Gå til innhold

Fin, igangsatt fødsel? Fortell!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er satt opp på igangsetting om ei uke (er da 39+4) og klarer jo ikke å la være å tenke på det "alle" sier om at det er så forferdelig. Nå har vi noen dager på oss til å bestemme om vi går for igangsettinga eller ikke, og det er litt fram og tilbake hva jeg tenker om det.

Så har noen hatt igangsatt fødsel uten at de vil karakterisere den som ekstrem eller noe de aldri ville gjort om igjen - fortell meg gjerne om det!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde en kjempe fin igangsatt fødsel, den som starta av seg selv derimot var helt forferdelig frem til jeg hylte meg til en epidural.

Ble satt i gang 1 dag over termin og fødselen tok 5 timer. fikk epidural etter 2 timer, hadde bestemt dette på forhånd. ANBEFALES! ikke fordi det er så innmare vondt, men fordi jeg syns jeg orker å få med meg hele fødselsopplevelsen.

Jeg syns jeg hadde mer ro når fødselen var "planlagt" og jeg lå jo bare der å venta på lille gullet skulle melde sin ankomst.

Så ta skrekkhistoriene med en klype salt å gled deg til å møte den lille. Jeg vill heller settes igang om det blir flere barn enn at fødselen starter av seg selv. For den "naturlige" var myyyyyye værre riene kom uten mellomrom å fikk aldri henta meg inn. Mens med drypp så jobbet kroppen fint å jeg klarte å henge med.

Skrevet

Jeg visste ikke at igangsatt fødsel skulle være så forferdelig?

Jeg ble satt i gang 14 dager på overtid. Hadde en drømmefødsel og håper nesten jeg blir satt i gang ved neste fødsel også!

Fikk den først rien 4 timer etter at de hadde satt den første modningspillen. Det tok bare 5 timer fra første rie til ungen var ute! Ingen smertestillende, ingen revning eller sying, ingen problemer. Det gikk litt sent under pressriene så jeg ble satt på drypp, det hadde jeg hørt skulle være skikkelig ille, men jeg merket faktisk ingenting. Tror noe av det første jeg sa etter fødselen var "dette var da ikke så ille".

Mulig jeg bare var ekstremt heldig, men jeg er kjempefornøyd med fødselen min. Jeg tror at mye av grunnen til at det gikk så fort er at den ble igangsatt. Jeg vet ikke om det gjelder alle igangsatte fødsler, men jeg kom rett på sterke rier. Det tok litt motet fra meg fordi jeg trodde det "bare var begynnelsen" og at dette var svake rier (visste jo ikke da hva som var svakt og hva som var sterkt siden det var min første fødsel)... Kjekt å vite på forhånd!

Lykke til!

Skrevet

Jeg har kun hatt igangsatte fødsler, 2 stk. Den første trenger jeg ikke si så mye om, *kremt* men den andre kan jeg fortelle deg om. Jeg ble forsøkt satt igang med ballong først, men var for moden så den ville ikke holde seg på plass. Så fikk jeg sånne stikkpiller, uten det store effekten. Fikk 3 av dem. Dagen etter tok de vannet, uten at det hjalp stort. Så satte de meg på drypp, og da fikk jeg rier så det holdt! Konstante rier i 5 timer, og vips, der var ungen ute. Flott, men selvfølgelig vondt. Men at det er vondt å føde kommer vel neppe som en overraskelse. ;o)

Siden jeg kun har igangsatte fødsler skulle jeg egentlig ønske at jeg hadde kunnet få oppleve en normal fødsel, bare for å se om det var noe forskjell. Men det får jeg aldri oppleve. :o)

Lykke til med valget og fødsel.

Skrevet

Jeg er så glad i dere at dere ikke veit det akkurat nå ;)

Akkurat nå heller jeg litt mot å gå for igangsetting. Siden formen min ikke er spesielt god, så tror jeg kanskje det kan være litt godt å ikke måtte gå enda tre uker til før det blir satt igang. Som er alternativet.

Jeg ble strippa idag, og skal på modningsakupunktur senere i uka, så håper at kroppen jobber litt med meg framover og gjør seg klar!

Skrevet

Blitt satt igang ved begge mine fødsler. Førstemann kom på fire timer og nr. 2 på èn time. Flotte, enkle fødsler.

Skrevet

Ble og igangsatt - vannet gikk av seg selv - men holdt på i 15 timer før jeg ble satt på drypp og det endte med at ungen ble tatt ut med tang.

Ikke en drømmefødsel, men gikk over all forventning. Epiduralen ble satt feil, men riene gikk veldig bra. Hadde god pusteknikk osv. Husker at jeg og sa rett etter fødselen at dette vil gjerne gjøre igjen!

Kan nevne at jeg har opplevd vondere smerte. Gjør det gjerne igjen, men skal jeg ha igangsetting nekter jeg å vente til 14 dager etter termin...det med en helse på bunn.

Masse lykke til! Dette går nok veldig fint! Er du veldig dårlig så er det nok greit å bli igangsatt.

Hvorfor skal du ha igangsetting før termin?

Trodde det var vanlig å vente noen dager etter i tilfelle det skulle starte av seg selv.

