LilleBjella Skrevet 14. november 2010 #1 Skrevet 14. november 2010 Siden sko liksom ikke skal arves. Har litt problemer med å kaste flotte sko til 800 kroner i søpla, så har satt de pent brukte i kjelleren. Hva jeg skal gjøre med dem vet jeg ikke. Hva slags arve/kaste sko-strategi har dere? Og jeg vet hvorfor sko ikke skal arves, trenger ikke en opplæring i myke føtter, tilgåtte såler osv.
Gjest Skrevet 14. november 2010 #2 Skrevet 14. november 2010 Jepp, bortsett fra det første paret, både av sandaler og ornt'lige sko. De kastes, ja, men foreløpig ligger det masse skopar i ei kasse og en pose i kjelleren... De venter på transport til søpla... Eller... Kanskje jeg skal tenke en gang til, og få sendt de parene som er lite brukt til barn f.eks. på barnehjem i Baltikum. De skal vel heller helst ikke arve sko, men å få pent brukte sko må vel være bedre enn ikke å ha sko i hele tatt...
flypapir Skrevet 14. november 2010 #3 Skrevet 14. november 2010 Vi gir mesteparten til bruktbutikken nedi her. Vet at mange sliter veldig med økonomien og kun handler der. Da får de hvertfall noen brukbare sko for vinteren. At de velger brukte sko ser jeg ikke på som mitt problem.... Noe tar vi også vare på og har som reservesko til mindre søsken. Pensko som er lite brukt brukes også opp igjen
Mor Løvehjerte Skrevet 14. november 2010 #4 Skrevet 14. november 2010 Æsj, ja, syns ikke noe om å hive nesten ubrukte sko i søpla, jeg heller. Fjorårets vinterstøvler har endt opp som reservestøvler til gutten til et vennepar, og vi har selv overtatt et par støvler som vi har i reserve til vesla vår. I fjor hentet jeg vesla med plastposer på føttene oppi de klissvåte Sorelene en mild vinterdag. En halvtime et par ganger i noen arvede vinterstøvler, tar jeg sjansen på.
kitty litter Skrevet 14. november 2010 #5 Skrevet 14. november 2010 Nei, sender de til Afrika. Der vil de mer enn gjerne ha brukte sko. Heller brukte sko enn ikke sko i det hele tatt. Gå barbeint er et dårlig alternativ i forhold til en MULIG feilstilling av foten. Glasskår og andre ting setter seg lett i foten og skaper infeksjoner som krever antibiotika som man ikke har tilgang på mange steder i Afrika... Dette er bare et av mange farer ved å gå barbeint. Sjefen min er mye i Afrika i forhold til hjelpetiltak og lingende og er sjeleglad hver gang jeg kan sende med henne barnesko når hun skal nedover. Hun er sykepleier og sier man må se på fordelene ved å ha sko enn å ikke ha sko på bena...
~sjiraff~ Skrevet 14. november 2010 #6 Skrevet 14. november 2010 Jepp, her kastes alle sko som blir for små.
ano`num *17.03.10* Skrevet 14. november 2010 #7 Skrevet 14. november 2010 Kaste nei! Kaster ikke hverken sko eller klær jeg! Med mindre det bare er fillene igjen. Vi sender det til de som trenger det. Men den "lasten" som er tilgjengelig. Har liggende 4sekker nå. Regner med at det kommer muligheter for å sende de med noen før jul....
Gjest Skrevet 14. november 2010 #8 Skrevet 14. november 2010 Gir tilo fretex, uff + har sendt en del til barnehjem i India. tror de blir veldig glade for pent brukte sko! =) Alt av tøy, ulltepper og sengetøy og sko som vi ikke bruker lenger, blir sendt til noen som trenger det!
yummy Skrevet 14. november 2010 #9 Skrevet 14. november 2010 Nei, kastet de ikke. Gir de bort, fortrinnsvis til u-land men har også gutt til fretex.
Mom2Two Skrevet 14. november 2010 #10 Skrevet 14. november 2010 Jeg tok med haugevis med sko da jeg reiste til Afrika forrige måned. Gjett om de ble glade for dem der!! Aldri sett noen bli så takknemlig for noe før. Ellers er det vel mulig å gi dem til Fattighuset eller lignende. Synes det er ille å kaste hvis det er brukbare sko.
yummy Skrevet 14. november 2010 #11 Skrevet 14. november 2010 Uff, har absolutt ikke gitt en GUTT til fretex, skulle stå gitt til fretex
Gjest Skrevet 14. november 2010 #12 Skrevet 14. november 2010 Hei! Jeg kaster skoene etter guttungen for han har feil i beina som gjør at han sliter skeivt osv. Skoene etter jentungen blir gitt vekk for hun er så liten at hun går ikke dem skeiv, de ser ut som ny når hun har vokst ut av dem. Og da syns jeg det må være greit å gi dem bort!
