

Sjefen/bestyrerinnen der er ei veldig alright dame, og når det gjelder kostholdsplanen så er den utrolig bra. Prisen er også helt greit. Den er åpen fra halv åtte til syv om kvelden - hele året. Tlf +34 966860126

Ellers må du være klar over at spanske barnehager ikke kan sammenlignes med norske, da de ikke er ute hvis det er dårlig vær. Men akkurat det er jo ikke så ofte i den sonen da :o)

Tror det er rundt en 7 barnehager i dette området , da inkludert Albir. Er også noen i Nucia og Polop, og det er jo like rundt hjørnet der. Men det er jo bare å sjekke på paginasamarillas.com

Men som sagt, den sonen er stappefull av turister, engelskmenn, tyskere, nederlendere og skandinaviere, og ikke det jeg ville ha valgt for å lære det spanske samfunn, kultur og språk å kjenne.

Lykke til :o)

Hadde uten tvil sendt mine barn over 3 år på spansk skole - slik at de begynner å lære språket. Hvis du snakker spansk selv så kan det jo være en ide å begynne og snakke spansk til de allerede nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...