Skrevet

Jeg vet ikke hvorfor det blir når det blir egentlig. Det er bare det som ble satt opp da jeg var på kontroll idag :)

Skrevet

tipper de har satt den dagen for å unngå at det blir så nærme helga:) dem liker å ha unnagjort igangsettinger som er planlagte på mandager/tirsdager itilfelle det drøyer ut

Skrevet

Har hatt 2 vanlige fødsler selv, en som ble "igangsatt" ved provosert vannavgang etter mange timer med modningsrier som aldri kom seg noen vei. Min andre startet med spontant vannavgang, og jeg hadde aldri latt noen ta vannet mitt igjen hvis jeg fikk velge!! Mistet helt kontrollen, fikk supersterke rier som ingen hadde advart meg om.

Var derimot med på en igangsatt fødsel som doula, og den gikk kjempefint! Noen runder med modningspiller og amniotomi, epidural og to trykk så var babyen ute :) Veldig flott fødsel!

Det går nok helt fint, skal du se. Men ikke la deg overkjøre, husk at du bestemmer. Les om forskjellige måter å sette i gang på, og be om det du tror passer best for deg!!

Skrevet

Igangsatt 14 dager før termin her. Litt hektisk inntil jeg fikk epidural, men etter den tid gikk det som en drøm. Fikk økt drypp og gullet var ute på kort tid. Ikke en eneste rift, kutt eller sår. Drømmefødsel.

Skrevet

Flott å lese det dere skriver. Det har gjort meg litt lettere til sinns!

Ifølge det jeg ble forklart idag er det rett på modningspiller etter undersøkelsen, så det hørtes ut som jeg slipper unna kateter ihvertfall. Og forhåpentligvis slipper jeg unna at de må ta vannet. Jeg vet ikke noe særlig om det, men det høres bare så lite trivelig ut.

Skrevet

Dem tok vannet på meg merka ikke noe forskjell :)

Skrevet

Nei, det er vel individuelt det der også :) Jeg har ihvertfall blitt mye roligere i forhold til å bli igangsatt nå. Så lenge jeg vet hva som foregår, så skal jeg nok klare det meste :)

Skrevet

Jeg bøe igangsatt med gel og fikk en forferdelig intens fødsel der jordmora satte sprøyte for å prøve å stoppe den, men kunne ikke vært så ille for jeg var i toppform etter fødselen og sitter med en spire i magen igjen nå! ;)

Skrevet

Ble igangsatt 14 dager over termin med modningstabletter. En times tud etter tabletten ble satt inn begynte det å murre, og bygger seg raskt opp. Men jeg var tydeligvis rolig utad,for jm trodde ikke jeg hadde skikkelige rier,og det slo ikke ut på ctg'en. Da fikk jeg litt noia ja,hvis dette ikke er rier hva er da rier liksom?

Sa at jeg følte jeg måtte trykke,men fikk da beskjed om at "du høres ikke ut som du må trykke"? Da var det hvertfall vaktskifte, og endelug fikk jeg en sjekk "down under", ca to timer etter murringene begynte. Da var det 8 cm, og jm hastet med å få epidural på plass. Hadde blitt livd epidural så tidlig som mulig pga fødselsangst.

Etter epiduralen ble satt roet dette ned riene litt,så de siste to cm tok ca halvannen time. Men gud det var himmelsk med epidural! Anbefales :-)

Tre og en halv time etter sirkuset startet kunne jeg få begynne å presse. Det tok litt tid fordi hun var stjernekikker, men etter halvannen time med pressing kom hun endelig, seks timer etter tabletten ble satt inn og fem timer fra jeg begynte å kjenne noe.

Det var veldig intenst mens det stod på,men jeg var jo i superform etterpå siden jeg ikke var helt utslitt :-) Jeg tar gjerne en igangsatt fødsel igjen hvertfall, skremte ikke meg!

Masse lykke til uansett hva dere bestemmer dere for! :-)

Skrevet

Hadde en fin igangsatt fødsel. Tok litt tid da. Men kan vel si at det gikk helt bra. Fikk epidural da - og det er jeg glad for.

Vær bare forberedt på at det kan ta tid. Flere dager fra de starter med modningspiller til fødselen starter. Det visste nemlig ikke jeg. Og ble rimelig frustrert og lei. 14 dager over tia.

Skrevet

Det er nok veldig individuelt hvordan det kjennes hvis de tar vannet. De tok vannet på meg under pressriene for å få litt mer fortgang. Jeg merket ingenting (det var derfor jeg ikke nevnte det i historien min som jeg skrev lenger opp, for meg var det bare en liten detalj)

Skrevet

Ja, jeg minner meg selv på at det kan være en ganske langvarig prosess. Bare så jeg ikke glemmer det. Det hørtes ut som det ble skikkelig fart i sakene om det ikke hendte noe innen litt utpå tirsdag (jeg blir satt igang mandag isåfall). Da blir vel vannet tatt og alt, slik at det ikke var noen vei tilbake.

"Heldigvis" blir det her isåfall ei uke før termin, så jeg slipper unna overtidsleiheten. Forstår godt at lang igangsetting på topp av det ikke er spesielt motiverende!