Gjest Sekretøsa Skrevet 14. november 2010 #13 Skrevet 14. november 2010 Nei, de gir jeg til fretex eller uff. Bedre å ha sko enn ingen, tenker jeg. Pensko blir brukt igjen av oss eller andre, sammen med gummistøvler og lignenede som er vanskelig å gå skeive
Bebés'ilvousplâit Skrevet 14. november 2010 #14 Skrevet 14. november 2010 Ja, jeg kaster sko som er blitt for små, også de dyre skoene. Unntaket er pensko, for de blir så sjelden brukt. Det er noe som søsken eller andre barn kan ha glede av senere.
Ranveig R Skrevet 14. november 2010 #15 Skrevet 14. november 2010 Akkurat pensko eller andre veldig lite brukte sko har eg ikkje noko imot å arve eller gje vidare. Andre sko gir vi til fretex viss det ikkje er nokon innsamlingsaksjon til "barn i fattige land" når vi finn ut at vi skal rydde. Veldig slitte sko kjem vi til å kaste, men det har vel ikkje skjedd enno i min 5-årige mammakarriere at eit par sko har blitt utslitt før det blei for smått.
Ksenia & Anjem Skrevet 14. november 2010 #16 Skrevet 14. november 2010 selger de på finn til halv pris
MღM Skrevet 14. november 2010 #17 Skrevet 14. november 2010 Jeg kommer til å gi bort de skoene som ikke er helt utslitte til UFF(med unntak av de første skoene), støvlene og pensko får gå i arv da de er veldig lite brukt.
Gjest Skrevet 14. november 2010 #18 Skrevet 14. november 2010 Kaster aldri sko eller klær. Hverken mine egne, samboers eller gutten vår sitt. Alt som er for smått eller som vi er lei av det gir vi til fattighuset i Oslo. Om man skal kaste sko og klær så resirkuler i det minste!
shari_z Skrevet 14. november 2010 #19 Skrevet 14. november 2010 Nei, ingen sko blir kastet her med mindre de er ødelagte. Min 2-åring har feilstilling på sine bein (bilateral pes aductus) og bruker spesialsko fra ortopeden. De er skikkelige gode sko, veldig høy kvalitet, men hva skulle jeg liksom gjøre med dem når de skal korrigere feilstilling? Jeg spurte da, og på klinikken så svarte de at hvis jeg ikke ville ha skoene etter at hun hadde vokst fra dem, så vil de gjerne ha dem tilbake for de blir sendt til barnehjem i Russland. Jeg spurte da om det gikk siden de er korrigeringssko, og hun svarte: Bedre sko som korrigerer et problem som ikke finnes, enn å fryse på beina om vinteren eller gå uten sko om sommeren. Har man ikke sko i det hele tatt, og ingen mulighet til å skaffe dem, så er brukte sko - selv korrigeringssko - bedre enn ingenting. Så alle mine datters sko blir sendt dit, og sko etter eldste (som har en tendens å ødelegge skoene) som er brukbar, blir sendt til Afrika eller andre land der folk trenger sko og ikke er så kresne som oss her i Norge.
Mammarama=) Skrevet 15. november 2010 #20 Skrevet 15. november 2010 Gir alt brukt til Ukraina, har ofte innsamlinger her vi bor.. Der har de så og si ingenting og med vintrer på opptil 40 minusgrader sender jeg tepper og dyner og det jeg "finner" som vi ikke trenger.. Ikke alltid barna der har et helt par sko en gang (ofte en av hver) Da tror jeg ikke at det betyr noe at dem er brukt..
lille sprelle Skrevet 15. november 2010 #21 Skrevet 15. november 2010 Vi leverer videre i "arverekken" til andre, slik at de kan bruke dem som reservesko. Vi kjøper forøvrig ikke så dyre sko vi da.... Det finnes utmerkede sko til et par-trehundre kroner.
camilla^ Skrevet 15. november 2010 #22 Skrevet 15. november 2010 Kaster sko som de bruker masse. Pensko, skisko og slike ting blir spart og arvet. De bruker de så lite at rekker ikke å bi godt brukt før de vokser ut av de. Evt kjøper nye såler til de. Sparer på de første skoene og de som ungene er mest glad i, de havner i kassen med spare ting til de.
Iiiiik Skrevet 15. november 2010 #23 Skrevet 15. november 2010 Her i huset er det tre barn, så brukbare sko spares som reservesko til de yngre. Det som fortsatt er brukbart etter at alle tre har vokst ut av dem leveres i en UFF-container.
LilleBjella Skrevet 15. november 2010 Forfatter #24 Skrevet 15. november 2010 Her jeg bor får man i tillegg til søppelsekk for restavfall, plast, mat og lesestoff en lille fretex-pose for klær og sko. Så med å kaste mener jeg å gi til fretex:) Det havner i den lilla søppelsekken. Men skal i fremtiden legge merke til lastebiler som skal østover, og heller gi til f.eks. det. Og ideen med reservesko er forresten bra.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå