Gå til innhold

Dere som er så opphengt i rettskriving her inne?

Anbefalte innlegg

Skrevet

og da blir så veldig skremt over hvor dårlig det står til med norskkunnskapene til folket. Tror dere virkelig at denne siden, og andre slike sider, er representativt for folks kunnskaper i norsk? Det har liksom ikke falt dere inn at mange her inne skriver et ganske muntlig språk og selvsagt ville formulert seg andereledes og mer grammatisk korrekt dersom de skulle skrive noe mer seriøst?

Regner i hvertfall ikke med at jeg er unik her inne med å ikke tenke så mye over rettskriving og setningsstruktur når jeg skriver på slike type sider, så er nok mange som driter litt i det på slike type sider ;-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

amen Alva! endelig noen som klarer å si det i klartekst!:)

Skrevet

Jeg kommenterer ikke andres skrivefeil, men er på generelt grunnlag opptatt av det.

Derfor prøver jeg å skrive like riktig her som andre plasser.

(men ja, jeg har nok skrivefeil jeg også)

Skrevet

Hvis man KAN norsk grammatikk og rettskriving så klarer man vel automatisk å skrive det her også?

Eller er det sånn på-og-av kunnskap?

Blir faktisk skremt hvor dårlig det står til med mange folks kunnnskaper om det skriftlige språket.

Greit det kan være en dyslektiker innimellom her, men det er flest sløve folk....

Skrevet

Men når noen har grove skrivefeil får jeg inntrykk av at de ikke kan skrive så bra i virkeligheten heller.

Hvis noen skriver en setning slik for eksempel:

jeg å mannen har vert på tur i helga det var ganske intrisangt å mye spenende å se. Til og med Sms språk er ikke så elendig:)

Skrevet

Nå har jeg et snev av dysleksi, så vet ikke om jeg dermed blir representativ her, men jeg må i hvertfall konsentrere meg litt for å få alt grammatisk korrekt og med godt setningsstruktur hele tiden. Bir ofte litt usikker på og/å og må tenke gjennom enktelte steder hva som er riktig osv, og slike ting gidder jeg ikke å bruke energi på her inne. Så ja, er nok sløv også ;-) Det viktigste for meg er at jeg kan når jeg må,og da kan jeg godt. Nå er vel ikke skryt lov på DB-sidene, men jeg pleier faktisk å få tilbakemeldinger på at jeg har svært godt språk og gode formuleringer når jeg skriver oppgaver på universitetsnivå/høyskolenivå, noe som ikke akkurat kan sies her inne hvor jeg skrive milelange setninger og har litt skriveleifer ;-)

Skrevet

Kan ikke helt se for meg at de som skriver bra ellers, uten skrivefeil, har kjempemasse skrivefeil her inne.. litt slurvefeil er noe helt annet. En kan se når noen ikke kan skrive korrekt i det hele tatt.

Skrevet

Sier meg enig med de andre her som påpeker at hvis man kan korrekt norsk, er det ingen grunn til å bruke noe annet noen gang.

Derfor dømmer jeg folk som skriver som kråker.

Skrevet

Hvor er ¨liker¨ knappen når man trenger den...

Skrevet

Det faller for meg helt naturlig å skrive korrekt norsk - ihvertfall sånn omtrent bestandig....

De som ikke klarer det, synes jeg bare synd på. Det er jo et stort handicap i livet!

Og - for dere som sliter - jeg får ihvertfall en rød strek under om jeg skriver noe galt - kanskje en fin måte å lære på!

Formen her inne blir litt mer muntlig, men det er jo greit å skrive korrekt likevel!

(Jeg er ikke en av dem som klager!)

Skrevet

Jeg forstår poenget ditt, Alva, men jeg tror det vi blir skremt over er de som virkelig maltrakterer språket. Slurvefeil og en og annen og/å-feil kan jeg overse, men når folk skriver "ånkli" og slikt i fullt alvor, klarer jeg faktisk ikke ta dem på alvor.

Skrevet

Mja, jeg er fortsatt uenig. Det vanlige er vel å jobbe ganske mye med en god tekst, og at førsteutkastet gjerne er litt slurvete og rett fra levra. Her inne er det vel bare førsteutkast stort sett, og knapt det. Mange skriver dialektord (som å bruke henne feil), har ikke automatikk på og/å, man skriver fort på tataturet slik at ord blir feil osv.

Joda, noen få skriver dårlig norsk, tvers igjennom, det er jeg enig i, men jeg tror faktisk at mange av de som skriver sånn lett til middels dårlig her inne ville klart å skvie veldig mye bedre om de måtte konsentrere seg om det de skrev og jobbe litt med teskten sin.

Skrevet

Apropo det. Jeg bruker Opera nettleser, har stilt inn norsk(bokmål) som språk, og satt på retteprogram, men likevel retter den for engelsk. Får aldtå rød streker under nesten alle ordene mine. Hvordan kan jeg ordne det?

