Gå til innhold

Det å være Lege. Er det status?

Anbefalte innlegg

Skrevet

virkelig?

jeg kjenner ett par leger, tenker aldri at de har en "viktigere" eller "mer status" jobb enn andre...føler det er mange som synes at det å være lege er status.

jeg ser på lege, helsesøster og sykepleier ja alle de som det samme, at de jobber med mennesker..ikke noe status.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei vel. Spørs hva du legger i status. Uansett tjener en privatpraktiserende lege ca 4 ganger mer enn det som utgjør gjennomsnittlig lønn. Og høy lønn gir ofte høy status. Men personlig mener jeg de ikke nødvendigvis har en viktigere jobb enn de fleste andre. Synes de tjener altfor mye. Lønna deres finansieres jo av oss skattebetalere.

Skrevet

Klart det er status og være lege, faren min er det og kompisene til pappa er enten ingeniører, leger, eller psykologer.

Tror ikke han har en eneste industriarbeider som er hans kompis:(

Han innbilte seg jo at jeg skulle bli lege, men jeg orker ikke og ta utdannelse som strekker seg over så mange år om man skal ta spesialisering så jeg begynte på farmasi og har ingen planer om og ta mer utdannelse på noen år.

Skrevet

Ja, jeg vil si det har høy jobbmessig status. På andre områder kan de ha lavere status.

Skrevet

Jeg tillegger dem endel status ved at de har kommet inn på og klart å gjennomføre studiet, jeg. Man må ha endel ressurser i ræva for å klare det.

Skrevet

om man ser på status som at man er smarte så er leger knallsmarte. ikke å legge skjul på.

om man ser på status hva angår lønn så tjener leger mye mer enn gjennomsnittet.

om man ser på status hva angår at man hjelper og redder liv så er lege status på dette området også.

Skrevet

Når det gjelder å jobbe med mennesker ser jeg ikke på det som status, det er det jo mange som gjør.

Men hvis man i "status" legger skoleflink, smarte, stor selvdisiplin (som har klart studiet), høy lønn osv, så er absolutt lege høy status.

Skrevet

leger jobber ikke bare med mennesker. de redder liv. tar utfordrende store operasjoner. oppererer hjerne, hjerte og andre livsnødvendigheter. setter diagnoser. u name it. stooort ansvar, andres liv i deres hender.

bare fordi at andre jobber med mennesker betyr ikke det at det ikke er status.

jeg ville kalt leger for helter, samme med brannmenn

Skrevet

Ja, det synes jeg det er. Hvis et yrke skal være status, synes jeg absolutt leger er i den kategorien.

For meg handler det mest om at de har gjennomført et krevende studium, og at de, forhåpentligvis i de fleste tilfaller, utfører en veldig viktig jobb i samfunnet som vi ikke kunne klart oss uten. Da blir det status for meg, pengene tenker jeg ikke så mye over, selv om det selvfølgelig trekker på "statuskontoen" for mange. Penger er jo også status, like det eller ikke.

Skrevet

...og hvorfor har ikke faren din kompiser med lavere utdannelse?? Jeg er selv siving, gift med en mekaniker...har venner som har alt fra ingen utdannelse, til sykepleiere, malere, leger, reiseliv, bønder, sivinger, offshorearbeidere...butikkfag, økonomi...osv... Det er ikke slik at bare dem med samme utdannelsenivå har det gøyest sammen!? Har aldri

forstått dette skille folk setter opp mellom utdannelse/jobbnivå? Er liksom som om folk med høyere utdannelse tror de er smartere

eller bedre enn de uten....men det er jo helt på jordet.

Leger under utdannelse synes kanskje det er status (selv om de ikke går noe lenger på skole enn veldig

mange andre med høyere utdannelse...) men jeg tror leger i jobb (og som har vært i jobb noen år) ikke ser på seg selv som annet enn en lege...hverken bedre eller dårligere enn andre. Og ang lønn, så tjener de vel bra...men det er mange yrker som tjener vel så bra...g har

mindre ansvar :-)

Så all ære til alle leger! Og alle andre som får livet våre her i Norge til å være så bra :-)

Skrevet

13:16, du har definitivt sett for mye på Grey`s anatomy.

Skrevet

mhm, eller rett og slett sett det med egne øyne på jobben. du kan velge selv hvor jeg har fått erfaringen fra.

Skrevet

Vil bare minne om at i kategorien "lege" så ligger faktisk bl.a kirurger og kardiologer også, og en mer avansert og høyere utdanning enn det skal du lete lenge etter. Må ha ca 6.2 i snitt, så det vil si ihvertfall 5, 6 i alle fag på videregående samt ekstra studiepoeng for å komme seg inn på medisinstudiet. Så er det 5 år utdanning, og deretter 2 års turnus før du kan velge å videreutdanne deg til noe kirurgisk. Så dette tar faktisk 10, 15 år og krever MYE av en person. Selvfølgelig er dette status! Det er som sagt, det mest avanserte yrket du finner...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...