Skrevet

Jeg hadde igangsatt fødsel gikk fint det!

Ble satt igang 5 dager over estimert termin grunnet lite forstervann og stor baby.

Kom inn på uus 0930, fikk gel ca 1200. Men ingenting skjedde.

Fikk ny gel rundt 1600.

1700 startet murringene

1830 fikk jeg tildelt fødestue og 2145 var han ute. Greide med på kun lystgas så det gikk så fint atte. Og ettersom det gikk så fort var jeg ikke så sliten etterpå =)

Lykke til! Dette går bra =)

Skrevet

Jeg ble igangsatt, men var helt moden da så jeg slapp modningen..

Fikk først litt drypp med registrering på magen for å se om det stresset babyen, var derfor jeg var innlagt i utgangspunktet, barnet var for rolig og de var ikke helt fornøyd med ctg'en.

Barnet reagerte overhodet ikke på riene jeg fikk, og det bekymret legene, hun burde fått litt høyere puls og blitt litt urolig. De var bekymret for at hun ikke hadde det bra.

De skrudde av dryppet, men det hadde gjort at kroppen min var litt igang så jeg fortsatte med små rier/maserier. Ikke noe regelmessig eller vondt, men kroppen jobbet litt.

Så tok de vannet for å sjekke om det var misfarget, det var det ikke så de bestemte at ungen hadde det etter forholdene bra og fødselen kunne settes skikkelig igang.

Jeg fikk riestimulerende drypp og 5 timer senere var ungen født. Det er intense og vonde rier man får av det dryppet, men jeg har født alle mine tre på drypp så jeg vet på en måte ikke om noe annet. Jeg hadde vondt, men taklet det fint, hadde ingen smertelindring.

Avslutningen på fødselen ble litt tøff da skuldrene satt fast, men det har jo ingenting med at den ble igangsatt å gjøre. Så jeg har ingen dårlige erfaringer med at fødselen var igangsatt.

Uka før jeg fødte fikk jeg tre behandlinger med akupunktur da, fikk modnings- og riestimulerende nåler og jeg er overbevist om at det er en av grunnene til at alt gikk så fint. Fikk utrolig mye kynnere og maserier av den akupunkturen, spørs om jeg hadde vært så moden og klar uten de.

Fødte forresten 17 dager før termin.

Masse lykke til, håper du får en fin opplevelse!

Skrevet

Begge mine har vært igangsatt. brukte 2 timer og ett kvarter på begge, satt i gang på samme måte(3 modningstabl.)

1 gang. de tok vannet ved 3 cm, ikke å anbefale. intenst, og uten smertelindring.. nesten som ett kappuff! Revna litt, men merka ikke noe til det. Mista mye blod og var i dårlig form lenge etterpå.

2 gang. de tok ikke vannet, men lot ting gå av seg selv. mye mer behagelig, med pause mellom riene, og jeg fkk til lystgassen, og det var uuuutrolig godt å få slappet av i de korte pausene jeg hadde. Revna ingenting og mista normalt med blod(da var de obs på forrige fødsel så jeg fikk noe som stoppa det.) God form etterpå!

Sitter igjen med 2 gode fødselsopplevelser, så ikke noe å være redd for, kunne gjort det igjen.. og etter førstemann, ønska jeg meg faktisk igangsatt fødsel, og det fikk jeg.. Og jeg er fornøyd!

Skrevet

Etter å ha grubla fælt på det her, endte jeg opp med å spørre om å få flytta igangsettinga til dagen etter termin istedet for ei uke før. Og det var helt i orden. Så da får kroppen forhåpentligvis gjort seg ordentlig klar :)

Skrevet

Ønsker deg lykke til, blir spennende :)

Jeg ble igangsatt, og det var jo vondt, men ikke så ille som alle sier! Jeg trodde ikke at jeg kom til å dø liksom:) Men for meg var epidural et must siden riene blir hyppigere og mer intense ved igangsetting.. Men med engang jeg fikk epidural- var jeg in heaven, he he :)

Skrevet

Det syns jeg var et veldig godt valg!

Jeg har en sånn skrekkelig langsom kropp og ble igangsatt to uker over termin, og etter et halvt døgn med modningsrier tok de også vannet. Som flere sier, DET er ikke akkurat noe å anbefale. Mistet helt kontrollen, fødselen ble helt annerledes og på en måte skumlere. Ungen var ute en time etterpå, men med mye komplikasjoner som jeg gjerne skulle vært foruten.

Men dette er ikke ment som skremselshistorie, for idet ungen er ute er alt verdt det, smertene er helt borte og jeg gikk lange turer i skogen etter bare noen dager og kunne legge fødselen helt bak meg. Kroppen er fantastisk. Den største psykiske belastningen var ikke den igangsatte fødselen, men de to ukene med venting etter termin. Hadde ikke trodd at det skulle være så ille, to uker er jo ikke mye i den store sammenhengen. Men fikk en skikkelig psykisk knekk av det.

Om jeg blir tilbudt igangsetting ved termin neste gang jeg skal føde, da svarer jeg JA! :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...