Skrevet

Men bare det at de MÅ konsentrere seg for å klare å skrive noenlunde korrekt, sier jo litt om at de kanskje ikke er helt oppegående (hvis de ikke har en diagnose).

Selv sier jeg "jaffal" hver eneste dag, men det ville aldri falle meg inn å bruke det skriftlig, med mindre poenget var å framheve dialekten min eller være ironisk.

Skrevet

ca 5-10% av befolkningen har vel faktisk en diagnose, enten oppdaget eller uoppdaget, så om du tenekr på alle innlegg/svar du leser og hvor mange som er skikkelig dårlige... Kanskje det ikke er så ille likevel?

Skrevet

Enten så kan man norsk rettskriving (sånn nogenlunde i alle fall), eller så kan man det ikke. Jeg synes det er greit å formulere seg forståelig også på et nettforum.

Jeg har ikke dysleksi, men dersom det finnes et navn for "vanskelig å lese tekster med mange skrivefeil" så har jeg den diagnosen. Jeg sliter rett og slett med å lese noen av disse tekstene.

Jeg har også en annen og enda mer formell form når jeg skriver "ordentlige" skriftlige dokumenter, men synes allikevel det er greit å gjøre seg forstått på et nettforum, det koster meg ikke mye ekstra.

Skrevet

"Men når noen har grove skrivefeil får jeg inntrykk av at de ikke kan skrive så bra i virkeligheten heller."

Hva så? Dette er et sted man skriver på fritiden. Hva gjør det vel deg at folk som ikke kan skrive så bra i virkeligheten heller skriver her? Er dette kun et forum for folk uten dysleksi og med toppkarakterer i norsk? Jeg trodde ikke man skulle være over så og så god i norsk for å skrive her. Så hvorfor kommentere det? Gå heller på sak enn på person og skrivefeil.

Skrevet

Jaja så hopp over de tekstene du ikke forstår da. Er det virkelig verre enn det? Er ikke superviktig info her uansett. La nå folk som er mindre gode i norsk enn deg få lov å skrive her også, uten å halshogge dem.

Skrevet

Sååå mange dramaqueens her. "De skriver så og så dårlig, huff, det er jordas undergang at ikke jeg klarer å skjønne hvert eneste innlegg her inne".

Take a chill pill. Den dagen man må være over så og så god i norsk for å skrive her kan dere godt bli nazimoderatorer og slette alle innlegg som ikke lever opp til deres standar for rettskriving, men før den tid syns jeg dere kun er dramaqueens og lager saker ut av ingenting.

Skrevet

At man skriver et muntlig språk her inne, er helt greit for meg. Men når man ikke klarer å skille på ord som skjede og kjede slik at meningen i setningen blir endret, og jeg må tolke for å finne ut hva som menes, så synes jeg ikke det er greit.

I mitt hode, så blir de som skriver " Jg r så beskymra for bebin r så forskjøla.når ringe legen?" oppfattet som ikke særlig smarte. Om jeg svarer så velger jeg å forklare litt enkelt. Muligens veldig fordomsfullt av meg, men jeg forstår ikke hva som skal være så vanvittig anstrengende med å skrive rimelig riktig norsk.

Skrevet

Jeg må faktisk takke de som retter på skrivefeil jeg. Jeg hadde litt konsentrasjonsvansker på skolen, og har derfor slitt litt med rettskriving. Så hver gang noen retter på en skrivefeil her inne, lærer jeg noe nytt. Så keep up the good work :)

Skrevet

Jeg er heeeelt enig med deg Alva!

Jeg hadde topp karakter i norsk både muntlig og skriftlig, men jeg bryr meg ikke om det kommer en slurvefeil fra meg eller noen andre for det. Finnes mange andre ting å irritere seg over.

Skrevet

Jeg synes faktisk det er greit å lese gjennom alle tekstene i de trådene jeg er med å diskutere på, så kommer ikke til å hoppe over, nei. Spesielt hvis jeg er trådstarter vil jeg jo lese alle svarene.

Halshogge er det vel ingen som har vært inne på enda tror jeg...?

Skrevet

å halshogge. du må ikke ta det bokstavelig. om en tekst blir slaktet betyr det ikke bokstavelig at en står å slakter teksten. Men det betyr å kritisere.

Ja, hvis du vil lese alle svarene men irriterer deg grønn på folk som ikke skriver like godt som deg så er nok ikke det skriver sitt problem, heller ditt. Jeg vil da påstå at det er du som har et problem med å hisse deg fort opp over småting..

Husk, nå skriver vi litt for å provosere også

Skrevet

Hvorfor er det helt akseptert at noen sliter med å skrive korrekt, men overhodet ikke akseptert med at noen faktisk sliter med å lese noe som inneholder masse skrivefeil? (tenker ikke da på noen få slurvefeil)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...