Gå til innhold

Dåp 1. juledag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva mener dere om å ha dåp 1. juledag?

Det er ikke oss, men noen andre.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

de fleste har disse faste tingene de gjør i mellomjula og mange blir sikkert irritert over slike ting.jeg synes personlig at det hadde vært godt med et lite avbrekk fra jula!

Skrevet

Skikkelig dust! 1.juledag er for oss hellig som familiedag og da koser vi oss sammen med ungene.

Hadde det ikke vært nær familie så hadde jeg glatt droppet dåp på 1.juledag

(vi jobber begge turnus og helger så vi har ikke så mange dager sammen i året)

Skrevet

Vi hadde dåp 2.juledag og alle syntes det var koselig med et avbrekk fra jula.

Skrevet

Jeg føler det kanskje er litt egoistisk, de fleste har jo tradisjoner å forholde seg til i jula, å da spesielt 1. juledag.

Det er jo selvfølgelig egoistisk å tenke slik å, men når nesten 30 personer er nødt til å endre tradisjonene sine, så er vel det mest egoistisk?

Å ja, det er kanskje godt med et avbrekk, men personlig så bruker jeg 1. juledag til å slappe av med familien, der er en dag som skal tilbringes hjemme, sammen med de nærmeste.

Skrevet

Strålande! Kjekt å komme ut av huset, og ein festdag.

Skrevet

Kommer an på om man ber bare familie til dåpen. Da jeg først leste innlegget ditt, tenkte jeg at det var lurt, for da er jo familien uansett samlet. Men det er kanskje vanlig for mange å invitere venner i tilegg, og da kan jo kanskje reaksjonene komme.. En venninne av meg bor langt fra familien sin og valgte å ta dåpen i jula sånn at flest mulig i familien kunne komme med tanke på fri fra jobb og sånn. Så vidt jeg forsto var det meget vellykket.

Skrevet

At det er en fin anledning til å samle alle sammen uansett om det er 1. juledag eller 1. juli. Var forsåvidt i dåp 2. juledag i forfjor, gjorde meg ingenting - tvert imot.

Skrevet

Tviler på om presten godtar det, men du kan jo alltids prøve. De fleste kirker pleier å samle opp dåp til bestemte søndager, og unngår andre.

Skrevet

Min søster tenkte å døpe ene ungen 1 juledag. Men når de fleste sa at de ikke ville komme eller stille opp å hjelpe til(er kanskje nok å gjøre) så ble det ikke noe dåp den dagen gitt. Finnes nok av dager å ta av mener nå jeg.

Skrevet

Ville ikkje stille opp? Kva er det for slags merkeleg haldning?

Dersom familien ikkje stiller opp på dåpen fordi det ikkje "passar å ha dåp 1.juledag" har søstera di jammen ei fin familie...

Skrevet

Hvis man f.eks. bor på en annen kant av landet, er det vel ikke så vanskelig å forstå at dåp 1. juledag absolutt ikke passer. Skal man forlange at de skal bruke julaften på å reise? Det får da være grenser for dumhet. 1. juledag er ingen dåpsdag, og de fleste prestene ville trolig ha nektet om de ble spurt. Men folk flest har vett nok til ikke å spørre engang. Det er da nok av søndager ellers i året.

Skrevet

1. juledag er for meg den deiligste dagen i året!

Da sover vi lenge, lager stor julefrokost,rusler en liten tur, leser, sover kanskje litt, spiser rester etter julemiddagen og bare koser oss. Den er pusterommet mellom julekonsert 22., gjester 23. og 24. og familieselskap 26. og 27., så jeg hadde ikke vært videre lysten på å stå opp tidlig, dra i kirken og i selskap den dagen også. Så av alle dager i året det er mulig å ha barnedåp, så synes jeg at det er en av de minst egnede!

Skrevet

Vi bor ett stykke unna ja! (ang søsteren her). Og så har det noe med arbeid til enkelte å gjøre. Så det var en skikkelig dum dag å ta dåpen på. Det krever jo en del forbredelser å arangere en dåp. Pluss at man må opp gry tidlig for å reise til kirken. Så derfor ble det nedstemt av samtlige i familien. Ser ikke helt vitsen med å ha dåp på 1 juledag heller jeg da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...