Lille C Skrevet 15. november 2010 #1 Skrevet 15. november 2010 Altså. Jeg har vært i ny jobb siden September, skulle da i utgangspunktet kun være 100% vikar til nå i November ( 10 Nov eller noe slikt) Denne mannen jeg er vikar for er sykemeldt men forlenger stadig vekk sykemeldingen sin. Jobben har jo heller ikke rett å spørre han hvor lenge han skal være sykemeldt, men har ikke jeg krav på å vite hvor lenge jeg har fast jobb her eller? Jeg aner ikke stillingsprosenten jeg har her, for arbeidstidene mine varierer veldig mye.
Mockanin Skrevet 15. november 2010 #2 Skrevet 15. november 2010 Dette er desverre en av bakdelene med å jobbe som vikar.
Lille C Skrevet 15. november 2010 Forfatter #3 Skrevet 15. november 2010 Huff, ja det er kanskje det.. Men det at jeg var vikar var noe jeg først fant ut da jeg skrev kontrakten. Sto ingenting om det i stillingsutlysningen. Får vel være fornøyd mens jeg enda har jobb da.
Ksenia & Anjem Skrevet 15. november 2010 #4 Skrevet 15. november 2010 Nei det kan du ikke...Hvis du ikke likte å være vikar, skulle du ikke ha underskrevet en kontrakt
Gjest Kira06 Skrevet 15. november 2010 #5 Skrevet 15. november 2010 Det som er vanlig når man er vikar er å ha 2 uker gjensidig oppsigelsestid. Så du bør absolutt få vite om forlengelser to uker før kontrakten går ut. Nå vet jeg ikke hvilken type kontrakt du har eller om du er leid inn gjennom et byrå, men vet at det står i mange kontrakter at den automatisk blir forlenget hvis man ikke får annen beskjed. Ettersom du kun har vært der siden september, så har du dessverre heller ikke så mange rettigheter. Men hvis det viser seg at denne personen blir sykemeldt over veldig lang tid, så har du krav på fast ansettelse hvis du har vært innleid i et år. Jeg synes jobben burde ta en prat med han som er sykemeldt, for å høre hva han forespeiler seg mtp videre sykemelding. Hvis dette er en IA (inkluderende arbeidsliv) bedrift, så er det ofte slik at bedriften, nav og legen går sammen for å se om det er muligheter for aktiv sykemelding eller prosentvis sykemelding. Hvis dette er helt uaktuell, så er det jo greit å få vite det. Jobben har absolutt lov til å spørre, ettersom de må jo dekke sitt behov mens han er borte. De kan ikke kreve noen svar, men det er verdt å kalle han inn til en samtale hvis han ønsker det. Så jeg råder deg til å ha en åpen dialog med arbeidsgiveren din, slik at du kanskje kan ha litt mer stabilitet og få vite hvordan behovet ser ut fremover.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå