Gå til innhold

Samværs spørsmål

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datter min er 10 år og fra hun var et halvt år har hun bodd med meg.Faren viste ingen interesse for samvær og sa ja men stillte aldri opp.Foreldrene hans har stilt opp hele veien og hatt henne mye,dratt på ferier tilpasset henne og hjulpet til med alt vi måtte trenge..

Vi har feiret juaften sammen inntil hun ble 4 år. Fra 2006 har vi hatt henne annen hver jul.Putselig fra sommmern 2009 har han bestemt seg for å stille opp og er med på fritidsaktiviteter/kjøring og har hatt henne annenhver helg i 7 uker nå.

Men nå vil hun ikke være der mer.Grunnen til det ble slutt mellom oss var fordi han var utro og hadde en grusomt temprament.Så skjønner at hun ikke liker at han fyrer seg opp for alt og at hun ikke trives.

Mitt spørsmål er: Kan jeg tvinge henne å dra ditt annenhver helg? Eller er hun så stor at hun kam bestemme selv?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barn bestemmer ingenting før de er 18, dvs voksne. De har rett til å si sin mening fra de er 7 år og fra de er 12 skal det legges stor vekt på deres meninger. Se barneloven § 31.

Skrevet

Du kan nok ikke la være sende henne på samvær.

Har dere samværsavtale? Ville kallet han inn til mekling. Det at han har vært så ustabil i livet hennes og ønsker ha samvær fast først nå når hun er 10 år har jo selvfølgelig gjort at hun ikke har så sterk tilknytning til henne.

Vil tro at det skulle være mulig få til sjeldnere samvær og ta det litt saktere slik at det passer barnet.

Skrevet

Ditt spm: Kan jeg tvinge henne?

Vil du virkelig det? Tvinge datteren din til noe hun ikke vil?

Du bør finne ut nøyaktig hva som ligger til årsak for hva som gjør at hun ikke vil til faren sin, og langt fra fortelle henne at hun må!

Antagelig har hun en god grunn. Og som du sier grunnen til at forholdet tok slutt var pga ustabilitet og oppfyring fra hans side.

Tenk om hun ikke vil til ham fordi han slår henne? eller misbruker henne seksuelt?

Hun må få bestemme selv. Det gjør min 7åring.

Skrevet

Du kan faktisk i de mest ekstreme tilfeller miste omsorgen om du saboterer samvær.

21:56 Hva om barnet ditt en dag sier til far at hun ikke vil tilbake til deg? Syns du det er greit at han lar henne bestemme da? Du kan havne i skikkelig trøbbel, og en 7 åring burde ikke få bestemme samvær selv.

Skrevet

Vel, det har nettopp vært en sak om en mor som måtte sende barna på samvær til en far som slo, hvis ikke fikk hun titallstusener i bot pr dag. Så det er ikke bare å la barna bestemme. Som mor står man utrolig svakt i forbindelse med barnevernet f.eks. Det er nærmest et fedrevern på enkelte områder.

Har en venninne som har et barn med en narkoman far som nettopp har fått diverse diagnoser, og hun kan ikke nekte samvær, samtidig som det er hennes ansvar hvis noe skjer med barnet hos far, fordi hun har sendt barnet til en som ikke er egnet for omsorg. Veldig enkel sak...

Skrevet

Jeg saboterer jo ikke samvær. Faren hennes har mer intr av jobben de helgene hun skal være hos han, så hun vil ikke fordi hun kjeder seg.

Man kan ikke tvinge barna, man skal jo følge de rettningslinjene som sier det beste for barnet, og det er ikke å tvinge dem! 21:56

Skrevet

Du har null peiling på hva du snakker om.

Hadde barnefaren i ditt tilfelle giddet dra deg for retten kunne du fått store problemer.

Skremmende at folk sitter med så lite kunnskap om forhold som angår dem. At det beste for barnet er å ikke tvinge dem til samvær er din tokning, og den vil du ikke finne støtte i noe som helst sted.

Selv i saker hvor far er blitt tatt for incest mot et barn, kan ikke mor nekte samvær med søsken uten at hun kan miste omsorgen eller bli straffet på andre måter. At far er narkoman er heller ikke god nok grunn. Regner med du ser da hvor mye medhold du vil få i " barnet kjeder seg"?

Skrevet

22:02, det du sier er LØGN!!! Så firkantet er ikke regelverket nei, du virker jo rett og slett dum!!

Skrevet

Det 22:02 sier er IKKE løgn.

Ring barnevernet i morgen å spør du;)

Hvorfor tror du det jobbes med fra kvinnepanelet sin side å få en endring på dette? Slik at mor skal kunne nekte samvær ved vold?

Skrevet

"Den som har hindret samvær vil ha plikt til å sannsynliggjøre at dette er begrunnet i forhold som gjør at samvær ikke skal gjennomføres. Forhold som kan begrunne at samvær ikke skal gjennomføres kan være negative personlige egenskaper ut over vanlig variasjonsbredde, risiko for overgrep/skade og kraftig motvilje eller frykt for samvær fra barnas side. Noen mener også at sterk konflikt mellom foreldrene kan berettige nektelse av samværsrett."

Skrevet

Og hvor har du hentet dette? Linken takk! Dette har ingen rot i virkeligheten.

Skrevet

Mindre intelligent?

Jeg snakker om at din oppfating(altså at datteren din kjeder seg) har ingen rot i virkeligheten. Den kan ikke fattes inn under det du ramser opp.

Vil likevel anbefale deg å ringe barnevernet. Er er far narkoman kan du bli straffet om du nekter samvær. Sender du barnet på samvær kan du miste omsorgen. Slik er det. At du sitter å sier det ikke stemmer er jo helt idiotisk!

Skrevet

Jeg ordla meg feil der,burde skrevet må hun dra? ikke kan jeg tvinge henne.Takk for alle svar. HI

Skrevet

For det første, jeg er ikke HI. og skjønner egentlig heller ikke HI's problem.

For det andre; mine svar er rettet mot 22:02, som ikke har peiling på hva hun snakker om.

Skrevet

"Barnevernet har ikke myndighet til å gripe inn i samværssaker, selv ikke når det er snakk om vold mot barnet (eller mot omsorgsforelder, noe som er like ille for barnet). Barnevernet kan forsøke å få mor (det er som oftest mor) til å tørre å ta samværssaken til retten. I ytterste konsekvens må barnevernet evt. reise omsorgssak mot mor fordi hun ikke makter å beskytte barnet sitt"

http://ingamarte.blogspot.com/2010/09/ny-blogg-nye-muligheter.html

Skrevet

Jeg er 22.21 og det 22.02 skriver er fakta.

Skjønner ikke hvem du er som kan sitte påstå det ikke er sant?

Skrevet

Nei, hun må ikke dra. Tar du saken inn for retten er det faktisk stor sjanse for at du vinner frem fordi barnet har rett på å bli hørt fra det er 7 år. Og det er, uansett regelverk, barnets beste som skal stå i fokus, og hvis barnet ikke ønsker å være, og ikke har det bra, hos far, så må dere finne en annen samværsordning. Det med at barnet ikke får bestemme selv før det er 18, går mer på fast bosted osv. Barnet har, i en alder av 10 år, rett på å bli hørt. Du før uansett kalle inn til et møte på fam.vernkontoret.

Skrevet

Dette er feil!

Hun vil aldri vinne frem på at barnet ikke skal ha samvær med far.

Skrevet

"Har en venninne som har et barn med en narkoman far som nettopp har fått diverse diagnoser..." Jepp, høres vel aldri ut som en særlig dramaqueen.

Skrevet

Desverre har hun rett. Barneloven går før barnevernloven, og da kan man få slik utslag.

Skrevet

Jeg skal kontakte familievernkontoret og få til et møte damer.Takk for erfaring,info og ikke minst tiden deres :) HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...