Anonym bruker Skrevet 15. november 2010 #1 Skrevet 15. november 2010 Noen som der har barn som er fargeblinde? Hvordan opplever dere det? Hva har helsestasjonen ment om det? Eldste på 4 1/2 har aldrig helt klaret og skjelne mellem grøn og rød. Noen grøn- og rødtoner klare han og se. Han er kjempe flink til å huske, hvis han ser feil på en farge, for så å huske den ret neste gang. Så det er ikke ofte vi opplever han bytter om på fargerne, men det sker nesten hvergang vi leser bøker som han ikke kender på forhånd og snakker om farger. Eller hvis vi teller grønne biler, blir noen røde å talt med og omvendt. Han har ingen problemmer med å benevne andre fager, så regner med han rent faktisk ser noe rødt som grønt og omvendt. Ved det ikke har så mye og si for fremtiden og noen er fargeblind, men lure alligevel på andres erfaringer.
Anonym bruker Skrevet 15. november 2010 #2 Skrevet 15. november 2010 Hei! Min nå voksne lillebror er fargesvak, akkurat slik som du beskriver din sønn. Han har ikke hatt noen nevneverdige problemer med dette, annet enn at noen yrker ikke er tilgjengelige (pilot, kaptein etc.) dersom en ikke har perfekt fargesyn, og at det ergrer ham når klær skal matches eller interiør plukkes ut. Da ber han av og til om litt hjelp eller bekreftelse på at han har oppfattet riktig farge. Legger ved en link som kan være litt oppklarende for deg i forhold til begrepene fargeblind/fargesvak - noe som er en viktig distinksjon. Ellers anbefaler jeg deg å snakke med ped.leder i barnehagen, slik at de er obs på problemet hans i hverdagen, og at du/dere senere informerer skolen om dette umiddelbart ved skolestart. Lykke til med mange kjekke opplevelser sammen, fargesvak eller ei Hilsen lærer'n og snart trebarnsmammaen http://home.hibu.no/~cvri/_cvri/Fargesvak-Fargeblind.html
Anonym bruker Skrevet 15. november 2010 #3 Skrevet 15. november 2010 Hei og takk for godt svar. Vi har talt med helsesøster, men hun sa de først tester når de begynder på skolen og at det generelt ikke er problematiske å være fargeblind/fargesvag. Har sagt fra til Bhg, men de oplever ikke problemmer rundt det. Jeg oplever selv søn min er opmerksom på at han ikke altid ser den samme farge som andre (el sir feil navn), så regner med han er lidt tilbakeholdene i Bhg/sammen med andre, når det kommer til røde og grønne-toner. Grunnen til jeg er begyndt å tenke på fargeblinhed nå er han for ca 14 dage siden arvet en tradisionel helt rød fjellanorakk og han har brukt den flere gange. Fargen har ikke været tema. I helgen villen gutten min ha den grønne anorakk på. Det tok litt tid før vi skjønte hvilken jakke han snakket om, da han ikke har noen grøn jakke el anorakk. Blir litt bekymret, når han kan tror en knall rød jakke er grøn. (og jeg føler meg dårlig over, jeg tydeligvis ikke har omtalt anorakken som den røde anrakke, men bare som den nye anorakk) Det er det samme med brannkranerne som står ut på veiene som er grønne. Det er greit nok de er grønne, men i DK (hvor vi ofte er på besøk.) er de røde. Det virker ikke som om han kan se det og har meget vanskeligt ved å acceptere det, ellers diskutere han ikke på hvilken farge ting har, men er somsagt lydhør og tar andres fargeerfaringer til seg. Det her ble vist litt lengere enn tenkt, Men takk for link og held og lykke med bebs nr 3.
Anonym bruker Skrevet 15. november 2010 #4 Skrevet 15. november 2010 ei og takk for godt svar. Vi har talt med helsesøster, men hun sa de først tester når de begynder på skolen og at det generelt ikke er problematiske å være fargeblind/fargesvag. Har sagt fra til Bhg, men de oplever ikke problemmer rundt det. Jeg oplever selv søn min er opmerksom på at han ikke altid ser den samme farge som andre (el sir feil navn), så regner med han er lidt tilbakeholdene i Bhg/sammen med andre, når det kommer til røde og grønne-toner. Grunnen til jeg er begyndt å tenke på fargeblinhed nå er han for ca 14 dage siden arvet en traditionel helt rød fjellanorakk og han har brukt den flere gange. Fargen har ikke været tema. I helgen villen gutten min ha den grønne anorakk på. Det tok litt tid før vi skjønte hvilken jakke han snakket om, da han ikke har noen grøn jakke el anorakk. Blir litt bekymret, når han kan tror en knall rød jakke er grøn. (....og jeg føler meg dårlig over, jeg tydeligvis ikke har omtalt anorakken som den røde anrakke, men bare som den nye anorakk) Det er det samme med brannkranerne som står ut på veiene som er grønne. Det er greit nok de er grønne, men i DK (hvor vi ofte er på besøk.) er de røde. Det virker ikke som om han kan se det og har meget vanskeligt ved å acceptere det, ellers diskutere han ikke på hvilken farge ting har, men er somsagt lydhør og tar andres fargeerfaringer til seg. Det her ble vist litt lengere enn tenkt, Men takk for link og held og lykke med bebs nr 3.
Anonym bruker Skrevet 15. november 2010 #5 Skrevet 15. november 2010 Min mann er rød/grønn fargeblind. Han ser f.eks. ikke de vakre røde trærne som lyser opp blant alt det grønne og gule om høsten, han er dårlig til å plukke tyttebær osv. Når vi går i fjellet, ser han ikke T-en som merker stien før vi er helt innpå, eller jeg peker den ut for ham osv. Men det som ergrer ham til daglig er at det er veldig mange tegn og symboler som er merket rødt/grønt. Han ser f.eks. ikke særlig forskjell på rødt og grønt lys, men har jo lært seg til hvor det røde trafikklyset er, men det er jo veldig mange ting som er markert med lys og det er ikke alltid lett for ham. Plansjer, kart og statistikk som markeres med farger, kan være vanskelig å lese og kan faktisk være et problem i jobben av og til. Det er i grunnen rart at det ikke tas hensyn til rød/grønn fargeblindhet, for det er vel omtrent 10 % av menn som har dette.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå