Gå til innhold

Leie vs kjøpe

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er bare 21 ( 22 om et par mnd) har en datter på 2 år snart.

Har nå en fast jobb ennsålenge, med rundt 28 k i brutto per mnd.

Vi leier nå en leilighet på ca 85 kvm for 4500 i mnd. Like i nærheten er det et hus til salgs til 650 000, men det er ikke større enn rundt 95 kvm, med tre soverom. Vi bor på en liten plass, og det er ikke sikkert vi bor her til neste høst engang, da jeg tenker på skolegang. Pappa mener jeg burde kjøpe det huset, og at det er penger rett ut av vinduet. Men tenker det er dumt hvis jeg kanskje skal flytte? Men da mener han det bare er å leie det ut..

Hjelp, hva mener dere? :) Det er kanskje helt dust å tenke på kjøp hvis man er usikker om man vil bo her?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

KJØP!!

Pappaen din høres ut som en fornuftig fyr!

Skrevet

Jeg er i samme situasjon som deg. Leier og er usikker på om jeg kommer til å fortsette å bo her til høsten.

Jeg kommer ikke å kjøpe noe før jeg vet hvor jeg skal bo. Orker ikke å være utleier med alt det innebærer når man ikke bor på stedet.

Ja, det er litt penger ut av vinduet, men å kjøpe for å flytte etter noen måneder er alt for mye pæs. Synes jeg.

Skrevet

Hehe, kanskje man skulle ha snakket med noen om lån? :) Hva om jeg ikke får et lån da? Jobben min er usikker, dvs jeg jobber for en som er sykemeldt som stadig forlenger sykemld sin, ingen aner når han kommer tilbake..

Skrevet

Å kjøpe bolig er jo en investering. I ditt tilfelle vet jeg ikke hva jeg hadde gjort. Det kommer helt an på boligmarkedet der du bor, om det er landt ute på landet, om det er få eneboliger der, om det er attraktivt osv.

Jeg hadde nok ikke kjøpt et hus, hvis jeg ikke visste hvor jeg skal bo om 1 år.. Men hvis du med tiden har planer om å flytte tilbake, så hadde jeg glatt kjøpt det.

Link? :-D

Skrevet

Dette er langt ut på landet det er snakk om :)

En ganske liten kommune med ca 1500 innbyggere. Huset ligger på en liten plass med skole, to barnehager, matbutikker, en kafe, bensinstasjon. Ja. Typisk bygda da, kan man si! Vi flyttet ut av byen for ca to mnd siden bare, for å spare litt penger på husleie osv. Tror ikke jeg vil flytte tilbake hit med det første. Jeg er en rastløs sjel som liker byen egentlig ;) Vet ikke om jeg tør å legge ut den linken egentlig, huset kunne trengt en real oppussing inne!

Skrevet

Jeg er enig med pappaen din:) Tenk på det slik; det koster det samme hver måned å eie og å leie (sånn ca...), når du leier går de pengene rett i lomma på huseieren og du ser dem aldri igjen. Når du eier går hver betaling med til at du eier en stadig større andel av leiligheten/huset :) Det er som en veldig stor sparebøsse. Dersom du leier ut denne leiligheten betaler leieboeren din ned på lånet ditt. Dersom du får lån er det bortkastet å leie..

Skrevet

Men hva er kriteriene for å få lån? Jeg har som sagt fast jobb nå, men aner ikke når kontrakten opphører siden jeg er 100% vikar. Men ja, helt klart. Leie er bortkastet.

Skrevet

Det blir en totalvurdering. Du må ha fast inntekt og litt egenkapital, eller kanskje pappaen kausjonerer for litt av kjøpesummen? Det regnes som regel for å være god sikkerhet. Bare søk i banken. Det er gratis å prøve:)

Skrevet

Tja :) Min far mente at kommunen her har lån på 2-300 000 omtrent rentefritt for førstegangskjøpere.. 2 % renter eller noe. Er ikke så flink med sånt, er helt blank på det området :) Men takk for innspill, kanskje jeg prater med banken i morgen.

Skrevet

Hvis pappaen din vil stille opp som kausjonist så får du lån!

Er det et greit leiemarked der?

Det ville jeg tenkt på før jeg kjøpte om det er slik at du tenker på å leie ut.

En husleie på 6000 dekker ca 1 mill i lån!

Hvis du ikke skal måtte skatte av gevinsten om du selger, så må du ha bodd i huset i 2 år

Du må skatte av leieinntektene, men trekker glatt fra en del pga vedlikehold

Vurder om pappaen din kan fungere som "vaktmester" om du skulle flytte til en annen kant av landet (avklar det med ham)

Skrevet

Tror det er veldig greit leiemarked her. Som sagt dette er en liten kommune, men det flytter stadig vekk folk hit. Lærere, turnusleger, sykepleiere og hjelpepleiere. Folk som generelt har fått jobber her.

Men takker for nyttige råd. Kan jo komme godt med om jeg blir å gjøre dette her.

Skrevet

Du har ikke FAST JOBB når det er ett midlertidig vikariat.

Ser du skriver at du har fast jobb flere steder, men det har du da ikke.

Jeg er uenig med de andre.

Bare dumt å kjøpe bolig når du ikke har fast jobb og ikke kommer til å bo der 1 år engang.

Det koster å kjøpe i tillegg til kjøpesummen og det koster å selge ett hus.

I tillegg er det som regel vanskelig å få solgt hun på små plasser.

og enda mindre smart å kjøpe ett hus som må pusses opp når du selv ikke skal bo der mange mnd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...